درپی تحریم‌های ایران٬ بنزین در سوریه کم یاب شد

زیتون– بلومبرگ گزارش داده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به جیره‌بندی بنزین در سوریه منجر شده است.

این شبکه خبری ادامه داد که پس از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از نوامبر سال گذشته میلادی – ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۷- واردات نفت سوریه از ایران با مشکل مواجه شده و این کشور از ماه اکتبر سال گذشته میلادی قادر به واردات نفت از ایران نبوده است.

سوریه در ماه رقمی بین ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. این کشور روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند و تولید روزانه نفت این کشور نیز حدود ۲۵ هزار بشکه است.

ایالات متحده آمریکا اخیرا چند شرکت روسی را به اتهام نقض تحریم‌های نفتی ایران و سوریه در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری قرار داد. بنا به مدعای دولت آمریکا، این شرکت‌های روسی با دور زدن تحریم‌ها، نفت وارداتی سوریه از ایران را خریده و در اختیار این کشور می‌گذاشتند.

شماری از رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که دولت مصر عبور نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه را از کانال سوئز متوقف کرده است.

به نوشته روزنامه «السعودیه الآن»، خبر ممنوعیت عبور نفت ایران از سوئز را عماد خمیس، نخست وزیر سوریه، در دیدار با خبرنگاران سوری بیان کرده است.

خبر این روزنامه سعودی چهارشنبه ۲۱ فروردین منتشر شد و مقام‌های سوری نیز آن را تکذیب نکردند.

شماری از رسانه‌های عربی نیز با اشاره به گفته‌های نخست وزیر سوریه، به تحلیل اقدام مصر و دلایل آن پرداختند و از جمله نشریه «الاخبار»، چاپ لبنان، نوشت: «سخنان بسیار کم‌سابقه» نخست وزیر سوریه می‌تواند یا نشانگر بحران سوخت در سوریه بر اثر تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد، یا شکست مذاکره با مصری‌ها برای تغییر نظر آنها.

الاخبار همچنین به نقل از میثم صادقی که او را مشاور وزیر اقتصاد ایران معرفی کرده نوشته است علت اقدام اخیر مصر «تبعیت از تحریم‌های آمریکاست» و به گفته او، قطع صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به سوریه «به دلیل بدهی دمشق به تهران» صحت ندارد.

این نشریه از قول یک کارشناس ایرانی نیز گزارش داده که برخی از نفتکش‌ها پس از تصمیم جدید مصر به ایران بازگشتند.

مقام‌های مصری ماه‌های گذشته که خبر مشابهی درباره متوقف شدن عبور نفتکش‌های ایرانی از آبراه سوئز منتشر شده بود آن را تکذیب کردند اما درباره خبر جدید و اظهارات منسوب به نخست وزیر سوریه هنوز واکنشی ابراز نکرده‌اند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. برای کاهش تحریم جمهوری اسلامی و افزایش صادرات نفت به سران بعثی سوریه، سران غزه و حزب اله لبنان و مانند اینها تبریک گفتیم بعضی ها شوخی فرض کردند !
    میگوییم خامنه ای مانند خمینی هیچ دلبستگی به ایران و ایرانی ندارد و ضد ایرانی هم است برخی شک دارند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »