خیز مجلس برای خروج از NPT و قطع همکاری با آژانس انرژی اتمی

زیتون– علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ امروز (یک شنبه) گفت که اگر اروپا «رفتار غیرعادلانه» درباره اختلافات درباره برجام داشته باشد، ایران «تصمیم جدی» درباره ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد گرفت.

لاریجانی با انتقاد از رفتار کشورهایی اروپا گفت که «اروپا صرفا بیانیه سیاسی داده» و طرح مجلس شورای اسلامی درباره نوع همکاری با آژانس آماده است.

سه کشور اروپایی شریک برجام روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، خبر دادند که مکانیسم حل اختلاف را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بشود.

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۵ دی‌ماه «گام پنجم و نهایی» عدول از تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و توضیح داد که در گام پنجم «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد.»

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری، در سالگرد خروج آمریکا از برجام، رسما کاهش «برخی» تعهداتش در «چارچوب این توافق» را در قالب چند «گام» اعلام کرده بود.

طرف‌های اروپایی برجام ده روز پس از این اقدام  مکانیسم حل اختلاف در برجام را کلید زدند.

علاوه بر هشدار علی لاریجانی، برخی نمایندگان مجلس ایران نیز با صدور بیانیه‌ای با «بی‌جان» و «نافرجام» خواندن برجام اعلام کردند که درباره «ماندن و همکاری با آژانس تصمیم «قاطع و انقلابی» خواهد گرفت.

از سوی دیگر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس٬ امروز به ایلنا گفت: «در حال کار بر روی طرح خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.»

صادقی با بیان اینکه ایران می‌تواند به صورت کامل از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شود یا اجرای بخشی از آن را متوقف کند، این اقدام را پاسخی به تصمیم کشورهای اروپایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای عنوان کرد و افزود: « طرف‌های برجام اینقدر غیرمنصفانه عمل می‌کنند، به جای اینکه به ایالات متحده آمریکا برای اجرای تعهدات خودش فشار بیاورند، طرف دیگر را در فشار قرار می‌دهند و می‌خواهند مکانیزم ماشه را اجرا کنند و به صورت غیر منصفانه قطع‌نامه‌های شورای امنیت را برگردانند.»

صادقی فعال شدن مکانیسم حل اختلاف را اقدامی غیرمنطقی دانست و گفت که در مقابل این اقدام ایران باید شدت عمل به خرج دهد و از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شود.

او افزود: «این به معنای این نخواهد بود که ایران می‌خواهد بمب اتمی بسازد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »