سازوکار مالی ایران در روزهای آینده برقرار می‌شود

زیتون– ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، خبر داد که مسیر مالی ویژه اروپا برای معامله با ایران به زودی برقرار می‌شود.

بی‌بی‌سی فارسی خبر داد که لو دریان به کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه گفت سازوکار مالی ویژه ایران «باید ظرف روزهای آینده اجرایی شود.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا آمادگی آن را دارد تا در ماه جاری میلادی (حداکثر شش روز دیگر) آغاز به کار سازوکار ویژه مالی با ایران را رسما اعلام کند.

هرچند همین دیپلمات‎‌ها به رویترز گفته‌اند که استفاده عملیاتی از این مکانیسم مالی «تا چند ماه» ممکن نخواهد بود، چرا که به گفته آنان برخی مسایل فنی مربوط به آن باید حل شود.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، کمتر از دو ماه دیگر به تهران سفر کند تا مسایلی از این دست را با مقام‌های ایرانی به بحث بگذارد.

با گذشت ٩ ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بیش از دو ماه از بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی یکجانبه آن علیه ایران، هنوز سازوکار مالی ویژه‌ای که اتحادیه اروپا وعده‌اش را داده بود اجرایی نشده است.

دو هفته پیش جلسه‌ای کوتاه و برنامه‌ریزی‌نشده میان دیپلمات‌های اروپایی و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران برگزار شد که طرف ایرانی آن را نیمه‌تمام ترک کرد. اجرایی نشدن سازوکار مالی از دلایل ترک جلسه از طرف هیات ایرانی گزارش شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. یک روز برای ورود سفرای اروپایی شرط و شروط گذاشته میشد و امروز از آنها ساز و کار مالی گدایی میشود !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »