در «انبار تورقوزآباد» تهران رد اورانیوم پیدا شد

زیتون– آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انباری در تورقوزآباد تهران رد پای اورانیوم کشف کرده است.

خبرگزاری رویترز امروز (یکشنبه) از قول دیپلمات‌ها گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار اتمی مورد ادعای اسرائیل در نزدیکی تهران، رد پای اورانیوم کشف کرده‌ است.

اورانیوم معمولا در غلظت‌های پایین برای تولید سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ها به کار می‌رود، اما در غلظت‌های بالا در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.

رادیو فردا به نقل از رویترز نوشت که دو دیپلمات که بازرسی‌های آژانس را از نزدیک دنبال می‌کنند خبر این ردیابی را اعلام کرده‌اند. آنها به رویترز گفته‌اند آژانس از ایران خواسته است که منشا این اورانیوم را توضیح دهد، اما تهران هنوز توضیحی برای آن ارائه نکرده است.

در زمان بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از این محل، هیچ اورانیومی کشف نشده است. اما رویترز گزارش داده که آژانس از ماه آوریل بر این محل نظارت کرده و نمونه‌هایی محیطی از این محل را به آزمایشگاه ارسال کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که مخالف سرسخت توافق برجام است در سخنانی در سپتامبر سال گذشته میلادی مدعی شده بود که ایران در ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج کرده و در مناطق مختلفی در تهران پخش کرده‌اند، تا این مواد را پنهان کنند.

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز پی‌ می‌گیرد. اما اسرائیل می‌گوید که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است.

گزارش رویترز در حالی منتشر شده است که همزمان با سومین گام ایران در کاهش تعهداتش در توافقنامه شش قدرت‌ جهانی با ایران که به برجام موسوم است، کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی، وارد تهران شد و با برخی از مقامات ایران دیدار و گفتگو کرد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »