دادستان تهران: مقامات اجرایی در حد اظهارنظر درباره پرونده محیط‌ زیستی‌ها نیستند

زیتون– عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت که اظهار نظر در خصوص پرونده فعالان محیط زیست بازداشت شده٬‌ در حد مقامات اجرایی نیست.

پیشتر عیسی کلانتری٬ رییس سازمان حفاظت زیست٬ با تاکید بر اینکه هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن فعالان محیط زیستی وجود ندارد، گفته بود که بر اساس تشخیص هیئت چهارنفره دولت این افراد باید آزاد شوند.

معاون رییس جمهوری در مورد سرنوشت فعالان محیط زیستی بازداشت شده تاکید کرد که دولت یک گروه چهارنفره شامل وزیر دادگستری، وزیر کشور، معاون حقوق و وزیر اطلاعات برای پیگیری این موضوع تشکیل داده است.

به گفته کلانتری تا کنون مشخص شده این افراد بدون اینکه کار خلافی بکنند، بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن این افراد وجود ندارد.

امروز دادستان تهران در واکنش به این سخنان کلانتری تاکید کرد که سخنان رییس سازمان محیط‌ زیست مبنی بر جاسوس نبودن فعالان محیط زیستی زندانی «دخالت» در کار قوه قضائیه و «مغایر با مقررات» است.

دولت آبادی با اشاره به «محرمانه» بودن تحقیقات این پرونده، سخنان رییس سازمان محیط زیست را «دخالت» در پرونده‌های قضایی و «زیر سئوال بردن» اقدامات قوه قضائیه دانست.

او همچنین گفت که هیات منتخب رییس‌ جمهوری نیز «هیچ‌گونه دسترسی به این پرونده و محتویات آن نداشته» و «حق اظهارنظر و مداخله» در این پرونده را ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران تاکید کرد که کلانتری و دیگر مقامات اجرایی «حق دخالت» در پرونده‌های قضایی را «ندارند» و سخنانی مانند اینکه متهمان باید به زودی آزاد شوند، «در حد آنان نیست.»

طی بهمن و اسفندماه پارسال، با بازداشت هفت نفر از فعالان محیط زیست، پروژه‌ای کلید خورد که در پی آن شمار دیگری از فعالان زیست‌محیطی، یکی پس از دیگری بازداشت شدند.

دامنه بازداشت‌ها تا اردیبهشت‌ماه امسال نیز گسترش یافت. اردیبهشت ماه امسال آذر صداقتی٬ یکی از فعالان محیط زیست٬ در اینستاگرام شخصی خود از بازداشت حدود ۴۰ نفر از افراد محلی، فعالان محیط‌زیست و دو نفر از محیطبانان بندرلنگه در استان هرمزگان خبرداد.

پس از آن مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست و از فعالان این حوزه، در توئیتر خود، مجموع شمار فعلان محیط زیستی بازداشت شده را ۵۵ تن اعلام کرد.

روز دوشنبه نیز ایسنا به نقل از پیام درفشان، وکیل مدافع شماری از فعالان محیط‌‌ زیستی، خبر داد که ۲۰ نفر دیگر از فعالان محیط‌ زیست نیز در جنوب ایران بازداشت شده‌اند.

پیام درفشان همچنین گفت که دو تن از بازداشت‌شدگان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »