اجازه ورود زنان به ورزشگاه و پس‌لرزه‌های آن در حکومت اسلامی

تقابل حوزه علمیه و حاکمیت شیعه

زیتون ـ سولماز ایکدر: تجمع مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها عصر دوشنبه برگزار شد. بر اساس برآورد شاهدان عینی در بهترین حالت کمتر از صد نفر در این تجمع مقابل مجلس شرکت کردند.

قرار است در بازی ایران و کامبوج از سری بازی‌های مقدماتی جام جهانی که روز ۱۸ مهرماه در تهران برگزار می‌شود، زنان نیز در کنار مردان به ورزشگاه آزادی بروند.

خبرگزاری برنا گزارش داده که بیش از ۵۰ نفر در مخالفت با ورود زنان به ورزشگاه، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و شعارهایی علیه فیفا سر داده‌اند.

در چند عکس و فیلم که از این تجمع منتشر شده است، معترضان ورود زنان به ورزشگاه را خلاف «منویات رهبر جمهوری اسلامی» و «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» دانسته‌اند.

تجمع مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها عصر دوشنبه برگزار شد. بر اساس برآورد شاهدان عینی در بهترین حالت کمتر از صد نفر در این تجمع مقابل مجلس شرکت کردند.

سخنران این تجمع که یک روحانی بود نیز طرح بحث ورود زنان به ورزشگاه را برنامه سیاسی برخی مسئولان حکومت برای ایجاد دوقطبی در جامعه توصیف کرده است.

پیشتر در شبکه‌های اجتماعی تصویر فراخوان این تجمع منتشر شده بود و نهاد برگزارکننده آن «ستاد مردمی آمران به معروف و ناهیان از منکر» اعلام شده بود.

هیچ قانون و مقرراتی ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران را منع نمی‌کند، اما در سال‌های اخیر فقط در موارد محدودی به زنان اجازه داده شده که برای تماشای فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی مردان وارد ورزشگاه شوند.

این ممنوعیت در چند دهه اخیر به شدت اجرا شده و روحانیون ادعا می‌کنند که محیط به شدت مردانه ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست.

مراجع تقلید شیعیان معتقدند که ورود زنان به ورزشگاه‌ها خلاف شرع است.

ناصر مکارم شیرازی٬ یکی از مراجع تقلید و از اصلی‌ترین مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها، یک بار گفته بود: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست، اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود، در بعضی انواع ورزش مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند و زنان موقعی که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند حضور آنها در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد.»

لطف‌الله صافی گلپایگانی از دیگر مراجع تقلید شیعیان در قم، گفته بود: «اینکه زنان هم برای تماشای فوتبال به ورزشگاه بیایند، افتخار نیست و حدود زن و مرد باید حفظ شود.»

این مراجع اما طی روزهای گذشته سکوت پیشه کردند. رهبر جمهوری اسلامی٬ نیز به رغم مخالفت‌هایی که پیشتر با ورود زنان به ورزشگاه‌ها داشت نه تنها این بار سکوت پیشه کرده بلکه هم‌زمان با فروش اینترنتی بلیت‌ بازی به زنان، صفحه اینستاگرامی أیت‌الله خامنه‌ای عکسی از او را در این استادیوم منتشر کرد. این عکس، به گردهم آیی ۱۲ مهر ۱۳۹۷ بسیجیان در استادیوم آزادی مربوط بود.

قوه قضاییه نیز در مقابل فروش بلیت به زنان٬ سکوت اختیار کرده است با وجود این لباس شخصی‌ها یا به زبان رسمی حکومت جمهوری اسلامی بسیج نیروهای مردمی تن به سکوت ندادند.

قوه قضاییه هم از دیگر مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود.

در آخرین اظهارنظر٬ هفتم مهرماه٬ محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از دخالت فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران انتقاد کرد.

به گزارش تسنیم، دادستان کل کشور «طرح بحث حضور زنان در ورزشگاه را از دیگر حرکات حساب شده دشمنان» دانست.

با این حال قوه قضاییه نیز در مقابل فروش بلیت به زنان٬ سکوت اختیار کرده است. لباس شخصی‌ها یا به زبان رسمی حکومت جمهوری اسلامی بسیج نیروهای مردمی اما تن به سکوت ندادند.

تجمع مقابل مجلسِ تعطیل

طی روزهای گذشته برای چندین تجمع در مخالفت به ورود زنان به ورزشگاه‌ها از سوی «هیئت‌های مردمی آمران معروف و ناهیان از منکر» از مردم دعوت کردند.

اگرچه سخنگوی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه هر تجمعی نیازمند دریافت مجوز از وزارت کشور است، گفته بود که «تجمع اعتراض‌آمیز به «ورود بانوان به ورزشگاه» ارتباطی با ستاد امر به معروف ندارد.

حسین الله‌کرم٬ رییس شورای هماهنگی حزب‌الله٬ پیش از برگزاری این تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف‌نیوز تایید کرده بود که این شورا در جریان دعوت «ستاد مردمی امران به معروف و ناهیان از منکر» بوده است.

او در خصوص اینکه آیا برای برگزاری این تجمع مجوز اخذ شده است یا خیر٬ نیز پاسخ داده بود: «باید قانون به گونه‌ای وضع شود که نیاز به صدور مجوز برای تجمع امر به معروف و نهی از منکر، مانع انجام این دو فریضه نشود.»

به گفته الله‌کرم علاقه زنان به حضور در ورزشگاه‌ها، سیاسی و خلاف قانون است.

در نهایت امروز این تجمع شکل گرفت؛ در ساعتی که مجلس تعطیل بود و در حالی که تنها بین پنجاه تا صد نفر در آن شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع بیانیه‌ای نیز صادر کردند که در آن تاکید شده است: «دشمن با یک برنامه از پیش طراحی شده و با استفاده از نفوذ فکری و سیاسی از پیش طراحی شده و با استفاده از نفوذ فکری و سیاسی در بدنه مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور و در راستای تکمیل اهداف براندازانه‌ی خود در صدد عادی‌سازی ورود بانوان به ورزشگاه است.»
نویسندگان بیانیه با عنوان «ستاد مردمی آمران به معروف و ناهیان از منکر» در ادامه نوشته‌اند: «از دولت می‌خواهیم با اعلان رسمی، پروژه نفوذی ورودی زنان به ورزشگاه را لغو کند تا مهر باطلی بر دسیسه‌ی دشمنان باشد.»

پشت پرده این تجمع کیست؟

شرکت‌کنندگان در این تجمع بدون مجوز٬ مثل همیشه و برخلاف تجمعات دیگر از جمله تجمع روز کارگر٬ بازداشت نشدند.

این اولین بار است که مدیریت محافظه‌کار حوزه علمیه ایروانی «آتش به اختیار» عمل کرده و « پا به میدان» گذاشته است؛  آن هم سرسختانه٬ تا جایی که به رغم عدم موفقت دعوت روز دوشنبه نیز مشغول برنامه‌ریزی برای حضور در استادیوم آزادی در روز بازی ایران و کامبوج هستند.

به گفته شاهدان عینی پلیس نیز در صحنه حضور داشت اما دخالتی نکرد تا جایی که از سوی تجمع‌کنندگان مورد تقدیر قرار گرفت.

اما در شرایطی که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر٬ دعوت برای چنین تجمعی را تکذیب می‌کند٬ دعوت‌کننده کیست؟

اولین بار نام حوزه علمیه ایروانی به عنوان دعوت کننده این مراسم در توییتر از سوی برخی کاربران منتسب به اصولگرایان مطرح شد.

حوزه علمیه استان تهران به نام بنیانگذار آن٬ آیت‌الله ایراوانی٬ معروف است؛ مدیر این حوزه علمیه امروز با آیت‌الله وفسی است.

مدیر و دانش آموختگان این حوزه علمیه برخلاف دیگر حوزه‌های علمیه تحرک سیاسی ندارند٬ فتاوی سیاسی نیز ندارند٬ شاید از همین روست که نام آن‌ها کمتر به گوش آشناست.

https://twitter.com/AminKh64641/status/1180942759458463745

اما ۶۳ مدرسه زیر نظر این حوزه علمیه اداره می‌شود که مدیران برخی از آنان از نام‌آشناترین چهره‌های سیاسی هستند. از جمله محمدحسن ابوترابی٬ علیرضا پناهیان٬ کاظم صدیقی و محمد ری‌شهری.

با وجود چنین شبکه قوی از مدرس و محصل اما دعوت حوزه علیمه ایروانی٬ نه از سوی دانش آموزان آن و نه از سوی قشر مذهبی اجابت نشد.

با وجود یک شبکه قوی از مدرس و محصل اما دعوت حوزه علیمه ایروانی، از سوی دانش‌آموزان آن و  قشر مذهبی اجابت نشد.

آرای مدیران و مدرسان حوزه علیه استان تهران تا پیش از این پهلو به انجمن حجتیه می‌زد٬ فارغ از بخش خشونت بار آن؛ شیعیان در عصر امام غایب تنها باید مومنین نیکو باشند و به انتظار بنشینند.

این اولین بار است که مدیریت محافظه‌کار حوزه علمیه ایروانی «آتش به اختیار» عمل کرده و «پا به میدان» گذاشته است؛  آن هم سرسختانه٬ تا جایی که به رغم عدم موفقت دعوت روز دوشنبه نیز مشغول برنامه‌ریزی برای حضور در استادیوم آزادی در روز بازی ایران و کامبوج هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. ناراحت نباشید!
    حکومت نشان داده که پراگماتیست است و عمل گرا. چون برایش حفظ نظام مهم است!
    پس شلوغش نکنید. در ایران هم افکار مخالف و متضاد وجود دارد. بعضی هایش را من و شما نمی پسندیم. بعضی هایش را می پسندیم.
    فوتبال و حقوق زنان و …هم بهانه است برای حرافی یا اپوزیسیون بازی یا پوزیسیون بازی.
    پس به آراء و آزادی های مردم احترام بگذاریم و دموکراسی و مردم سالاری و جامعه مدنی و همزیستی مسالمت آمیز ، همراه با تحمل دیگران را تبلیغ و حمایت کنیم.
    سالها باید ادامه دهیم تا نهادینه شود.
    هم اپوزیسیون یاد بگیرد و هم پوزیسیون و حاکمان.

  2. این صد نفر میتوانند دهها هزار نفر محسوب بشوند یا همان صدنفر و یا اینکه بطور کلی وجود نداشته این برای جماعت ما عجیب بود که حتی با ترس و خیلی شجاعت بخرج داده بودیم که در چند قدمی منزل به تماشای بازگشت اسرا برویم. منظور اینکه کمیت آدمها در جمهوری اسلامی اهمیتی ندارد هر طور نیاز داشته باشند تهیه میکنند، چون همه جماعت نظام از یک کیفیت برخوردارند اینرا در همینجا تجربه کردم.
    در زمان تبادل و آزادی اسرا گروهایی به همین اندازه یا کمتر در ورودی شهر کرمانشاه از بلندی کنار جاده به سوی صدها اتوبوس حمل اسرا سنگ پرتاب میکردند در پایین همان بلندیها هزاران نفر خانوادهای اسرا و مردمی که به استقبال آمده بودند و خیلی بیتوجه و به قلوه سنگهایی که بالای سرشان در پرواز بودند مشغول.هورا کشیدن بودند
    هوا آفتابی گرم بود، یکی از این پایینیها (مستقبلین) دستش را مقابل آفتاب گرفت و آن بالا بین (مهاجمین) با چشمهایش دنبال کسی میگشت تا بالاخره با عربده ای نخراشیده فریاد زذ “جاج حسن! مسعود توی اتوبوس سومیه چند دقیقه (دیقه) صبرکنید تا من این بسته رو برسونم بهش”.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

اجازه ورود زنان به ورزشگاه و پس‌لرزه‌های آن در حکومت اسلامی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »