زندگی یک میلیون کودک فاقد هویت در ایران

زیتون– طیبه سیاوشی٬ نماینده مجلس٬ خبر داد  جمعیتی که از کودکان فاقد هویت گزارش شده حدود یک میلیون نفر است که با خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد.

سیاوشی در ادامه تاکید کرد که البته این آمار دقیق نیست.

به گفته این نماینده مجلس لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی و فقر جلوگیری کند.

۱۴ آبان ماه محمد شریعتمداری٬ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی٬ خبر از تغییر قوانین در مورد تابعیت ایرانی داده بود.

به گفته او از این پس فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند.

در قانون مصوب ۱۳۸۵ درباره وضعیت فرزندان زیر ۱۸ سال سکوت شده بود، اما با اصلاح قانون مصوب ۱۳۸۵ و تصویب پیش نویس قانونی لایحه در جلسه مورخ ۱۳ آبان ماه ۹۷ هیات دولت، فرزندان زیر ۱۸ سال با تقاضای مادر ایرانی خود می‌توانند به تابعیت ایران درآیند.

شریعتمداری در گفت‌وگویی با ایسنا در این رابطه توضیح داد که تصویب این لایحه اقدامی با اهمیت برای برخورداری این کودکان از حقوق اجتماعی، حق اقامت پایدار آنها، رفع تبعیض بین این کودکان و سایرین، افزایش علقه این افراد و سرزمین مادری است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این کودکان معمولا در شرایط فقر بسر می‌برند، دارای مشکلات معیشتی هستند و در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند ادامه داد که تصویب این لایحه زمینه‌ای مناسب را فراهم خواهد کرد که با همکاری و انسجام دستگاه‌های مسئول و همراهی فعالین مدنی و سازمان‌های مردم نهاد، وضعیت این گروه از کودکان سرزمین ما بهتر شود.

براساس لایحه‌ای که به تایید هیئت وزیران رسید و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی شناسنامه صادر می‌شود و می‌توانند تقاضای تابعیت کنند و بعد از ۱۸ سالگی نیز به درخواست خود افراد خواهد بود.

امروز طیبه سیاوشی درباره تصویب لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در دولت به ایلنا گفت: «ما دو سال و نیم در مجلس طرح‌های مختلفی را در مورد پیگیری می‌کردیم و متاسفانه تاکنون هم به نتیجه نرسیده است این لایحه می‌تواند برخی از این موارد را برطرف کند.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کردکه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی مشکلاتی که نمایندگان مجلس با آن مواجه هستند را حل و فصل خواهد کرد؛ زیرا ما هر لایحه و طرحی که به مجلس ارائه می‌دادیم میدانستیم با مانعی به نام اصل ۷۵ مواجه خواهیم شد و شورای نگهبان به دلیل آن که بار مالی دارد، آن را رد خواهد کرد اما این لایحه چنین مشکلی را ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »