روز گذشته (سه شنبه) روزنامه فیگارو، چاپ پاریس، با ارائه جزئیاتی از چگونگی دستگیری روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، به نقل از منابع خود نوشت که زم در سفر به عراق دستگیر شده و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با جلوگیری نکردن از این سفر، کار دستگیری او را تسهیل کرده‌اند.

به نوشته فیگارو، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کار خود را با فرستادن یک زن جوان به پاریس آغاز کردند.

این در حالی است که علی یونسی پیشتر اعلام کرده بود با دستور آیت‌الله خامنه‌ای استفاده از پرستو از سوی نهاد‌های امنیتی ممنوع اعلام شده بود.

بیشتر بخوانید:

چه کسی روح‌الله زم را به سپاه سپرد؟

روح‌الله زم توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد

منع آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه استفاده از «پرستو» توسط وزارت اطلاعات

رادیو فردا به نقل از این روزنامه نوشت که این زن جوان، روح‌الله زم را قانع کرد که برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق و رقیب بزرگ شماره یک آیت‌الله خامنه‌ای، به عراق سفر کند.

فیگارو می‌نویسد که احتمالاً در شهر مذهبی نجف بوده که این مخالف جمهوری اسلامی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده و از آنجا به ایران منتقل شده است. نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران از طریق تلفن همراه و لپ‌تاپ روح‌الله زم، او را شناسایی کرده بودند.

این خبر درحالی توسط فیگارو منتشر شده است که صبح امروز (چهارشنبه) دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه ساکن نجف، هر نوع ارتباط بین روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز، و این دفتر را تکذیب کرد.

از سوی دیگر عجیب به نظر می‌سد که روح‌الله زم درست در زمان اوج حضور جمهوری اسلامی در عراق به مناسبت اربعین و همزمان به آغاز اعتراض‌ها در عراق قصد مسافرت به شهر نجف را داشته باشد.

در همین رابطه مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، به وب سایت ایران وایر گفت: «همسرم جمعه عصر ۱۹مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به بغداد رفت.»

مهسا رازانی در ادامه توضیح داد: «او توقف کوتاهی در امان، پایتخت اردن، داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید.در ۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد تا بامداد روز یکشنبه که در تماس تلفنی یک دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم تا این که در رسانه‌های ایران خبر بازداشت‌اش منتشر شد.»

پیش از این جمهوری اسلامی چندین‌ تن از مخالفانش را به روش‌های مختلف ربوده بود. اما معمولا محل ربایش و نحوی آن اطلاع رسانی می‌شد.

احتمال دیگری که در خصوص نحوی بازداشت روح‌الله زم مطرح شده بود٬ پرواز فلای دبی بود.

پیشتر شایعه‌‌ای درباره احتمال فرود اضطراری پرواز باکو- دوبی شرکت هواپیمایی فلای دوبی در شیراز برای تحویل روح‌الله زم به اطلاعات سپاه مطرح شده بود.

شرکت هوایی فلای دوبی در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی شایعه سفر روح الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز با این شرکت هواپیمایی در روز ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) را تکذیب کرد.

پرواز شماره اف‌زد ۷۱۰ این شرکت هواپیمایی بین باکو و دوبی به دلیل نقص فنی در آن روزمجبور به فرود اضطراری در شیراز شد.

شرکت فلای دوبی در پاسخ به بی بی سی فارسی ضمن بیان اینکه مسافری به نام روح الله زم در این پرواز نبوده، تاکید کرده که تمامی مسافران این هواپیما پس از برطرف شدن نقص فنی به هواپیمایی دیگری به مقصد نهایی (دوبی) خود رسیدند.

این بار اما سکوت در خصوص نحوی بازداشت روح‌الله زم در کنار هیاهوی تبلیغاتی برای بزرگ نشان دادن آن توانسته‌است به شایعات دامن بزند.