۱۷دانشگاه ایران: تا آخرین حد توان‌مان می‌ایستیم

#زیتون_دانشجو | ۱۳

زیتون: مراسم روز دانشجو علیرغم محدودیت‌های شدید امنیتی در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد. همزمان بیانیه شوراها و فعالین صنفی دانشگاه‌های سراسر کشور به مناسبت روز دانشجو، صریح‌ترین بیانیه‌ای بود که با امضای ۱۷ تشکل صنفی از دانشگاه‌های مختلف کشور منتشر شد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

•ما چگونه میتوانیم خود را پاره ای جدا از رنج جامعه‌مان بیانگاریم و در نظر نیاوریم هر روز بیش از دیروز بدل به کالاهایی ارزان میشویم که باید مقتضیات زیست خود را به قیمت جانمان طلب کنیم: همانگونه که برای تحصیل خود در دانشگاه متقبل هزینه های فراوان و متعدد میشویم، مسکن را به بهای حاصل یک عمر نیز تصور نمیکنیم و خرج بهداشت و درمانمان را به قیمت حقوق چند ماه خود میپردازیم! چنین است که آوازِ نان و کار و آزادی آبان ماه، به تمامی در گلوگاه ما دانشجویان طنین انداز شد و ده‌ها تن از رفیقان و همکلاسی‌هایمان را روانه بازداشتگاه ها نمود.

•امروز بر همگان روشن است که جریان صنفی دانشجویی دهه ۹۰ با وجود تمام زخم هایی که بر تن دارد؛ تمام قد پابرجاست. بازداشت های دسته جمعی فعالان صنفی و صدور احکام قضایی بیشرمانه برای آنان، تهدید های مداوم و تلاش برای احضار آنان به حراست و نهاد های امنیتی، ممانعت های هدفمند نهاد دانشگاه از حق برخورداری دانشجویان از تشکل مستقل، مقابله آن در برابر شکل گیری اتحادیه های سراسری صنفی و سنگ اندازی مقابل افزایش اختیارات شوراها در جهت منافع دانشجویان تنها نمونه هایی چند از فشارهایی است که ساختار حاکم متوجه فعالان مستقل دانشجویی ساخته است . تمامی این موارد در کنار فشارهای امنیتی و سرکوب سخت جریانی که ریشه در خواست های مشترک مردمان در سرنوشت دارد، تنها به سان گذاشتن پاره سنگی در برابر سیلاب است.

•ما نشان داده ایم حتی اگر صورتک های قوای حاکم در تکمیل سرکوب موفق شوند و با ساز کارهای حقیرانه‌ای همچون دستکاری های آیین نامه ای، موازی سازی های تشکیلاتی و نفوذهای سیستماتیک در بدنه شوراهای صنفی موجودیت نهادی مان را ذره ای خدشه دار کنند؛ اتحاد بدن های تحت ظلم ما را نخواهند توانست از بین ببرند.

آنچنان که با کارگران و معلمان و بازنسشتگان و اقوام نتوانسته اند؛ که ما نیز فرزندان همین مردم و تکه های همین جامعه ایم.

•اکنون ما شوراهای صنفی دانشجویان کشور و تمامی دانشجویان درگیر با فعالیت مستقل صنفی، اعلام می داریم تا آخرین حد توانمان، در برابر تمامی مصائب و ستم ها ایستاده ایم و این مسیر بی بازگشت را هوشیارانه به سمت هدف طی خواهیم کرد. ما نه دیماه ۹۶ را فراموش کرده ایم و نه آبان ۹۸ برایمان تمام شده است. قسم به اعداد زندانی و خون های بر زمین جاری شده که این تلخی ها روزی به کاممان شیرین خواهد شد.

روحانی در حیات خلوت دانشگاه فرهنگیان

حسن روحانی رئیس‌جمهور با یک روز تاخیر به دانشگاه فرهنگیان رفت. گفته می‌شود انتخاب این دانشگاه با در نظر گرفتن تفاوتش با دانشگاه‌های دیگر و ویژگی‌هایی بود که روحانی را با سیل انتقادات مواجه نسازد. هر چند علیرغم این ملاحظات، پیش از سخنرانی او انتقاداتی از سوی دانشجویان مطرح شد. روحانی در این سخنرانی ادعا کرد: «دانشجوی ستاره‌دار یکی از معضلات بود و در آغاز دولت ما همه اعتراض می‌کردند که چرا این معضل حل نمی‌شود. امروز وزیر علوم اعلام می‌کند که ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم و این یک اقدام مهم و بزرگ است».

این در حالی است که اخباری از برخی دانشجویان ستاره‌دار در رسانه‌ها منتشر شده است و یکی از آنها (سها مرتضایی) هم اکنون زندانی است. 

حسن روحانی رئیس‌جمهور با یک روز تاخیر به دانشگاه فرهنگیان رفت. گفته می‌شود انتخاب این دانشگاه با در نظر گرفتن تفاوتش با دانشگاه‌های دیگر و ویژگی‌هایی بود که روحانی را با سیل انتقادات مواجه نسازد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: «نسبت به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم ۱۶ آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد. شما ۱۶ آذرهای قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟» او در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد دولتش گفت: «در شرایط آسانی قرار نداریم و شرایط سخت است اما مقصر ما نیستیم، ما توافق را به هم نزدیم و تقریبا همه کشورهای دنیا بجز چند کشور، آمریکا را مقصر می دانند و اجماع بین المللی وجود دارد که آمریکا این شرایط را برای توافق برجام ایجاد کرده است».

«فرق شاه و رهبر» به روایت رئیسی

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز مهمان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بود. یکی از دانشجویان منتقد خطاب به او گفت: «من از رهبر شکایت دارم. رهبری باید پاسخگو باشد نسبت به مردم. نمیشود نظام عوض شود ولی فقط فرم عوض شود و عکس شاه را با امام و رهبری جابجا کنیم». رئیسی در پاسخ به او گفت: «امام و رهبری حرف خدا را میزنند. اینها جلوه‌ای از حرف خدا هستند». 

 یک دانشجو خطاب به رییسی: «من از رهبر شکایت دارم. رهبری باید پاسخگو باشد نسبت به مردم. نمیشود نظام عوض شود ولی فقط فرم عوض شود و عکس شاه را با امام و رهبری جابجا کنیم».

دانشجوی دیگری نیز از به کارگیری متخلفان قدیمی در دوره جدید ریاست او انتقاد کرد اما رئیسی به این انتقاد پاسخ نداد. او درباره حوادث اخیر گفت:«فرق می‌گذاریم بین اعتراض‌کننده و اغتشاشگر. فرق می‌گذاریم بین جرم سیاسی و جرم امنیتی. ما بین خطای یک دانشجو، یک استاد، یک فعال مدنی و سیاسی و اجتماعی و آدمی که دنبال براندازی و اخلال در امنیت است، فرق می‌گذاریم.” این ادعا در حالی مطرح شد که به تازگی احکام سنگینی برای فعالان کارگری و دانشجویی در ایران صادر شده است از جمله “ندا ناجی” که در تجمع روز کارگر در مقابل مجلس ایران بازداشت شد و پس از ۲۱۸ روز در زندان، به پنج سال و نیم حبس محکوم شده است.

جلیلی و راهکار «اردوهای جهادی» 

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی تهران رفت. او درباره «وظائف دانشجوی انقلابی» گفت: «یکی از ابداعاتی که حرکت‌ها و اردوهای جهادی میتواند داشته باشد اینست که این اردوها در قالب اردوهای دستگاهی و وزارتخانه‌ای نیز شکل بگیرد».

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌حل دیگری برای تعیین نظام انتخاباتی کشور وجود دارد یا خیر؟ گفت: «ما نیاز داریم تا گفتمان خود برای مردم تبیین کرده و اقناع عمومی بوجود بیاوریم؛ این مسئله ربطی به ساختارهای انتخاباتی کشور ندارد». 

او در پاسخ به دانشجویی که از «راه اعتراض به مصوبه گرانی بنزین» پرسید گفت: «میتوان از ظرفیت‌های قانونی برای تصحیح یک روند غلط استفاده کرد. بستری همچون دانشگاه میتواند با ارائه راهکار و مطالبه مشخص در خصوص بهبود اوضاع نقش بیافریند».

ضرب و شتم یک دانشجوی معترض به قالیباف

مراسم روز دانشجو در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران برگزار شد. به گزارش کانال امتداد، چون این حضور با رنگ و بویی انتخاباتی بود اعتراضاتی را برانگیخت.

عده‎‌ای از دانشجویان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی با عنوان “جای سرکوبگر، دانشگاه نیست” به حضور قالیباف در روز دانشجو در دانشگاه اعتراض داشته و شعارهایی را سردادند.

هادی خورشیدی، دبیر انجمن دانشگاه علامه طباطبایی در این باره گفت:«سوالاتی در خصوص برنامه‌های اقتصادی مورد ادعای قالیباف و انتقاداتی درباره پرونده‌هایی نظیر، املاک نجومی، ماجرای عیسی شریفی (معاون قالیباف در شهرداری) و امثال آن مطرح شد که متاسفانه آنگونه که شنیده شده، گردانندگان مراسم که از طیف بسیج دانشجویی بودند، با زد و خورد، تریبون را از دانشجویان معترض گرفته و حتی یکی از دانشجویان عدالتخواه نیز در این بین، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

همچنین، چینش حضور دانشجویان در سالن از پیش به شکلی انجام شده بود که دانشجوهای منتسب به بسیج دانشجویی در ردیف‌های ابتدایی و اکثریت سالن مستقر شده و دانشجویان دیگر که در اعتراض به ایجاد تریبون انتخاباتی در فضای دانشگاه، بنای تحریم این برنامه را داشتند در آن حضور پیدا نکردند. با این حال، عده‎‌ای از دانشجویان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی با عنوان “جای سرکوبگر، دانشگاه نیست” به حضور قالیباف در روز دانشجو در دانشگاه اعتراض داشته و شعارهایی را سردادند که البته این شعارها با ایجاد همهمه از سوی حاضرین در سالن، فرصتی برای شنیده شدن پیدا نکرد».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. آن جوان راست گفته، هنوز فرهنگ شاهنشاهی حاکم است. ۲۵۰۰ سال سابقه است. شوخی که نیست! یک فرهنگ که یک شبه زایل نمیشود. می بینید در اپوزسیون هم هیچ اتحادی نیست؟ سانسور و دروغ و .. هست؟ بیهوده نیست!
    باید ریشه ای و فرهنگی کار کرد، تا دموکرات واقعی بشویم، و الا ظاهر و اسم عوض میشود.

  2. سیاست مداران و حکام اکثر نقاط دنیا، متاسفانه، دروغ گو، منافق و دو رو، و اهل دفاع از باند و حزب و خط خودشان هستند. حکام ایران هم در این امور پیشرفته اند!

  3. اینکه گفته شده است :
    «امام و رهبری حرف خدا را میزنند. اینها جلوه‌ای از حرف خدا هستند».

    باید پرسید دلیل شما چیست؟ آیا کسی که لباس مقدس نما بپوشد و در مدرسه علوم دینی باشد حتما حرف خدا را میزند؟

    در قرآن به ما هشدار داده شده است از اینکه بطور چشم و گوش بسته تبعیت از چنین جماعتی کنیم بعنوان نمونه:

    وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقًا یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَیَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ ﴿۷۸﴾ آل عمران

    و از میان آنان گروهى هستند که زبان خود را به [خواندن] کتاب [تحریف شده‏ اى ] مى ‏پیچانند تا آن [بربافته] را از [مطالب] کتاب [آسمانى] پندارید با اینکه آن از کتاب [آسمانى] نیست و مى‏ گویند آن از جانب خداست در صورتى که از جانب خدا نیست و بر خدا دروغ مى ‏بندند با اینکه خودشان [هم] مى‏ دانند (۷۸)

    باید ملاکی داشته باشیم تا قضاوت کنیم چه کسانی حرف خدا را میزنند و چه کسانی کتاب خدا را سفارشی تفسیر کرده و طی قرون و اعصار با حمایت قدرتمندان و با تبلیغات گسترده و مقدس نمایی برداشت خود را صحیح پنداشته و آنرا از جانب خدا اعلام میکنند…

    درباره مسلمین و پیروان قرآن نیز احتمال تنازع و اختلاف برداشت داده شده است و هیچ گروهی منزه از اشتباه نیست حتی کسانی که اولی الامر بحساب می آیند…در آیه اولی الامر اطاعت از ایشان مطلق نیست و در اتصال با بقیه آیه احتمال تنازع اعلام میشود:

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ
    وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ
    إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ
    ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا ﴿۵۹﴾النساء

    این رعایت اتصال آیات هر سوره و مواضع کلمات است که ملاک اصلی است…هر فرقه ای که به بهانه نزول تدریجی قرآن چیدمان فعلی آنرا معتبر نمی دانند در اشتباه مطلق بوده و خواسته یا نا خواسته مروج فساد در زمین هستند…

    الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۲۷﴾بقره

    از مصادیق قطع آنچه که باید وصل شود قول الهی است…با رعایت وصل در قول الهی میتوانیم حرف خدا را بزنیم:

    وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿۵۱﴾قصص

    با مرور مداوم در رعایت این اتصال و شنیدن نظرات دیگران در این جهت میتوانیم امیدوار باشیم در مسیر درست قرار داریم….

  4. بیانیه ۱۷ دانشگاه در شانزده آذر ۹۹
    ما دانشجویان چپ و رفقایمان با فهم شعار توپ تانک فشفه/آخوند باید گم بشه یا اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمام ماجرا مردم در کف خیابان را به صورت بازی گرگم به هوا با شعار نان کار آزادی معنا کردیم. به درستی که این تظاهرات ساده در کنار یه توپ دارم قلقلیه و همچنین آلمان – نواران دوو دوو اسکاچی که خواننده ساختار شکن، رفیق محسن نامجو، خود نوری در ظلمت تاریکی روشن کرد و کل مشکلات معیشتی و فساد ساختاری و تبعیض ها جنسیتی و مذهبی را جمهوری اسلامی درمان کرد

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »