اقتصاد ایران مجددا کوپنی می‌شود

زیتون– احمد میدری، معاون وزیر تعاون، خبر از صدور کوپن الکترونیکی برای ده میلیون نفر در این کشور داد.

مردم ایران پیش از این نیز تجربه استفاده از کوپن را در دوران جنگ هشت ساله با عراق داشته‌اند.

در دوران جنگ کالاهایی همچون بنزین، برنج،روغن، قند، شکر، صابون، پودر شوینده، پنیر، و تن ماهی گرفته تا گوشت و مرغ و تخم‌مرغ از طریق کوپن توزیع می‌شد.

احمد میدری در این رابطه توضیح داد که قرار است همان کارت‌ بانکی که افراد با آن یارانه می‌گیرند به «کالا کارت» تبدیل شود تا شهروندان ایرانی با مراجعه به فروشگاه‌ها سهمیه کالایی‌ خود را دریافت کنند.

به گفته معاون وزیر تعاون٬ کالاهای قابل خرید با این «کالا کارت»ها تنها «کالاهای اساسی» خواهند بود.

بر اساس اعلام وزارت صنعت٬ معدن و تجارت مواد ضروری و پرمصرف از جمله برنج، قند و شکر، روغن، کنجاله سویا٬ گندم، گوشت قرمز گرم و سرد، مرغ، تخم مرغ و ذرت جز «کالا‌های اساسی» طبقه بندی می‌شوند.

بر اساس مصوبه دولت برای واردات این کالاها ارز دولتی٬ با نرخ ۴۲۰۰ تومان٬ تخصیص داده شده است.

طرح «کالا کارت» مختص افرادی است که دسترسی به پول نقد ندارند و این اقدام با هدف رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با ارز دولتی به دست مصرف‌کنندگان نهایی انجام خواهد شد.

بگفته معاون وزیر تعاون این کوپن‌های الکترونیک قرار است سالی سه تا چهار بار شارژ شوند.

پیشتر هم ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ایران گفته بود: «کارت‌های الکترونیکی تنها برای عبور از وضعیت امروز به وجود آمده و فعلاً ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود.»

سه هفته پیش مجلس ایران طرحی دو فوریتی را تصویب کرد که دولت را موظف کرد تا حداکثر ظرف مدت دو ماه شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها را طوری ساماندهی کند که «نیازهای اساسی خانوارها با قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و براساس نرخ ارز ترجیحی در اختیار آنها قرار گیرد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »