اعتراض هیئت دولت و نایب رییس مجلس به بیانیه مجلس خبرگان

زیتون– هیئت دولت در واکنش به بیانیه روز گذشته مجلس خبرگان٬ از افرادی که به جای پوزش از «مواضع» گذشته خود، «طلبکار» هستند، انتقاد کرده است.

به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام٬ مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای، مدعی شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای «صرفاً» به دلیل اصرار دولت برجام را پذیرفته است.

مجلس خبرگان روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه‌ای از رییس جمهوری٬ حسن روحانی٬ خواست «صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارد آمده در برجام» که به گفته این نهاد،‌ به خاطر «رعایت نکردن خطوط قرمز ترسیمی» ‌از سوی رهبر جمهوری اسلامی پدید آمد، از مردم عذرخواهی کند. 

در این اطلاعیه که با امضای احمد جنتی، رییس این نهاد منتشر شده بود، همچنین آمده «آیت الله علی خامنه ای قبلا تأکید کرده بود که به نتیجه مذاکرات اتمی خوش‌ بین نیست و صرفاً به دلیل اصرار دولت با برجام موافقت کرده است.»

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت نیز در واکنش به برخی موضع‌گیری‌ها علیه دولت در خصوص برجام با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرده است: «آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند.»

این اطلاعیه هیئت دولت تاکید شده است که این افراد، «حاضر نیستند به این سؤال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیش‌گیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟»

هیئت دولت، این افراد را متهم کرده که «هیچ گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند».

در این بیانیه آمده که این افراد به «تناقض‌گویی» افتاده‌اند و «در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام.»

علی مطهری٬ نایب رییس مجلس٬ نیز در نامه‌ای به احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان، این بیانیه را به «تناقض‌گویی» متهم کرده است.

نایب رییس مجلس خطاب به احمد جنتی نوشته که «در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند.»

او با اشاره به بخشی از بیانیه خبرگان که خروج از برجام را در صورت نبود «تضمین‌های جدی و محکم» از اروپایی‌ها، «تکلیف شرعی و قانونی» دستگاه دیپلماسی خوانده، خطاب به احمد جنتی یادآور شده که «آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟»

علی مطهری در ادامه «یکی از معضلات» ایران را «دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر» عنوان کرده و ضمن یادآوری وظیفه مجلس خبرگان بر اساس قانون به جنتی، اضافه کرده که «ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست.»

روز گذشته هاشم زاده هریسی، یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری٬ تاکید کرد که این بیاینه رسمی نیست و به نام مجلس خبرگان نیست بلکه بیانیه عده ای از نمایندگان مجلس خبرگان است.

او با تاکید بر اینکه این بیانیه نمی تواند «نظر خبرگان» باشد تاکید کرد که باید اسم تعداد افرادی که آن را امضا کرده اند مشخص شود.

طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی مجلس خبرگان رهبری تنها مسئولیت تعیین ولی فقیه و نظارت بر او را برعهده دارد.

پس از این انتقادات وب‌سایت رسمی مجلس خبرگان رهبری تیتر بیانیه را از «واکنش مجلس خبرگان رهبری» به «واکنش رییس مجلس خبرگان رهبری» تغییر داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. سازمان، وظایف و مسئولیت های سازمانی، موضوعی نیست که آخوندهایی چون جنتی و خامنه ای آن را درک کنند.
    آقای خامنه ای طوری حرف میزند و شعار میدهد که گویی او رهبر این حکومت نیست و خارج حکومت و در موضع اپوزیسیون جای دارد !
    مذاکره محرمانه در عمان، پیش از آغاز به کار این دولت کار خود خامنه ای بود. تماس، رابطه و گفتگوی پنهانی بدون آگاهی مردم ایران، کرداری است که در عمر پربرکت این نظام مقدس بارها رخ داده است !
    با هزینه صدها میلیارد دلاری هسته ای، خسارتها و از دست رفتن فرصتها و آسیبها، همچنین فرجام آن هم با دستور و هماهنگی ولی امر مسلمین جهان بوده. در جریان مذاکره های بر سر برجام خامنه ای همواره عهده دار رهبری (!) بوده و پیاپی گزارش کار میگرفته است، در پایان کار هم ظریف به تهران برگشت و گزارش نهایی را به او داد و پس از موافقت و دستور خامنه ای به محل مذاکرات برگشت و برجام را امضا کرد.
    در طول گفتگوها برابر روش جاری رهبران نظام مقدس بارها خط قرمز تعیین کرد و بعد ناچار از آن گذشت. بعد مجلس با دستور خامنه ای نیم ساعته آن را تصویب کرد. حالا مدعی شد که من از اول مخالف بودم!
    اگر مخالف بودی، مسئولِ اول هم تو بودی، چرا دستور نرمش قهرمانانه داد؟ اگر مخالف بودی میبایست دستور میدادی که مذاکره نکنید، اگر پذیرفتی، مسئولیت آن هم با تو است چرا زیردستان را متهم و خود را خارج از جریان تصمیمها نشان میدهی؟!
    این گونه رفتار نشانه نبود اخلاق هم است. پنهانی دستور میدهد و گزارش میگیرد، ولی جلوی دوربین حرفهای ضد و نقیض میزند و سرانجام زیر دستان و اجرا کنندگان تصمیم های خود را متهم و در نظر همگان بی حیثیت می کند !
    اصل موضوع این است که چرا در این چهل سال بر رفتار و شعارهایی اصرار میکنید که کار به اینجاها بکشد ؟ چند بار باید به کشور و ملت آسیب و خسارت بزنید ولی پند و عبرت نگیرید ؟! چرا این حکومت این همه خسارت برای کشور دارد؟ تا کی میخواهید ادامه دهید ؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »