هشدار دیپلمات‌های ایرانی به اروپا

اجرایی نشدن تعهدات اروپا درباره برجام عواقب ناگوار خواهد داشت

زیتون– علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر به تعهداتش در زمینه بهره‌مند شدن تهران از منافع اقتصادی برجام عمل نکند این وضعیت «عواقب ناگوار» به دنبال خواهد داشت.

اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) میزبان سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا بود، با این هدف که ادامه حمایتش از توافق هسته‌ای با تهران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا در ماه آبان را مورد تاکید قرار دهد.

اتحادیه اروپا همراه با روسیه و چین امیدوارند که تهران را متقاعد کنند تا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بماند. ایران در مقابل خواستار مقابله کشورهای یاد شده با تحریم‌های آمریکا و بهره‌مند شدن از منافع اقتصادی برجام است.

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران امروز در بروکسل درسومین سمینار همکاری‌های ایران و اروپا حاضر شده و گفت: «با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، مزایایی که ایران از برداشته شدن تحریم‌ها به دست می‌آورده، به صفر نزدیک شده است.»

عراقچی تاکید کرد: «ما باور داریم که اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی در سمت درستی قرار دارد اما حقیقت این است که هیچ راهکار عملی ارائه نشده است.»

به گفته معاون وزارت خارجه ایران «حقیقت این است که اگر ایران نتواند از برجام بهره‌ای ببرد، این توافق قادر به حفظ شدن نخواهد بود.»

از سوی دیگر علی اکبر صالحی نیز در یک نشست خبری مشترک با میگوئل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، گفت: «اگر حرف به عمل در نیایید، وضعیت… خیلی ناگوار خواهد شد، غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره‌ای به جزئیات مربوط به این وضعیت، پیامدهای آن یا خروج احتمالی ایران از برجام نکرد.

او در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی را صورت داده تا برجام را حفظ کند. آنها در این رابطه ثابت‌قدم بوده‌اند و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که برجام از نگاه آن‌ها برای امنیت اروپا مهم است.»

صالحی تاکید کرد: «امیدواریم که به کمک یکدیگر در کنار روسیه و چین برجام را زنده نگه‌داریم. این نبردی است که بایستی در آن پیروز شویم چون از عهده بازنده شدن بر نمی‌آییم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

هشدار دیپلمات‌های ایرانی به اروپا

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »