آغاز مرحله دوم «کاهش تعهدات هسته‌ای» ایران

زیتون– سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که از روز دوشنبه (۲۶ خرداد) مرحله دیگری از اقدامات برای «کاهش تعهدات هسته‌ای» تهران در برجام را در کارخانه آب سنگین اراک آغاز خواهد کرد.

این سازمان امروز (یکشنبه) اعلام کرد که قرار است روز دوشنبه خبرنگاران از «کاهش تعهدات هسته‌ای» در کارخانه راکتور آب سنگین بازدید کنند.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت رسما خروج خود از «برخی» تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

تهران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده است.

در همان روز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اعلام کرده بود که اگر اروپا برای حفظ برجام اقدامی انجام ندهد، ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳.۶ درصد می‌رساند و درباره راکتور آب سنگین اراک نیز تصمیم خواهد گرفت.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری، هم گفته بود که ایران علاوه بر افزایش غنی‌سازی، راکتور اراک را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا در این بیانیه تاکید شده که در ادامه بازدید نمایندگان رسانه‌های داخلی از سایت غنی‌سازی نطنز در ۳۱ اردیبهشت که خبرنگاران در جریان آخرین اقدامات سازمان انرژی اتمی در زمینه اجرای تصمیم شورای عالی امنیت ملی برای «کاهش تعهدات هسته‌ای» قرار گرفتند، اکنون قرار است نمایندگان رسانه‌ها در جریان اجرای «مرحله دوم و آخرین تحولات در روند تولید آب سنگین» در تاسیسات اراک قرار بگیرند.

در توافق هسته‌ای که تیرماه ۱۳۹۴ میان نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان) به امضاء رسید فعالیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین با محدودیت‌هایی روبرو شد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دی ماه ۹۴ اجرایی شد.

بر پایه این توافق ایران مجاز است غنی‌سازی را تا سقف ۳ و ۷۶ دهم درصد فقط در تاسیسات نطنز ادامه دهد و میزان دخیره اورانیوم غنی شده این کشور نباید از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز کند. حدود ۱۴۳ تن نیز سقفی است که برای ذخیره آب سنگین ایران تعیین شده است.

مطابق توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌تواند مازاد تولید اورانیوم و آب سنگین را بفروشد یا مبادله کند. آمریکا در آستانه سالروز خروج از توافق هسته‌ای از تمدید معافیت‌های ایران در این زمینه خودداری کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »