مصطفی تاجزاده مسئولیت نوشتن بیانیه ۷۷ نفر را پذیرفت

زیتون– مصطفی تاجزاده٬ فعال سیاسی٬‌ مسئولیت نوشتن بیانیه ۷۷ نفر را پذیرفت.

 تاجزاده در حاشیه پنجمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران٬ گفت: «نوشتن این بیانیه یک کار جمعی است اما تقریبا از تمام کسانی که احضار کردند دو سوال کردند اول اینکه چه کسی این بیانیه را نوشته و چه کسی امضا جمع کرده است برای همین هم بنده به صراحت عرض می‌کنم با اینکه نویسنده بیانیه من نیستم مسئولیت این کار را می‌پذیرم اگر قوه قضائیه دنبال این است که ببیند چه کسی آن را نوشته به آنها می‌گویم من نوشتم و امضا جمع کردم و هر برخوردی که می‌خواهند داشته باشند با من داشته باشند تا مردم تکلیفشان با این شعارها که می‌گویند «حق اعتراض را پذیرفتیم و با اغتشاش مخالفیم» معلوم شود و اینکه چرا در استفاده از مدنی ترین و قانونی‌ترین حق‌مان باید احضار شویم؟»

در دومین روز از اعتراضات آبان‌ماه، ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان شناخته شده، در دفاع از حق اعتراض و محکومیت خشونت بیانیه‌ای صادر کردند که متن آن در سایت زیتون منتشر شد.

در آن بیانیه آمده بود: «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند.»

امضا کنندگان این بیانیه در ادامه تاکید کرده بودند که در این شرایط خطیر، فارغ از تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی‌مان؛ از مسئولان امر و تصمیم‌گیران موکداً می‌خواهیم با احترام به حقوق مردم به‌ویژه حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فوراً نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به‌سوی مردم اقدام کرده و نتیجه را به عرض ملت برسانند.

یک هفته پس از آغاز اعتراضات احمدخاتمی٬ امام جمعه موقت تهران٬ در خطبه‌های نماز جمعه برای امضا کنندگان این بیانیه خواستار اعدام شد.

پس از آن نیز خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ اقدام به خبر سازی مبنی بر «تکذیب امضا» نامه شده بود.

حال امضا کنندگان یکی پس از دیگری به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار می‌شوند و در بین کسانی که احضار شده‌اند٬ مهدی محمودیان بازداشت شده‌است.

مصطفی تاجزاده امروز (پنجشنبه) با اشاره به احضار جمعی از فعالان سیاسی و مدنی عنوان کرد: «همانطور که مردم شریف ایران مستحضر هستند تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی در دفاع از حق اعتراض مردم و محکومیت خشونت از سوی حکومت و معترضان بیانیه‌ای صادر کردند که بعد از آن قوه قضائیه  نسبت به احضار کسانی که آن را امضا کردند اقدام کرد.»

او افزود: «احضار این افراد برای اولین بار است که صورت می‌گیرد و این با شعارهای اصلاحی آقای رئیسی سازگار نیست، ایشان گفتند که من می‌خواهم اصلاحات قضایی انجام دهم ولی شاهد هستیم که فعالان سیاسی و مدنی را به دلیل استفاده از یک حق مسلم و قانونی که اعتراض هست احضار می‌کنند.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. مسلما یک خطیب، امام جمعه، و روحانی که الکی حرف نمیزند. ایشان با علم به اسلام و قران حکم اعدام امضا کنندگان را خواستار شده ا‌ند. این باید قابل توجه جناب منصور پهلوان باشد. ایشان به همان قرانی استناد میکنند که جناب پهلوان بدان استناد میکنند. هیچ کس نمیتواند بگوید که کدام تفسیر درست است و کدام غلط. اگر این کتاب را لای سفره ترمه تو طاقچه بگذریم، ضررش به مراتب کم تر است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »