قانون حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر تصویب شد

زیتون– مجید انصاری٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که مشکل سپنتا نیکنام حل و شرایط بازگشت او به شورای شهر یزد فراهم شد.

به گفته انصاری مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز قانون مربوط به عضویت شوراهای شهر را تصویب کرد.

سپنتا نیکنام که از سال ۹۲ به مدت چهار سال عضو شورای شهر یزد بود در انتخابات سال ۹۶ بار دیگر به عضویت این شورا انتخاب شد اما عضویتش در این شورا با شکایت یک نامزد اصول‌گرا که رأی لازم را برای راهیابی به شورا به دست نیاورده بود، با «حکم دیوان عدالت اداری و به دلیل غیرمسلمان بودن» معلق شد.

رای دیوان عدالت اداری در زمینه شکایت علی‌اصغر باقری، رقیب شکست‌خورده اصولگرای نیکنام مبنی بر تعلیق وی از عضویت در شورای شهر یزد به دلیل «غیرمسلمان بودن»، با استناد به ابلاغیه آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در زمان تایید صلاحیت نامزدها صورت گرفته بود.

او به استناد به قاعده «نفی سبیل» ابلاغ کرده بود غیرمسلمانان نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور داشته باشند. برپایه این قاعده، غیرمسلمانان نمی‌توانند بر مسلمانان سلطه پیدا کنند.

سپنتا نیکنام روز گذشته از رییس جموری خواسته بود تا با حضور در مجمع به تصویب این قانون کمک کند.

۱۸ تیرماه حمدجواد کولیوند٬ رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داده بود که پس از بررسی قانون شوراها از سوی کمیسیون‌های قضائی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاکید آنها بر اجرای قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۷۵ زمینه بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد فراهم شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. حدود ۱۱۰ سال پس از جنبش مشروطه به اینجا رسیدیم ! سهل انگاری در این مدت چشمگیر است.
    اکنون هم جنبش مدنی همگانی، با آگاهی و هشیاری، سازمان یافته و هدفمند، همکاری و پیگیری و کوشش در راه حاکم کردن آنگونه قانون اساسی که حقوق شهروندی همگانی را تضمین کند راه نجات کشور و ملت است.
    آبادانی و پیشرفت ایران برای منطقه و جهان نیز یک نیاز قطعی است.
    همگان برای این هدفها به هم بپیوندیم. هرکس از هر راه و هر اندازه که برایش مقدور است در این راه بکوشد.
    فردا دیر است.

  2. جا دارد که کمی خوشالی کنیم که هموطنی و مردمی که به او رای داده اند به حق خود رسیدند.
    البته میدانم که منفی بافان را خوش نیاید۰ خوب نیاید۰
    بعضی تئوری ماتریالیسم تاریخی و جبر تاریخ را دنبال میکنند و میخواهند دیگ نارضایتی به جوش آید تا مملکت بترکد انوقت شاید انها به جائی برسند و نیز کار مردم سامان گیرد۰
    تاریخ وقایع انسانی چیز عجیبی است. خداوند به انسانها اختیار داده و خود مسئولیم.
    با انقلاب انفجاری احتمال بسیار زیاد وضع بدتر از بد خواهد شد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »