????زنده| شهردار تهران: استعفایم را پس نگرفته‌ام


دلار آمریکا ۵۱۰۰ تومان

نرخ دلار آمریکا در تعطیلات نوروز بار دیگر رکورد زد و در بازار آزاد به ۵۱۰۰ تومان رسید، امری که از دلایل آن به تعطیلی صرافی‌ها اشاره شده است تا بدین ترتیب ابتکار عمل به دست دلالان بیفتد.

در غیبت صرافی‌ها، این دلالان هستند که در خیابان و میدان فردوسی «با تلفن‌های همراه و به صورت حضوری به کاسبی می‌پردازند.»

نرخ دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی چهار هزار و ۹۰۰ تومان بوده، اما صف‌های مردم در این صرافی‌ها بسیار طولانی است ضمن آن که دلالان هم در صفوف مردم هستند و همین باعث شده که مردم از انتظار در صف پشیمان شوند. /ایسنا



 


محکومیت یکی دیگر از دختران خیابان انقلاب به زندان

مریم شریعتمداری، از معترضان به «حجاب اجباری» موسوم به ، به اتهام «تشویق به فساد از طریق کشف حجاب» از سوی شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری دو استان تهران به یک سال حبس محکوم شده است. نسرین ستوده، وکیل خانم شریعتمداری می‌گوید که این حکم روز یکشنبه (۵ فروردین) به او ابلاغ شده است.

مریم شریعتمداری سوم اسفندماه٬ تنها چند ساعت پس از شیب‌دار کردن سطح جعبه تقسیم برق تقاطع انقلاب- وصال برای جلوگیری از اعتراض به «حجاب اجباری» بر روی آن٬‌ بر روی پست برق روبه‌روی آن به «حجاب اجباری» اعتراض کرد.

مامور نیروی انتظامی  با کمک درخت کنار پست برق٬ از آن بالا رفته و زن جوان معترض را با شدت به میان خیابان پرت کرد.

تصاویر این برخورد خشونت آمیز به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و واکنش کاربران را برانگیخت.


آزادی زنان و کودکان کاروان زیارتی ایرانی بازداشت شده در عراق

ناصر حویزاوی٬ مدیر کل حج و زیارت استان خوزستان٬ خبر داد که مقامات عراقی دوشنبه شب زنان و کودکان کاروان زیارتی شوشتر را که ۲ روز پیش به دلیل جعلی بودن مدارک بازداشت کرده بودند آزاد کردند.

به گفته او این افراد با اعتماد به فردی که برای آنها روادید فراهم کرده به کشور عراق سفر کردند اما به دلیل جعلی بودن روادید توسط نیروهای عراقی بازداشت شدند.

مدیر کل حج و زیارت استان خوزستان با اشاره به اینکه بازداشت شدگان از طریق مراجع رسمی اقدام به درخواست صدور روادید نکردند عنوان کرد: اداره کل حج و زیارت استان در این خصوص قادر به پیگیری نیست اما وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است.

۶۰ زائر ایرانی که روز اول فروردین ماه امسال از شهرستان شوشتر عازم عتبات عالیات شده بودند پس از عبور از مرز ایران توسط نیروهای امنیتی کشور عراق بازداشت شدند.

پیشتر مسئولان استان خوزستان نسبت به کلاهبرداری در زمینه روادید جعلی هشدار دادند و خواستار تقاضای روادید از طریق مراجع رسمی توسط زائران عتبات عالیات شدند. /ایرنا


اخراج مردانه دو زنه از بیت آیت‌الله خامنه‌ای

چندی پیش فتوایی منتسب به رهبری در کانال‌ها منتشرشده بود که مدعی بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعدد زوجات را در شرایط فعلی جامعه مستحب می‌دانند.

اخیرا در جمعی با حضور رهبری، یکی از حضار از ایشان درباره صحت این فتوا سوال می‌پرسد.

آیت‌الله خامنه‌ای با شنیدن این مطلب برافروخته شده‌اند و متعجب گفته‌اند که اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته است؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی این نظر را در محل‌ کارش هم اجرایی کرد و هشدار داد که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند. /ایسنا



سکه از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرد

قیمت انواع سکه با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده به طوری که قیمت سکه تمام از مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرده است.

به دنبال افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته و عبور آن از مرز ۵۰۰۰ تومان قیمت سکه نیز با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده است.

به طور کلی قیمت سکه به غیر وضعیت عرضه و تقاضا از دو عامل مهم تاثیر می‌گیرد. یکی قیمت دلار و دیگری قیمت طلای جهانی.

طلای جهانی در حدود یک ماه اخیر با تحول چندانی روبرو نشده است و قیمت آن با شیب ملایمی افزایش پیدا کرده است. اما عاملی که به نظر می‌رسد در افزایش قیمت سکه تاثیرگذار بوده است افزایش نرخ دلار است که از دو روز گذشته اتفاق افتاده است.

در حال حاضر قیمت سکه تمام طرح جدید به یک میلیون و ۷۱۴ هزار تومان رسیده است که بالاترین نرخ برای سکه تمام در تاریخ قیمت سکه به حساب می آید. پیش از این در اسفند ماه سال گذشته قیمت سکه تمام از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عبور کرده بود که تا آن زمان رکوردی برای این نوع سکه به حساب می آمد./ایلنا




درخواست کارشناسان امنیت ملی آمریکا برای حفظ برجام

 بیش از یکصدتن از کارشناسان امنیت ملی آمریکا طی نامه‌ای سرگشاده استدلال کرده‌اند که خروج از توافق اتمی ایران، برجام، هیچ دستاوردی برای آمریکا نخواهد داشت.

به گزارش نیویورک تایمز این گروه شامل مقام های بازنشسته نظامی و چهار سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در بیانیه ای ۱۰ دلیل مشخص را در فواید حفظ برجام برشمرده اند.

تاکید بازرسان سازمان ملل بر اجرای موفق برجام، حفظ روابط نزدیک با متحدان اروپایی و امکان رسیدن به توافقی اتمی با کره شمالی از دلایلی است که این گروه تحت عنوان «ائتلاف ملی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی» به آنها اشاره کرده است.

آنها نوشتند: «رییس جمهور ترامپ باید تعهد خود به توافق اتمی ایران را حفظ کند. این کار فواید قابل توجهی خواهد داشت و دست آمریکا را در رسیدگی به کره شمالی و همچنین ایران تقویت می کند. به علاوه این کار باعث تقویت اعتبار حرف آمریکا و نفوذ بیشتر آن به عنوان یکی از رهبران جهان می شود. خروج از این توافق تامین کننده هیچ هدفی در زمینه امنیت ملی نیست.»

این نامه درحالی منتشر می شود که کاخ سفید روز دوشنبه بار دیگر هشدار داد احتمال دارد رئیس جمهور آمریکا تا کمتر از دو ماه دیگر تصمیم به خروج از این توافق بگیرد. .بی‌بی‌سی فارسی


مرگ گربه‌‌سان در خطر انقراض به دست گردشگران

سازمان حفاظت محیط زیست درباره مرگ گونه در خطر انقراض “سیاهگوش” درمنطقه لواسانات توضیح داد.

به گفته شاهدان، عصر روز دوشنبه یک سیاهگوش ماده به همراه دو توله حدودا یک ساله خود در حال عبور از کنار رودخانه بودند که توسط گردشگران با سنگ مورد حمله قرار می‌گیرند.

بنابر اعلام کانال تلگرامی سازمان محیط زیست، سیاهگوش مادر نیز برای دفاع از توله‌ها حمله کرده و گردشگران نیز با سنگ و چوب به جان حیوان افتاده و توله‌ها نیز فرار کردند.

با رسیدن نیروهای محیط زیست بلافاصله سیاهگوش مادر به مرکز بازپروری انتقال یافت و عملیات درمان و نجات آغاز شد.

اما متاسفانه حیوان بر اثر شدت ضربات سنگ و چوب دچار شکستگی فک، دندان‌ها و دنده‌ها و پارگی دیافراگم و در نهایت خونریزی داخلی شد و علیرغم تلاش متخصصان پردیسان برای احیای گونه در خطر انقراض، سیاهگوش ماده از بین رفت. /ایسنا


اخبار روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »