عقب نشینی عراقچی از اظهاراتش در مورد افغانستانی‌های مقیم ایران

زیتون– عباس عراقچی٬ معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت که از صحبت‌هایش در خصوص مهاجران افغان ساکن ایران سوء‌برداشت شده و سوء‌تفاهمی نسبت به این سخنان صورت گرفته است.

پیشتر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفته است در صورتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا میزان فروش نفت ایران به صفر برسد، این کشور از مهاجران افغانستانی ساکن ایران خواهد خواست ایران را ترک کنند.

عراقچی روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور در برنامه «گفت‌وگوی خبری» شبکه دوم صدا و سیمای ایران، گفت در حال حاضر نزدیک به سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و در صورتی که «تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد»، آن‌گاه جمهوری اسلامی «از برادران و خواهران افغان خواهش» خواهد کرد که ایران را ترک کنند.

به گفته معاون وزیر امورخارجه ایران، این‌که این مهاجران «به کشورشان برمی‌گردند، به کشورهای دیگری خواهند رفت، طبیعتا انتخاب با خودشان است.»

عراقچی اضافه کرد که قصد او ایجاد «تنش یا نگرانی در بین اتباع افغانستان» در ایران نیست، اما «اگر آمریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد، ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که ممکن است مجبور شویم.»

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم تهدید کرده بود که در صورت ادامه تحریم‌ها آمریکا، جمهوری اسلامی دست از مبارزه با قاچاق «مواد مخدر»، «تروریست‌ها» و کنترل حرکت «مهاجرین» به سمت اروپا خواهد کشید.

تهدید اروپا با گسیل داشتن سیل مهاجران جدید٬ خشم و ناباوری را در بین کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »