شورای نگهبان FATF را رد کرد

زیتون– عباسعلى کدخدایى٬ سخنگوى شوراى نگهبان٬ خبر از رد لایحه FATF در شورای نگهبان داد.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان  این لایحه جزو مصوبات ۴ گانه موسوم به «اف اى تى اف» بود و اعضاى شوراى نگهبان صرفنظر از ایرادات ماهیتى آن، اعلام کردند که لایحه مزبور در زمره لوایح قضایى است و باید از جانب رئیس محترم قوه قضاییه ارائه شود.

گروه ویژه اقدام مالی که با پولشویی در گستره جهانی مبارزه می‌کند٬ نهم تیرماه امسال اعلام کرد که مهلتی سه ماه به ایران برای اصلاح قوانین داده است.

بر این اساس جمهوری اسلامی تا پاییز سال جاری مهلت داشت دست به اصلاحاتی بزند که با هنجارها و قواعد جهانی در این زمینه مطابق باشد و در غیر این صورت باید تبعات آن را بپذیرد، از جمله انصراف سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این کشور.

دولت حسن روحانی در لوایح چهارگانه‌ای به دنبال «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته»، «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» است تا ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی قرار نگیرد.

اما این موضوع با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس و موضع‌گیری اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علیه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین منابع مالی تروریسم، مواجه شده است.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم که ۲۰ خردادماه در مجلس به رای گذاشته شده بود با ۱۳۸ رای موافق و ۱۰۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع برای مدت دو ماه مسکوت ماند.

در حاشیه تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نمایندگان اصولگرای مجلس در اعتراض به تصویب این لایحه چندین بنر و پلاکارد را بر زمین پهن کردند و با تجمع دور رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی مانع ادامه کار مجلس شدند.

کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، یکی از پیمان‌نامه‌های سازمان ملل متحد است که با هدف تشویق دولت‌ها و همکاری بین کشورها برای قطع منابع مالی گروه‌هایی که تروریستی توصیف می‌شود، در سال ۱۹۸۹ میلادی تصویب شد.

تاکنون ۱۸۷ کشور جهان به این کنوانسیون پیوسته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ ۳۰ خرداد خواستار آن شد که ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نپیوندد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی «هیچ لزومی ندارد ما چیزهایی که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و حتی می‌دانیم که مشکلاتی دارد، به‌خاطر آن جهات مثبت قبول کنیم.»

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رییس و اعضای مجلس راه کار حل این معضل را تصویب قوانین داخلی دانست و گفت: «راه‌حل مسئله این است که مجلس خودش قانون بگذارد، مثلاً یک قانون مبارزه با پول‌شویی، یک قانون مبارزه با تروریسم.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنرانی امروز خود٬ این معاهدات بین‌المللی را «در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز» خواند و مدعی شد که «کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها هیچ تأثیری در ایجاد این‌ها ندارند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. اگر تصویب شود آن همه طلا و دلار چگونه برای حزب الله لبنان فرستاده شود؟ از کجا این همه سرمایه مردم تیره روز را بگیرند و هرجا که خواستند بفرستند یا هزینه کنند و این زندگی افسانه ای را داشته باشند؟ داستان در این باره زیاد است.
    هم دریافتیهای ولی امر مسلمین جهان خلاف است و هم پرداختی ها و هزینه هایش. نمی شوداینگونه قانون گذراند و دست مبارک ایشان را بست !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »