پافشاری رحیم پورازغدی بر غیر ایده‌آل بودن حوزه

جوادی آملی: رواج گریه در کشور امر خوبی است؛ مکارم شیرازی: چرا مجوز کشیدن سیگار صادر می‌شود

زیتون– حسن رحیم‌پور ازغدی٬ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ با بیان این‌که «حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود»، گفت: «هنوز کمبودها و نقص‌هایی وجود دارد. حوزه‌های علمیه نیز همانند دانشگاه‌ها است. ما در برخی وظایف خود عقب هستیم، چند میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد اما مشکلات فراوان بوده و این ضعف دانشگاه است که نمی‌تواند مشکلات را حل کند. در حوزه نیز این مشکلات وجود دارد. بخشی زحمت خالصانه می‌کشند اما بخشی نیز سیاهی لشگر هستند. در حال حاضر ما باید ۱۰۰ تا ۲۰۰ درس خارج فقه داشته باشیم.»

او اضافه کرد: «اگر عقب‌نشینی روشنفکری و شبه‌روشنفکری صورت گیرد و دین حذف شود، غربی می‎شود که در مواردی نیز اینگونه شدیم. اگر در جایی نیز به ظواهر توجه شودو قدرت اجتهاد وجود نداشته باشد، اقلیت کوچک متدین و منزوی ایجاد می‎شود که اکثریت با این اوضاع دیگر دین نمی‌خواهند. هم دانشگاه و هم حوزه ما نسبت به قبل از انقلاب و بسیاری از کشورهای دیگر در سطح بسیار بهتری قرار دارد اما نسبت به خطرها، تهدیدها و ضرورت ها هر دو عقب ماندند، دشمن نیز در هر دو جبهه رخنه کرده است.»

در حالی رحیم‌پور ازغدی از ناکارآمدی حوزه سخن گفت که آیت‌الله جوادی آملی٬ از مراجع تقلید شیعه٬ امروز از رواج گریه در کشور استقبال کرد.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه «گریه در کشور زیاد انجام‌ شده» تاکید کرد که این موضوع «کار خوبی است.»

امروز همچنین آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی٬ دیگر مرجع تقلید شیعیان در قم٬ نسبت به «صدور مجوز کشیدن سیگار» در کشور اعتراض کرد.

این مرجع تقلید شیعیان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت و آمار موجود در حال حاضر در خصوص استعمال دخانیات در کشور خواستار عدم صدور مجوز کشیدن سیگار در کشور شد.

او تاکید کرد وضعیت فعلی که اشخاصی گرفتار سیگار و قلیان هستند مناسبت نیست چراکه گرفتار امراض گوناگون می‌شوند، آمار‌هایی که درباره کشیدن سیگار و قلیان از سوی نسل جوان ارائه می‌شود، نگران کننده است.

در همین رابطه محمدتقی مصباح یزدی٬ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ طی سخنانی در جمع طلاب سفیران هدایت امام صادق تهران، به مقایسه وضع حوزه علمیه در عصر حاضر و دوره پهلوی پرداخت و گفت: «هفتاد سال پیش، حوزه وضع مطلوبی نداشت و آخوندی، به‌نوعی گدایی محترمانه تلقی می‌شد.»

او ادامه داد: «اگر بخواهیم ببینیم جایگاه روحانیت در جامعه چیست، باید ابتدا به این پرسش پاسخ بدهیم که جایگاه دین، در جامعه چیست؟ چون روحانیت، نماد دین تلقی می‌شود.»

مصباح یزدی با بیان این‌که «زمانی مردم، دین را از افتخارات خود و جامعه می‌دانستند و پرسش درباره جایگاه دین در جامعه، جای طرح نداشت»، افزود: «امروز در دنیا، مسئله سکولاریسم، مسئله‌ای جدی در محافل علمی است و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا واقعا بشر، احتیاجی به دین دارد یا خیر و اگر دارد، قلمرو و جایگاه آن کجاست.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. آنی که نوشتیم را نشان ندادید ! باز دیدگاهتان را بنویسید یعنی چه ؟!

  2. دین همانا شمار است
    پس همیشه بکار است
    با آن توان این دریافت
    که دنیا هم نه خوار است

    فقیه را باد فهم این
    نی فهم او کل دین
    أرض و سماء و غیره
    آیات بوند همچنین

    آیات الله بدانند
    حد خودرا ندانند
    اگر جویند سیطره
    در کار خود بمانند

  3. بنده می خواهم در باره هرسه فرمایش در حدود عقل ناقص خود توضیح بدهم. آقای ازغدی فرمودند باید ۱۰۰ تا ۲۰۰ درس خارج داشته باشیم، یعنی چه؟ از ۱۰۰ تا ۲۰۰ یعنی دوبرابر! حدود ۱۰۰ تا یا ۲۰۰ تا ؟
    من هم بر این عقیده ام که باید حوزه های آخوندی را گسترش دهیم، البته ما که کاره ای نیستیم خود آقایان گسترش دهند. با این مقدار آ خوند که نمیشود امریکا را گرفت و یا جهان را گرفت اداره کرد ! دیر هم نشود زیرا ما باسرعت در حال پیشرفتیم ! ناگهان می بینید کاخ سفید را گرفتیم و آن زمان آخوند کم خواهیم داشت ! دیگر خود دانید !
    اینکه آیت اله العظمی (درست نوشتم؟) جوادی آملی فرمودند گریه باید باشد و زیاد شود. من هم موافقم. البته در این چهل سال حکومت الله بر روی زمین، تا جایی که خودم می بنیم بحول و قوه الهی و از برکت سیاست های خردمندانه اسلامی گریه روز به روز زیاد میشود و همه امت مسلمان با هر بهانه ای گریه می کنند که اگر بنویسم شرحش زیاد میشود. من خودم روزی نیست که چند بار به گریه نیفتم ! درون خانه یا بیرون آن ! ثواب هم دارد! اگر کسی گریه اش نمی آید خود را به حالت گریه نشان دهد که آنهم ثواب دارد!
    ولی به دولت فشار بیاورید که برای این موضوع هم بودجه در اختیار حوزه های علمیه و ستاد نماز جمعه و نهادها، و سازمانها بگذارد ! یک ردیف بودجه گریه بگذارند.
    کارمندان دولت را هر روز برای یک ساعت گریه در جایی جمع کنند تا به گریه و زاری بپردازند! ازشان مقداری پول (مانند فرانشیز) بگیرید بقیه را از بودجه دولت ! اگر گریه نکردند یا نیامدند بفرمایش آیت اله جنتی یک چند تا را اعدام کنید کار درست میشود بحول و قوه الهی !
    از سایت زیتون خواهشمندیم یک رشته مقاله در این باره بنویسند.
    در پی فرمایش آیت الله عظمی مکارم بنشر من یا واردات سیگار را به ایشان بدهند یا بجای یسگار کشیدن مردم را وادارند تا شکر وارداتی بخورند !
    حضرت آیت لله مصباح هم مانند همیشه درست میفرمایند (پیام من زیاد شد شاید نشان داده نشود. زیتونی ها که ایمان درستی ندارند !). همین اندازه عرض کنم که مهم نیست مردم به دین نیاز داشته باشند، مهم سلطنت و حکومت و ثروت آقایان است که باید ادامه یابد بحول و قوه سپاه پاسداران و بسیج ! بفرمایش آیت اله مطهری اسلام برای همه شئون زندگی بشر برای همیشه برنامه و حرف دارد ! یعنی همیشه برای هرکاری ما باید زیر امر و گوش به فرمان آخوند باشیم و آقایان سلطنت کنند ! اوجب واجبات حفظ حکومت است ! یعنی از حفظ اسلام هم واجب تر، زیرا اسلام هم برای همین است. مصلحت نظام شرط است.
    بفرمایش حضرت امام ره ، خداوند همه ما را آدم کند انشاالله !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

پافشاری رحیم پورازغدی بر غیر ایده‌آل بودن حوزه

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »