حمایت اروپا٬ تهدید آمریکا٬ بی‌تفاوتی آسیا؛ واکنش‌ها پس از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

زیتون-دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا٬ روز دوشنبه فرمان اجرایی را امضا کرد که براساس آن بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، بار دیگر اجرایی خواهند شد.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین در پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به بازگشت رسمی تحریم‌های ایران تصریح کرد که «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت.»

دونالد ترامپ در این پیام، ساعتی پس از بازگشت رسمی تحریم‌های ایران تأکید کرد که این تحریم‌ها «گزنده‌ترین» تحریم‌هایی است که تا کنون اعمال شده و در ماه نوامبر (آبان ماه) نیز مرحله‌ای دیگر جلو خواهد رفت.

این اقدام واکنش‌های فراوان بین المللی را در پی داشت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز سه شنبه در سفری به نیوزیلند گفت: «ما همه تلاشمان را می کنیم ایران از برجام خارج نشود، همچنان از مزایای اقتصادی توافق برای مردم ایران بهره مند باشد چون به نظر ما این منافع امنیتی نه فقط منطقه، بلکه جهان را تامین می کند.»

موگرینی تاکید کرد: «ما به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط را تشویق می کنیم معاملات با ایران و در داخل ایران را افزایش دهند. این بخشی از اولویت های امنیتی ماست.»

 

در همین رابطه گونتر اوتینگر، کمیسیونر اروپایی در زمینه بودجه و منابع انسانی، نیز گفت که موسسات سپرده گذاری و اعتباری آلمانی ظرفیت حل مشکل روابط با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا را دارند.

به گزارش رویترز، گونتر اوتینگر به روزنامه آلمانی رینشن پست گفته است: بانک‌هایی مانند «فولکس بانک» می‌توانند زمینه روابط تجاری شرکت های آلمانی با ایران را ایجاد کنند. این بانک‌ها روابط نزدیکی با آمریکا ندارند و کمتر نگران تحریم‌های آمریکا هستند.

 

روسیه اما تنها اعلام کرد که از تصمیم آمریکا «عمیقا مایوس» است.

وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای نوشت: «ما عمیقا از اقدام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم های ملی علیه ایران مایوس هستیم.»

این وزارتخانه در اشاره به همکاری های تجاری با ایران گفت که روسیه «هر کاری ضروری باشد» برای نجات برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «این یک نمونه روشن نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد و قانون بین المللی توسط آمریکاست.»

دولت سوریه هم در این روز اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را «غیرقانونی و ناشی از تکبر» خواند.

 

حیدر عبادی٬ نخست وزیر عراق٬ نیز گفت که او با بی میلی تحریم های آمریکا را اجرا خواهد کرد.

او گفت: «ما از تحریم حمایت نمی کنیم چون یک خطای استراتژیک است، اما از آن پیروی می کنیم. به طور کلی تحریم ها غیرعادلانه هستند.»

 

در مقابل هدر نائورت٬ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا٬ در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی پس از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد، دولت ایالات متحده مایل است با حکومت ایران مذاکره کند، اما واشینگتن به‌دنبال تعهد تهران به انجام تغییرات بینادین در رفتارش است.

نائورت در کنفرانسی خبری تاکید کرد که کشورش به‌دنبال توافق جدیدی با ایران است که نه تنها مسائل اتمی، بلکه -به توصیف او- «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران» را هم در برگیرد. سخنگوی وزارت خارجه در توضیح این «رفتارها»، به برنامه موشکی ایران، «حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم» و «رفتارهای مخرب منطقه‌ای» اشاره کرده‌است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »