سپاه پاسداران رسما از سوی آمریکا «تروریست» شناخته شد

زیتون– دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، امروز (دوشنبه) کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

روز شنبه خبری مبنی بر تلاش دولت آمریکا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران منتشر شد. 

سه مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران ایران را «یک سازمان تروریستی خارجی» بنامد. به گزارش این خبرگزاری آمریکا قصد دارد روز دوشنبه سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند.

این نخستین بار خواهد بود که واشینگتن نیروی نظامی کشور دیگری را گروهی تروریستی معرفی می‌کند.

شنبه گذشته روزنامه وال استریت ژورنال در این رابطه نوشت که ارتش آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره تاثیرگذاری این اقدام تردید دارند.

پیش از این منتقدان هشدار داده بودند که چنین تصمیمی زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا کشورهای غیردوست آمریکا نیز دست به اقدامات مشابهی علیه مقامات امنیتی و ارتش ایالات متحده بزنند.

پنتاگون از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده و گزارشگران رویترز را به وزارت خارجه آمریکا ارجاع داده است، اما نه وزارت خارجه و نه کاخ سفید حاضر نشده‌اند که در این باره توضیحی بدهند.

پیش از این سپاه پاسداران توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده بود اما تا کنون به عنوان «یک سازمان تروریستی» شناخته نشده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را در سال ۲۰۰۷ به اتهام «حمایت از تروریسم» در فهرست سیاه خود قرار داده و آن را بازوی اجرایی سیاست‌های جمهوری اسلامی در «حمایت از تروریست و گروه‌های شورشی» دانسته است.

روز گذشته (یکشنبه) محمدعلی عزیز جعفری٬ فرمانده کل سپاه پاسداران گفت که اگر این نیروی نظامی در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار گیرد، «ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»

فرمانده کل سپاه پاسداران در این رابطه گفت که اگر آمریکایی‌ها «دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.»

از سوی دیگر حشمت‌الله فلاحت پیشه٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ از تدوین طرح دوفوریتی مجلس برای حمایت از سپاه پاسداران خبر داد.

این نماینده مجلس توضیح داد: «اگر آمریکایی های سپاه پاسداران را در جزو گروههای تروریستی قرار دهند، ارتش آن ها را در لیست تروریستی قرار می‌دهیم.»

به گفته فلاحت پیشه قرار است این طرح از سوی نمایندگان امضا و به هیات رییسه مجلس داده شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. خوب از آنجا که سپاه پاسداران یک نهاد نظامی انقلاب است نه ارتش رسمی کشور تروریست خواندش فرق دارد با ارتش رسمی یک کشور مهم این است که ببینیم این تروریست خواندن چه تبعاتی در بر دارد به نظر من این مسئله فعلاً مهم نیست تا زمان خودش

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »