فرمانده نیروی هوایی سپاه: کلید موشکی دست دولت نیست

زیتون– امیرعلی حاجی‌زاده٬ فرمانده نیروی هوافضای سپا٬ درباره مذاکره موشکی دولت با فرانسه٬ گفت: «صحبت هایی بین آنها در جریان بوده اما کلید موشکی دست دولت نیست.»

حاجی زاده در ادامه با تاکید بر غیر قابل مذاکره بودن توان موشکی گفت: «این قدرت بازدارندگی برای کشور ایجاد شده و به هیچ وجه و با هیچ کس درباره آن مذاکره نمی کنیم.»

روز دوشنبه اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی «شدید» خود را از فعالیت موشکی بالیستیکی ایران منتشرکرد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جمع‌بندی از موضع خود در قبال ایران اعلام کرد که «شدیداً نگران» فعالیت موشکی بالیستیکی تهران است و از جمهوری اسلامی خواست تا این فعالیت‌ها به‌ویژه پرتاب موشک‌های بالیستیک را متوقف کند.

بیانیه اتحادیه اروپا در ۱۲ بند به طیف گسترده‌ای از موضوعاتی که مرتبط با ایران است از جمله برنامه موشکی بالیستیک، نقش تهران در منطقه، راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی و تجاری، پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام و فعالیت‌های خصمانه تهران در برخی از پایتخت‌های اروپایی پرداخته بود.

در این بیانیه تصریح شده بود که «ایران به تلاش‌هایش در زمینه افزایش برد و دقت موشک‌هایش ادامه داده و تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی خود را بیشتر کرده است.»

در مقابل اما وزارت خارجه ایران در بیانیه پنج بندی که امروز منتشر شد تاکید کرد که ربط دادن «ساحات» یا همان اینس‌تکس، با نام قبلی سازوکار ویژه برای تجارت، به اف‌ای‌تی‌اف «غیر قابل قبول» است.

در بند اول این بیانیه در مورد سازوکار حمایت از تبادلات تجاری که با عنوان اختصاری «ساحات» از آن نام برده شده، آمده است که جمهوری اسلامی نسبت به مواضع اتحادیه اروپا ملاحظات و نقدهای جدی دارد. این بیانیه ضمن حمایت از ثبت این سازوکار، و انتقاد از اقدام دیرهنگام و ناکافی از سوی طرف‌های اروپایی گفته است که جنبه‌های اقتصادی برجام و انتفاع جمهوری اسلامی از آن اهمیت فراوان دارد و افزوده است که «چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی برجام می‌تواند ملاک و محکی تعیین‌کننده و اساسی در تنظیم مناسبات آتی ما باشد.»

بند دوم این بیانیه تحت عنوان ادعای طراحی امنیتی در اروپا اظهارات کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد ارتباط حکومت ایران با اقدامات خرابکاری اخیر در چند کشور اروپایی تکذیب و از ابتدا بی‌اساس و تعجب برانگیز توصیف شده است. وزارت خارجه با با توصیف گروه‌های مخالف به عنوان گروه‌های تروریستی و جنایتکار شناخته شده و انتقاد از اجازه سکونت و فعالیت آنها در کشورهای اروپایی، گفته است که اتهام ارتباط تشکیلات حکومتی جمهوری اسلامی با اقدامات تروریستی اخیر در اروپا سازنده نیست بلکه در راستای اهداف معاندینی است که خواهان تیرگی روابط ایران و اروپا هستند.

بند سوم این بیانیه با عنوان فعالیت‌های دفاعی ایران به خواسته اروپائیان در مورد توقف برنامه موشکی جمهوری اسلامی پاسخ منفی داده و گفه است که فعالیت‌های دفاعی ایران صرفا دفاعی، بازدارنده و بومی است و این موضوع هرگز در دستور مذاکره ما با دیگر کشورها نبوده و نخواهد بود.

وزارت خارجه افزوده است که طرح این گونه موضوعات در شرایط فعلی منطقه‌ای و تهدیدات آشکارعلیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران سازنده، کارساز و مفید نخواهد بود و همسو با امنیت منطقه و منافع واقعی اروپا نیست.

در بند مربوط به مسایل منطقه‌ای، وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته است اکیدا به کشورهای اروپایی توصیه می‌کنیم که نگاه واقع بینانه‌ای به حوادث و مسایل منطقه‌ای داشته باشند و تحت تاثیر جریانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها قرار نگیرند. این بیانیه در عین حال گفته است که جمهوری اسلامی از گفتگو برای حل مسایل منطقه استقبال می‌کند.

وزارت امور خارجه ایران همچنین به شدت از موضعگیری کشورهای اروپایی در مورد لزوم بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و افزوده است که ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را محکوم می‌کند. به گفته این بیانیه، جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته برای ارتقاء حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی از طریق همکاری‌های سازنده و سازوکارهای مبتنی بر گفتگو حمایت کرده است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »