آمریکا صنایع فلزی ایران را هم به لیست تحریم‌هایش افزود

زیتون-دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، با صدور فرمانی جدید صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به مجموعه تحریم‌های یکجانبه آمریکا اضافه کرده است.

ترامپ امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای گفته که با تصمیم برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، امنیت ملی آمریکا را ارتقا داده و با افزایش فشار، درآمدهای حکومت ایران کم شده و گرانی‌ در ایران تشدید شده است.

او همچنین گفت که کارزار فشار حداکثری را علیه حکومت ایران دنبال می‌کند.

در همین رابطه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه٬ با تاکید بر اینکه ایران تاکنون از برجام خارج نشده است، گفت که جمهوری اسلامی ایران خروج از این توافق بین‌المللی را در دستورکار قرار داده است.

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ با تاکید براینکه «راه امروز ما راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است»٬ امروز (چهارشنبه)  رسما خروج خود از «برخی» تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

امشب عباس عراقچیدر برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را به خروج از برجام یا نقض این توافق متهم کند چرا که همه اقدامات ایران از جمله اقدامات اتخاذ شده امروز در قالب برجام بوده است.

او افزود: «ما تاکنون از برجام خارج نشده‌ایم اما خروج از این توافق را در دستورکار قرار داده‌ایم و این خروج مرحله به مرحله خواهد بود.»

 

روز گذشته ایلنا خبر داده بود که جمهوری اسلامی به صورت رسمی از امروز به یکی از مهمترین پایه‌های برجام پای بند نخواهد بود.

بر اساس این خبر از این پس دیگر «محدودیت ذخائر هسته‌ای ایران» که یکی از مهمترین بندهای برجام بود٬ از سوی ایران رعایت نخواهد شد.

شب گذشته محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه٬ با اشاره به اقدامات آمریکا علیه کشورمان به ویژه در یک سال گذشته، گفت: ایران از برجام خارج نخواهد شد.

به گفته او اما ایران از اجرای برخی تعهداد داوطلبانه سرباز خواهد زد.

او افزود: «جمهوری اسلامی این‌طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، فعلاً اجرا نکند.»

خبرگزاری رسمی ایرنا صبح چهارشنبه همزمان با اعلام این خبر به نقل از بیانیه رسمی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی خطاب به دیگر امضاکنندگان برجام نوشت: «ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

یک سال پیش در چنین روزی دونالد ترامپ خروج یک‌طرفه دولتش از توافق اتمی را اعلام کرد، توافقی که برخی بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما توصیف می‌کردند.

در بیانیه شورای امنیت ملی ایران این اقدام آقای ترامپ «غیرقانونی» و «نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد» توصیف شده است.

در بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »