اعتصاب بازاریان شهرهای کردستان ادامه یافت

زیتون– در پی محدود شدن معابر کولبری و محل‌های عبور غیر رسمی کالا در مرزهای ایران و عراق اعتصاب بازاریان تعدادی از شهرهای استان کردستان از جمله بانه، جوانرود، مریوان و سقز، برای چندمین روز متوالی ادامه یافت.

این اعتراضات از روزهای ابتدایی فروردین ماه آغاز شد اما به مرور گسترده‌تر شد به طوری که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بازاریان شهرستان‌های مریوان و سقز نیز روز سه شنبه «با بستن مغازه‌ها و پهن کردن سفره خالی به این اعتصاب پیوستند.»

روز سه شنبه مغازه داران و مردم بانه بعد از اعتصاب گسترده به سمت فرمانداری بانه حرکت کردند که تبدیل به یک تظاهرات اعتراضی شد آنها با حرکت سمبلیک پهن کردن سفره خالی وضعیت فعلی موجود را نشان دادند.

به گزارش وب سایت‌ خبری کردپا، معترضان اعلام کرده‌اند که بسته‌شدن مرزهای کولبری در استان‌های غربی، بازار مغازه‌داران شهرهای مرزی را که اجناس خود را از کولبران می‌خریدند، کساد کرده است.

https://www.zeitoons.com/wp-content/uploads/2018/04/بانه-پهن-کردن-سفره-خالی-توسط-بازایان-و-کسبه.jpg

بسته شدن مرزها و بخصوص مرزهای کولبری سبب تشدید بیکاری شده است.

در همین رابطه محسن بیگلری، نماینده بانه در مجلس، در اعتراض به بسته‌ شدن مرزهای غربی گفته بود: «از آنجا که در مناطق غرب ایران، مشاغل جایگزین وجود ندارد، بسته شدن این مرزها، اشتغال مردم محلی را با مشکل مواجه می‌کند و نه تنها کولبران، بلکه کاسبکاران محلی نیز ضرر می‌کنند.»

به اعتراف نماینده شهر مریوان تنها در این شهر ۸ هزار کولبر بیکار شده اند و این باعث رکود شدید در میان بازاریان و کسبه شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶ از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داده و در عین حال گفته بود که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

در اسفند ماه سال گذشته نیز در شهر بانه طرح «مبادلات مرزی کالا به شیوه پیله‌وری و با استفاده از کارت الکترونیک مرزنشینان» آغاز شد.

علی معقول، سرپرست مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، تخفیف ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان بابت ورود کالا و معافیت کامل ۴ درصد مالیات کارت بازرگانی را از جمله مزایای این کارت اعلام کرده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »