محمدرضا خاتمی: در سال ۸۸ تقلب نه سر صندوق‌های رای که در وزارت کشور رخ داد

زیتون– محمدرضا خاتمی، فعال سیاسی و دبیرکل سابق جبهه مشارکت٬ ۹ سال پس از انتخابات پر مناقشه ریاست جمهوری دهم٬ گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، در ستاد وزارت کشور هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شده است.

او با استناد به این موضع تاکید کرد که «حتما» در آن انتخابات «ناسالم»، «تقلب» شده است.

سال ۸۸ پس از اعلام نتایج انتخابات٬ هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر اساس مستنداتی مانند نحوی اعلام نتایج٬ حمایت‌های نظاران انتخابات و حتی رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد و صدور احکام بازداشت برای اعضای ستاد‌های موسوی و کروبی٬ شائبه وقوع تقلب را مطرح کرده بودند.

محمدرضا خاتمی اظهارات خود درباره آن انتخابات را در گفت‌وگوی تصویری با هشتمین برنامه «رودر رو» بیان کرده که از سوی امیرحسین ثابتی، از طرفداران سرسخت محمود احمدی‌نژاد، اجرا می‌شود.

خاتمی در این گفت‌گو تاکید کرده است که هنوز هم بعد از گذشت چند سال معتقد به وقوع «کودتای انتخاباتی» در آن انتخابات است و «ما هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی داریم.»

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب تقلب نه در پای صندوق‌ها، بلکه «در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شد.»

او با اشاره به اینکه «گفته می‌شود کل کشور ۳۹ میلیون رای دادند، در حالی که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده»، افزوده که این اطلاعات را از «افراد مطلع» بدست آورده است.

این فعال سیاسی به نام این افراد اشاره‌ای نکرده، اما افزوده که آنها به «جناح مقابل» تعلق دارند که «نمی‌خواهند نام‌شان گفته شود» و آنها بعد از اطلاع‌رسانی، دیگر حاضر نشدند اظهارات خود را «تایید» کنند.

دبیرکل سابق جبهه مشارکت در ادامه گفت که جریان اصلاح‌طلب «هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی» دارد و تاکید کرده که ما «معتقد هستیم انتخابات بسیار ناسالمی بود. در آن انتخابات حتما تقلب صورت گرفته است.»

او همچنین تاکید کرد که تنها در صورتی که «همه صندوق‌ها» را می‌شمردند و با «صورت جلسه‌ها» و تعداد کل آرا تطبیق می‌دادند، تقلب محرز می‌شد و شمارش رندومی صندوق‌ها «تقلب» را آشکار نمی‌کرد.

دبیرکل سابق جبهه مشارکت در مخالفت با اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی که همواره دست خارجی‌ها را پشت اعتراض‌های خیابانی به نتیجه این انتخابات معرفی می‌کنند نیز گفته است: «دست هیچ بیگانه ای نیز پشت قضایا نبود. آن چه که بود مردم بودند. خود مردم آمدند.»

رهبر جمهوری اسلامی، روحانیون تندرو و نظامیان از حوادث آن سال با عنوان «فتنه» نام می‌برند و «دشمن» را در وقوع آن دخیل می‌دانند و معتقدند که موسوی و کروبی تحت تاثیر دشمنان قرار گرفتند.

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی بارها گفته‌اند که حاضر هستند در دادگاهی علنی حضور یابند و درباره اتهاماتی که به آنها وارد می‌شود صحبت کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »