توقف اجرای مبارزه با ایدز به بهانه ترویج بی‌بندو باری

زیتون– مینو محرز٬ رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران٬ خبر داد که برخی اقدامات برای کنترل و پیشگیری بیماری ایدز با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود و برای برخی خوشایند نیست.

به گفته او بعد از اجرای طرح اتوبوس ایدز برخی گفتند که این کار شما ترویج بی‌بندوباری است و در نهایت این طرح متوقف شد.

محرز به ایلنا گفت که متاسفانه افرادی هستند که اعتقاد دارند در کشور بیماری ایدز وجود ندارد و همه چیز رو به راه است. این افراد مثل کبک سرشان را زیر برف کردند و مسائل، مشکلات و واقعیت‌های جامعه را نمی‌دانند و از قبول آن امتناع می‌کنند.

او ادامه داد که یکی از مشکلاتی که در حوزه بیماری‌های ایدز وجود دارد، عدم آگاهی از رفتارهای پرخطر است، افراد در بسیاری مواقع از بیماری خود اطلاع ندارند و مشاهده شده که بعد از ازدواج متوجه بیماری خود می‌شوند؛ بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد که قبل از ازدواج متوجه بیماری خود شوند و ایجاد موانع شناسایی بیمارها این کار را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در خصوص آمار مبتلایان به این بیماری در کشور نیز توضیح داد آماری که در رابطه با ایدز ارائه می شود آماری است که وزارت بهداشت منتشر می‌کند؛ اما همیشه در کنار آمار یک تخمین نیز وجود دارد، تخمین ما این است که یک سوم بیماران مبتلا به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند و تنها راه کشف تعداد دقیق تست‌هایی است که باید از افرادی که احتمال مبتلا شدن دارند، گرفته شود.

محرز تاکید کرد اتوبوس‌ ایدز یکی از راه‌هایی بود که می‌توانست در این مسیر به ما کمک کند، به این افراد مشاوره داده می‌شد و تست‌ها نیز مجانی بود از این طریق می‌شد افراد را تحت درمان قرار داد تا جامعه را درگیر بیماری نکنند؛ اما عده‌ای سروصدا کردند و سعی آنها این بود که جلوی این طرح را بگیرند در نتیجه این طرح متوقف شد. متاسفانه از ابتدای اپیدمی پیشروی ایدز به علت فعالیت افرادی که با عدم آگاهی و قبول واقعیت‌ها مانع شناسایی شدند، نتوانستیم کاری انجام دهیم و این طرح متوقف شد در صورتی که بزرگترین متخصصان حوزه بیماری ایدز در جهان در مقاله‌های خود از این کار تعریف کردند.

محرز در رابطه با آمار سن مبتلایان به ایدز گفت: «از بیماران می‌خواهیم که در زمان مراجعه به پزشک معالج خود او را نسبت به بیماری آگاه کنند؛ اما متاسفانه از طرف پزشکان برای درمان این افراد ممانعت به عمل می‌آید و این به علت عدم آگاهی و نگرش منفی پزشکان است، این مساله در تمام دنیا وجود داشت و با قانون عدم تبعیض جلوی مساله گرفته شد؛ اما متاسفانه هنوز در کشور ما وجود دارد.»

به گفته او پزشکان به علت عدم آگاهی و ترس نابجا از پذیرش بیماران مبتلا به ایدز امتناع می‌کنند در صورتی که بارها به پزشکان اعلام شده است که خطر ابتلا به این بیماری در جراحی‌ها بسیار نادر است و جراح تنها نیاز به دو دستکش و کمی احتیاط دارد تا فرد را درمان کند؛ اما متاسفانه هنوز هم تبعیض در درمان این افراد وجود دارد؛ در حالی که هیچ کس حق ندارد فرد اچ آی وی مثبت را به دلیل بیماری از کار اخراج کند یا در رابطه با او اقدام پزشکی انجام ندهد این عدم آگاهی و نگرش منفی موجب تبعیض شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »