فیلم شمس تبریزی در ایران ساخته نمی‌شود

زیتون– عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که فیلم شمس تبریزی در ایران ساخته نمی‌شود.

او در ادامه تاکید کرد که به همین دلیل امکان «بررسی فیلمنامه و سایر جزئیات آن در سازمان سینمایی» فراهم نیست.

عباس صالحی٬پیشتر در خصوص فتوای مراجع علیه سریال شمس و مولانا گفته بود: «کشور قانون دارد.»

وزیر ارشاد روزگذشته (چهارشنبه) در واکنش به برخی حواشی ایجاد شده پیرامون تولید و نمایش فیلم سینمایی «مست عشق» که درباره بخش‌هایی از زندگی شمس و مولانا است، گفت: «به طور طبیعی مسیر استفتاء از مراجع تقلید مسیر کسب نظر آن‌هاست و طبعا این نظرات نیز قابل احترام است، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.»

ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، دو تن از مراجع تقلید شیعه در قم، اعلام کردند که ساخت فیلم سینمایی درباره شمس تبریزی به دلیل «ترویج فرقه ضالّه صوفیه جایز نیست و حرام است.»

صبج روز سه شنبه ابتدا فتوای ناصر مکارم شیرازی منتشر شد. او در پاسخ به سوالی از سوی «جمعی از طلاب» گفته بود: «با توجه به اینکه این کار (ساخت فیلم درباره شمس) سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.»

ساعتی پس از آن حسین نوری همدانی نیز در پاسخ به سؤال «جمعی از طلاب» گفته بود که از این فیلم به‌ عنوان یک «مسئله خطرناک» یاد کرده‌اند و خواستار جلوگیری از ساخت آن شده‌اند.

فیلم سینمایی «مشق عشق» پروژه‌ای مشترک میان ایران و ترکیه با موضوع رابطه‌ بین مولانا و شمس است که قرار است حسن فتحی آن را بر اساس فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی بسازد، اما از ابتدای انتشار اخبار آن با حاشیه‌های متفاوت روبه‌رو شده است.

پس از جنجال اولیه بر سر اشتراک ترکیه در این پروژه که از نظر فرهنگی و تاریخی خود را ذی‌نفع می‌داند و نیز انتخاب بازیگران ترکیه‌ای برای نقش‌های اصلی و  اعلام شد که شهاب حسینی و پارسا پیروزفر برای بازی در نقش‌های اصلی انتخاب شده‌اند.

«جمعی از طلاب» در نامه خود به ناصر مکارم شیرازی از «شمس تبریزی» به‌ عنوان یکی از قطب‌های «صوفیه خبیث» یاد کرده‌اند که «عبارات هتاکانه» او درباره صدیقه، دختر پیامبر اسلام، در «مؤلفات منسوب به او موسوم به مقالات شمس» موجود است. آنان از آقای مکارم شیرازی خواسته‌اند «جهت توقف هرچه سریع‌تر این مسئله خطرناک» اقدام کند.

حسین نوری همدانی نیز در پاسخ به درخواست کوتاه جمعی که خود را از «طلاب و فضلای قم» معرفی کرده‌اند، با بیان این‌ که مولانا و شمس «از اعیان صوفیه» هستند، فرقه صوفیه را «یکی از فرقه‌های ضاله و مضله» معرفی کرده است که «با تشکیلات و قطب‌سازی و مرشدبازی به جنگ اسلام ناب و قرآن و اهل‌بیت» برخاستند. نوری همدانی همچنین اعلام کرده است که ترویج صوفیه «به هر شکل باشد جایز نمی‌باشد و حرام است.»

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی در خصوص شمس و مولانا گفته بود: «یک بخش مهمى از شعر آئینى ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانى و معنوى بشود و این هم یک دریاى عظیمى است. مثنوی اصول اصول اصول دین است.

شعر مولوى را شما ببینید. اگر فرض کنید کسى به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسى نداشته باشد که خیلى از ماها دسترسى نداریم و اگر آن را کسى یک‌قدرى دوردست بداند؛ مثنوى؛ مثنوى؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است.

یک وقتى مرحوم آقاى مطهرى از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوى چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوى همین است که خودش گفته: و هو اصول … . ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌‏ام همین است. البته در مورد حافظ یک مقدار با هم اختلاف عقیده داشتیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. این دو مرجع عالیقدر تقلید از نظر رهبری مطلع نبودند والا لگد به بخت خود نمیزدند ، کافی است مکارم را دیگر به تلویزیون راه ندهند ، دق میکند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »