اتهام ارس امیری مشخص شد: استحالۀ فرهنگی از طریق تئاتر

زیتون– غلامحسین اسماعیلی٬ سخنگوی قوۀ قضاییه٬ امروز (سه شنبه) بدون اشاره نام ارس امیری گفت که حوزۀ عمل جاسوس بازداشت‌شده «مسائل فرهنگی و به ویژه هنر و تئاتر» بوده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه٬ روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) خبر داده بود که یک شهروند دوتابعیتی دیگر با اتهام «جاسوسی» به زندان بلند مدت محکوم شده است.

ارس امیری، کارمند شورای فرهنگی بریتانیا است.

چند ساعت بعد از صدور حکم ده سال زندان برای یک زن ایرانی تبار توسط قوه قضائیه ایران، وزارت خارجه انگلیس و همچنین شورای فرهنگی بریتانیا، نهادی که این زن در آن شاغل بود، به این حکم واکنش نشان دادند.

دفتر وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به رویترز از صدور این حکم ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در این رابطه توضیح داد که این پرونده به «نفوذ فرهنگی دولت انگلیس و شورای فرهنگی بریتانیا» مربوط بوده است.

او بدون اینکه از ارس امیری نام ببرد توضح داد که «این فرد به دنبال استحالۀ فرهنگی» و ارائه آموزش‌ها و «برنامه‌های فرهنگی و هنری مغایر با شئونات دینی و فرهنگ ایرانی» بود. به گفتۀ اسماعیلی «متهم مأموریت پیدا کرده بود که در حوزه فرهنگی و تئاتر اقداماتی را انجام دهد.»

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد که ارس امیری «علاوه بر وابستگی به شورای فرهنگی انگلیس، تحت تعلیمات سرویس انگلستان آموزش‌هایی را دیده بود و از حمایت‌های مالی وزارت خارجه انگلستان برخوردار بودو»

او بدون ارائۀ جزییات به «برخی تئاترها» اشاره کرد که «سر و صدا کرده بود» و بالاخره «همکاران مجبور شدند سالن تئاتر را ببندند.» اسماعیلی این موارد را با فعالیت‌ها و «تعلیمات» ارس امیری مرتبط دانست.

پیشتر محسن عمرانی٬ پسر خاله ارس امیری٬  گفته بود که وزارت اطلاعات اصرار به همکاری اطلاعاتی و استفاده از ارس به عنوان نفر وزارت اطلاعات در «شورای فرهنگی بریتانیا» (بریتیش کانسل) داشته‌اند.

او که تنها فرد از خانواده این شهروند دو تابعیتی است که تا کنون به اظهار نظر رسمی در مورد بازداشت ارس امیری پرداخته است٬ افزود: «اتهام ارس در ابتدا «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بوده که بعد از آن به «عضویت در گروه غیرقانونی موضوع ماده ۴۹۹» تبدیل شده و پس از آن «سخنگوی قوه‌قضاییه به صورت فی‌البداهه جرم ارس رو [را] جاسوسی» اعلام کرده است.»

محسن عمرانی دراین رابطه توضیح داد که «قبل از اینکه رای دادگاه به وکیل ارس ابلاغ شود موضوع از طرف سخنگو قوه قضاییه اطلاع رسانی شده و خانواده این خبر غیرمنتظره را از رسانه‌ها شنیده‌اند.»

او در ادامه به روند بازجویی‌های وزارت اطلاعات نیز اشاره کرده و گفته است که «مثل تمام پرونده های امنیتی و پرونده سازی های مشابه در این پرونده هم با بهانه های خلاف قانون و با تهدید و ارعاب بازجوهای وزارت اطلاعات، جلسات بازجویی رو [را] ضبط ویدئویی کردن [کردند] تا به عنوان سند پخش کنند.»

محسن عمرانی در یک مجموعه توئیت‌ به ماجرای درخواست وزارت اطلاعات از ارس برای جاسوسی نیز نوشته و گفته است: «ولی از همه بی‌شرمانه‌تر درخواست وزارت اطلاعات از ارس برای جاسوسی براشون بوده! از اول دستگیری ارس، کارشناسای [کارشناسان] وزارت اطلاعات، اصرار به همکاری اطلاعاتی و استفاده از ارس به عنوان نفر وزارت اطلاعات در بریتیش کانسیل بودند که با مخالفت صریح ارس مواجه شدند.»

او گفته است که این عدم همکاری ارس به دفعات وسیله ای برای تهدید او به صدور حکم سنگین از سوی بازجوها بوده که در نهایت این تهدید را با زندانی کردن مجدد ارس از شهریور سال گذشته و صدور حکم سنگین ۱۰ سال زندان عملی کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. ای مرده شور فرهنگی را برد که با تئاتر این دختر کم سن و سال استحاله میشود !
    برای سرکوب مردم از هر مزخرفی بهره میبرند، امنیت اخلاقی و . . . و اکنون استحاله فرهنگی با تئاتر یک دختر کم سن وسال !
    پس شما این همه آخوند آیت اله العظمی و آیت الله و حجت الاسلام و والمسلمین و … چه خاصیتی دارید که با همه سؤ استفاده از سرمایه ها و قدرت مردم تا این اندازه آسیب پذیرید؟
    دین و اییین و فرهنگتان گلخانه است ! توان رویارویی فرهنگی ندارید.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »