تعدادی از بازاریان بانه بازداشت شدند

زیتون– پس از گذشت بیش از بیست روز از  اعتصاب بازاریان بانه خبر از افزایش حضور نیروهای امنیتی در شهر و بازداشت برخی معترضان منتشر شده است.

کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع مطلع خبر داد که حضور مأموران نیروی انتظامی در شهر بانه از روز چهارشنبه، «به شدت افزایش یافته است.»

به گزارش این کمپین مأموران نیروی انتظامی تلاش می‌کنند «با تهدید و ارعاب» مغازه داران را وادار به پایان اعتصاب کنند.

در پی محدود شدن معابر کولبری و محل‌های عبور غیر رسمی کالا در مرزهای ایران و عراق اعتصاب بازاریان تعدادی از شهرهای استان کردستان از جمله بانه، جوانرود، مریوان و سقز، برای چندمین روز متوالی ادامه یافت.

این اعتراضات از روزهای ابتدایی فروردین ماه آغاز شد اما به مرور گسترده‌تر شد به طوری که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بازاریان شهرستان‌های مریوان و سقز نیز روز سه شنبه «با بستن مغازه‌ها و پهن کردن سفره خالی به این اعتصاب پیوستند.»

همچنین برخی از فعالان کرد خبر دادند که اینترنت در اکثر شهرهای استان کردستان از روز یازدهم اردیبهشت «به شدت کند و تقریباً قطع شده است.»

پیشتر مغازه داران و مردم بانه بعد از اعتصاب گسترده به سمت فرمانداری بانه حرکت کردند که تبدیل به یک تظاهرات اعتراضی شد آنها با حرکت سمبلیک پهن کردن سفره خالی وضعیت فعلی موجود را نشان دادند.

به گزارش وب سایت‌ خبری کردپا، معترضان اعلام کرده‌اند که بسته‌شدن مرزهای کولبری در استان‌های غربی، بازار مغازه‌داران شهرهای مرزی را که اجناس خود را از کولبران می‌خریدند، کساد کرده است.

بسته شدن مرزها و بخصوص مرزهای کولبری سبب تشدید بیکاری شده است.

حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج، روز ۱۳ اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از معترضان، از دستگیری برخی از آنان و «تهدید دیگران به بازداشت و برخورد شدید» انتقاد کرده است.

در همین رابطه وب‌سایت حقوق بشری هەنگاو خبر داد که روز پنج‌شنبه نیروهای امنیتی با معترضان «درگیر شدە و بیش از ١٠ نفر را بازداشت کردەاند.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، ۲۶ آذر ماه سال گذشته، از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داده و در عین حال گفته بود که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

معترضان اعلام کرده‌اند که بسته شدن معابر کولبری باعث بیکاری کولبران و ایجاد مشکل برای مغازه‌داران شده است.

تعدادی از نمایندگان استان کردستان درمجلس به اقدام دولت اعتراض کرده‌اند. از جمله رسول حضری، نماینده پیرانشهر، روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، گفته بود که مصوبه دولت مبنی بر «ممنوع شدن کولبری و انسداد مرزها» باعث بی‌کاری «بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار کولبر» شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »