عفو عمومی برای افرادی که مرتکب جرم نشده‌اند

طرح نمایندگان مجلس برای بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور

زیتون– محمدعلی پورمختار٬ عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس٬ از تدوین طرحی ۲ فوریتی مجلس برای بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور خبر داد.

محمدعلی پورمختار به تسنیم گفت که این طرح ۲ فوریتی عفو عمومی با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیئت رییسه مجلس شده است.

این عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس تاکید کرد که براساس این طرح، زمینه بازگشت کسانی که به هر دلیل «از کشور خارج شده» و «جرمی مرتکب» نشده اما نگران بازگشت هستند، فراهم می‌شود.

پورمختار بدون اشاره به اینکه «افرادی که جرمی مرتکب نشده‌اند چه نیازی به عفو عمومی دارند» افزود: «بحث عفو عمومی ابعاد مختلفی دارد و ما مطلقاً نمی‌توانیم بگوییم عفو عمومی نسبت به همه کسانی‌که به هر طریق از کشور خارج شدند، انجام شود. در حال حاضر عفو عمومی بیشتر در مورد کسانی مطرح است که از کشور خارج شدند.»

پورمختار با تاکید بر اینکه این طرح شامل افرادی که مرتکب جرم امنیتی و جرایم سنگین شدند، نمی‌شود، اظهار داشت: «در طول سالیان گذشته عده‌ای نیز به دلایل مختلف از کشور خارج شدند اما مقررات خروج از کشور را رعایت نکردند. در طرح مذکور سعی شده برای این افراد نیز عفو عمومی در نظر گرفته شود.»

پیشتر محمدجواد فتحی٬ عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ خبر از ارائه یک طرح دو فوریتی به هیئت رییسه مجلس با بیش از ۷۰ امضا داد که بر اساس آن عفو عمومی، تخفیف و تبدیل برخی مجازات‌ها و همچنین مصونیت ایرانیان مقیم خارج از کشور از تعقیب قضایی پیش‌بینی شده است.

به گفته ابطحی بند دوم این طرح پیش‌بینی شده که محکومان و متهمان جرایم سیاسی و امنیتی مشمول عفو عمومی شوند. عفو عمومی جزو حدود و صلاحیت و اختیارات قانونگذار است و همان‌طور که قانونگذار می‌تواند عنوان مجرمانه تعیین کند، می‌تواند نسبت به برخی مجازات‌ها هم فرمان عفو صادر کند البته این با عفو خصوصی که جزو اختیارات و صلاحیت‌های رهبری است متفاوت است.

فتحی خاطرنشان کرده بود: «ما به استناد به این اختیار قانونی گفتیم محکومان سیاسی، متهمان سیاسی و جرایم امنیتی مورد عفو عمومی قرار گیرند ولی استثناء و شروطی هم برای آن قائل شدیم از جمله اینکه این متهم به جرم امنیتی اقدام خرابکارانه فیزیکی انجام نداده باشد مثلا بانک آتش نزده باشد، ‌یا به اموال عمومی تعرض نکرده باشد چرا که در این صورت عناوین مجرمانه دیگری برای او وجود دارد. علاوه بر این جرم جاسوسی را هم استثناء کردیم چرا که این جرم بسیار قبیحی در نگاه تمام ملت‌های دنیاست و مجرمین آن معمولا تحت فشارهای روحی و روانی وادار به خودکشی می‌شوند که علت آن شدت عمل مجرمانه آنها و قبح آن است که عکس‌العمل مردم را به دنبال دارد و باعث می‌شود آنها ترجیح دهند خود را از فشار روانی رها کنند و دست به خودکشی بزنند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. “مصونیت ایرانیان خارج از کشور از تعقیب قضایی”
    مگر ایرایان داخل کشور مصونیت دارند ؟!
    حاکمیت مقدس اسلامی از بدو تاسیس هیچگاه احساس امنیت نکرده است ، چرا که “اهل البیت ادری بما فی البیت ” این قوم خود بهتر از هر کس میدانند که با این مرز و بوم و مردم آن چه کرده اند ، به همین جهت نیز دست گدایی انان پیش کشورهای غربی برای اخذ تابعیت و اجازه اقامت دراز بوده است !
    به تعداد کسانی که به اتهام اقدام علیه امنیت ، توهین به مقام معظم رهبری ، تشویش افکار عمومی به زندان رفته اند نظری بیاندازید ، حاکمیتی که زیر پای خود را محکم ببیند این همه نگران اقدام علیه امنیت خود نیست !
    در اواخر دهه چهل به تمام کلانتری ها دستور داده شده بود که به هیچ وجه پرونده ای تحت عنوان توهین به اعلیحضرت تشکیل ندهند ، چون احساس حقارتی وجود نداشت !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

عفو عمومی برای افرادی که مرتکب جرم نشده‌اند

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »