فرانسه در برجام می‌ماند

زیتون– امانوئل مکرون٬ رییس جمهوری فرانسه٬ در کنگره ایالات متحده آمریکا گفت که این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج نمی‌شود.

رییس‌جمهوری فرانسه که برای دیداری سه روزه از آمریکا به واشینگتن رفته است در جمع اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به برجام اشاره کرد و گفت: «ما نباید توافق اتمی با ایران را کنار بگذاریم مگر اینکه یک جایگزین مستحکم برای آن داشته باشیم.»

به گفته او هدف روشن است؛ ایران نباید به هیچ وجه به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند- نه حالا، نه پنج سال دیگر و نه ۱۰ سال دیگر.

مکرون همچنین تاکید کرد که مخالفت با بلندپروازی‌های اتمی ایران نباید ما را به سوی جنگ در خاورمیانه سوق دهد… نه اینکه ساده‌لوح باشیم و نه اینکه از طرف دیگر، جنگ‌های تازه‌ای را شروع کنیم.

او افزود فارغ از اینکه ایالات متحده چه تصمیمی بگیرد، فرانسه صحنه را به تحرکات یاغیان واگذار نخواهد کرد و این کشور عرصه را برای منازعه قدرت‌ها در خاورمیانه ترک نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، بارها توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق ممکن» خوانده و از جمله محدود نشدن فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک، «بند غروب» برجام، و چگونگی بازرسی‌ها را از جمله ایرادهای آن دانسته است.

ترامپ روز سه‌شنبه در دیدار با همتای فرانسوی خود بار دیگر این توافق را «افتضاح» خواند و در ضمن تأکید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگ‌تری» نسبت به قبل روبه‌رو می‌شود.

ضرب‌الاجل دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای ۲۲ اردیبهشت به سر می‌رسد.

حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران٬ اما در واکنش به این دیدار دوجانبه٬ روز گذشته ضمن حمله به دونالد ترامپ گفته بود: «با چه اجازه‌ای درباره یک قرارداد هفت‌جانبه تصمیم می‌گیرید.»

رییس جمهوری ایران، ضمن انتقاد شدید از مطرح شدن هرگونه «قرارداد جدید» گفت: «اول آنچه را که امضا کردید، رئیس جمهور سابق و وزیر خارجه سابقتان گفتند را اجرا کنید بعد حرف از موضوعات جدید بزنید.»

پیشتر وزیر امورخارجه ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز تهدید کرده بودند در صورت نقض برجام از سوی حتی یکی از طرفین٬ ایران نیز از برنامه جامع مشترک و حتی از ان‌پی‌تی نیز خارج می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »