طالبان سفرش به ایران را تایید کرد

زیتون– ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان٬ طی پیامی سفر نمایندگان این گروه به تهران و دیدار با مقامات ایرانی را تایید کرد.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد هیئتی از طالبان در راستای تماس با کشورهای منطقه وارد تهران شد.

در ادامه این پیام آمده است که این هیئت به تهران فرستاده شد تا در ارتباط با وضعیت افغانستان بعد از اشغال و تامین صلح و امنیت این کشور و همچنین منطقه با کشور همسایه ایران، رایزنی کند.

صبح روز گذشته (دوشنبه) بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه خبر از آن داد که روز نهم دی ماه هیئتی از طالبان افغانستان برای مذاکره به تهران آمده‌اند.

او همچنین تایید کرد که  این هیئت در تهران مذاکراتی را با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه داشته است.

به گفته بهران قاسمی این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان  انجام شده است.

این اولین بار نیست که خبر مذاکرات رسمی جمهوری اسلامی و طالبان منتشر می‌شود.

پیشتر دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر مذاکرات رسمی جمهوری اسلامی ایران و طالبان را اعلام کرده بود.

پنجم دی ماه نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که به کابل سفر کرده‌ بود در دیدار با همتای افغان خود خبر داد که ایران با طالبان مذاکراتی ادامه‌دار داشته و این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، این خبر را در صدر هیئتی سیاسی، نظامی و امنیتی در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، بیان کرد.

او با اشاره به گفت‌وگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان گفت که «مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.»

علی شمخانی هدف از گفت‌وگو با طالبان از طرف تهران را «کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان» عنوان کرد و جزئیات دیگری ارائه نداد.

جمهوری اسلامی زمانی گروه طالبان را یکی از بزرگ‌ترین خطرهای امنیتی برای خود تلقی می‌کرد، اما رابطه جمهوری اسلامی ایران با این گروه چند سالی است که ابعاد دیگری به خود گرفته‌ است.

طالبان در سال‌های حکومت بر افغانستان با برداشت تندروانه خود از اسلام سنی، اقلیت‌های شیعه افغانستان را سرکوب می‌کرد و در نزاع داخلی و منطقه‌ای بر سر افغانستان مستقیماً در برابر رژیم مذهبی و شیعه ایران قرار داشت.

با این همه، پس از چندی که از سرنگونی دولت طالبان و آغاز دوباره عملیات ایذایی آنها گذشت، برخی از مقام‌های دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان گفتند که ایران و طالبان اکنون با همکاری در عملیات پنهانی سعی می‌کنند از گسترش نفوذ «حکومت اسلامی» (داعش) در افغانستان جلوگیری کنند.

همواره گزارش‌های پراکنده‌ای در این خصوص منتشر می‌شد تا این‌ که در ۳۱ اردیبهشت امسال سرانجام محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان «تماس» جمهوری اسلامی با گروه طالبان را تأیید کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »