مجلس با یک قید استثنا به لایحه اخذ مالیات از آستان قدس رضوی در بودجه ۹۸ رای داد

زیتون– نمایندگان مجلس امروز (شنبه) به لایحه اخذ مالیات از آستان قدس رضوی در چارچوب بودجه سال ۹۸ رای دادند.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح را به پرداخت مالیات موظف کردند.

این مصوبه یک استثنا هم دارد و آن این که این بنیادها و موسسات مالی با «اذن صریح ولی فقیه» می‌توانند از پرداخت مالیات معاف شوند.

بهمن ماه ۹۴ برای اولین بار محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت باید از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کرد و قانون این اجازه را به دولت داده است. 

همچنین همان زمان «ایرنا» از قول محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، اعلام کرد که با اعمال تغییرات مورد نظر نمایندگان بر روی بودجه سال آینده کشور، قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران، موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی شده است. این نماینده مجلس از الحاق بندی به لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور خبر داد و گفت: «براساس این بند شرکت های تابعه آستان های مقدس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا موظف شدند در سال ۹۴ اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان خود را به سازمان مالیاتی تسلیم کنند و از همان سال مالیات خود را طبق قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت کنند.” او اضافه کرد: “تنها شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی از این ماده مستثنی هستند یعنی در یک ردیف جمعی ـ خرجی دوباره مالیات های اخذ شده برای خرج آستان بازمی‌گردد.»

پیش از این هم، طرحی در مجلس تصویب شده بود که بر اساس آن قرار بود بخشی از مجموعه‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی که فعالیت اقتصادی می‌کنند، مالیات بپردازند و درآمد کسب‌شده مالیاتی از این محل که حدود «یک‌هزارمیلیاردتومان» خواهد شد، صرف «تجهیز آموزشگاه‌های آموزش‌و‌پرورش با اولویت مناطق محروم و روستاها» شود. از جمله این نهادها آستان قدس و نیروهای مسلح اعلام شده بود.

آذرماه سال بعد اما

محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، در نامه‌ای به ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی، خبر داد که براساس نظر رهبر جمهوری اسلامی «درآمدهای آستان» و کلیه «شرکت ها و موسسات وابسته» به آن «همچون گذشته» از معافیت مالیاتی برخوردار هستند اما روند معافیت مالیاتی آن‌ها شفاف خواهد شد.

در این نامه توصیه شده است که مالیات شرکت‌ها محاسبه و پرداخت شود اما در نهایت مجموع مالیات پرداختی به آستان قدس بازگشت داده شود.

در این نامه تصریح شده که این تصمیم در راستای نظر آیت‌الله خمینی در مورد مالیات‌ «آستان‌های مقدس» است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »