آیت‌الله خامنه‌ای: اگر در سوریه عقب بکشیم٬ باید در گام‌های بعدی هم کوتاه بیایم

زیتون– حمید محبی٬‌جانشین اطلاعات نیروی زمینی سپاه٬ در خصوص حمایت ایران از حکومت بشار اسد در سوریه گفت:«روس ها بر این عقیده بودند که باید از حکومت طیف اسد حتی اگر شده بدون اسد و با فرد دیگری حمایت کنیم. اما وقتی این موضوع را به رهبری گفتیم حضرت آقا فرمودند اگر یک گام عقب بکشیم باید در گام های بعدی نیز کوتاه بیاییم.»

به گزارش عصر ایران او طی سخنرانی در گرگان تاکید کرد: «رهبر معظم انقلاب از همان آغاز تحرکات در سوریه به عمق توطئه های دشمن پی برد و با تشخیص به موقع و تدبیر معظم له امروز شاهد پیروزی جبهه مقاومت هستیم.»

به گفته حمید محبی٬ موقعی که جنگ و شورش به دروازه ها و خیابان های دمشق کشید «برخی از مسئولان ما نیز پا پس کشیدند» و رییس جمهور وقت آقای احمدی نژاد هم می گفتند که «دیگر در سوریه هزینه نکنیم زیرا کار بشار اسد تمام شده است.»

جانشین اطلاعات سپاه، افزود: «ما سال ها با روسیه بر سر این موضوع اختلاف نظر داشتیم که باید از شخص بشار اسد حمایت کنیم، در حالی که روس ها بر این عقیده بودند که باید از حکومت طیف اسد حتی اگر شده بدون اسد و با فرد دیگری حمایت کنیم. وقتی این موضوع را به رهبری گفتیم حضرت آقا فرمودند اگر یک گام عقب بکشیم باید در گام های بعدی نیز کوتاه بیاییم.»

چندی پیش سردار رحیم صفوی٬‌ دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا٬ گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران بایستی هزینه‌هایی که در سوریه کرده است را برگرداند.» 

به گفته دستیار و مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای٬ سوری‌ها این آمادگی را دارند که از نفت، گاز و معادن فسفات سوریه این هزینه‌ها را برگرداند.

او که بهمن ماه امسال در نشست «بررسی بحران سوریه، اخرین تحولات میدانی و سیاسی» در موسسه آینده پژوهی جهان اسلام٬ سخن می‌گفت به اینکه کدام یک از دولت یا ملت سوریه٬‌ طبق کدام فرآیند٬ برای بازگرداندن هزینه‌هایی که جمهوری اسلامی در سوریه کرده٬ اعلام آمادگی کرده‌اند.

رحیم صفوی افزوده بود: «به نظرم ایران هم می تواند با دولت سوریه قرارداد طولانی مدت سیاسی و اقتصادی داشته باشد و هزینه هایی که کرده است بازگرداند و هم اکنون هم ایران از معادن فسفات سوریه در حال صادرات است.»

اگرچه دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی از «بازگرداندن هزینه‌های ایران در سوریه» سخن می‌گفت٬ در بخش دیگری از سخنرانی‌اش با اشاره به «الزامات بازسازی سویه» پیشبینی کرد: «به نظرم سوریه برای بازسازی مسیری طولانی دارد. بازسازی چندین سال طول خواهد کشید و حداقل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار احتیاج دارد.»

مبلغی که سردار صفوی٬‌ رییس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام٬ به محل تامین آن اشاره‌ای نکرد.

مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که حضور جمهوری اسلامی در سوریه به شکل «مستشاری» است و این نیروها در میدان جنگ حضور ندارند. با این حال و به خصوص پس از آغاز حضور نظامی روسیه در درگیری‌های سوریه، تعداد تلفات ایرانی‌های حاضر در سوریه افزایش پیدا کرد. حسین همدانی، مشاور فرمانده کل سپاه، بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایران است که در سوریه کشته شده است.
اصطلاح «مدافعان حرم» پس از تخریب مقبره حجر‌بن عدی و تهدید به حمله به حرم زینب، خواهر امام سوم شیعیان، در اوایل سال ۱۳۹۲ وارد ادبیات سیاسی ایران شد.

مدافعان حرم اهل بیت، مشهور به مدافعان حرم، نیروهای شبه نظامی هستند که از سوی جمهوری اسلامی سازمان‌دهی و به کشورهای سوریه و لبنان اعزام شده‌اند تا به ادعای حکومت «از حرم اهل بیت محافظت کنند». بیشتر افراد این گروه را نیروهای رسمی سپاه پاسداران و بسیج تشکیل می‌دهند. در ماه‌های اخیر اخباری از کشته شدن برخی نیروهای عضو ارتش در سوریه نیز منتشر شده است.
علاوه بر این افراد، گروه‌هایی از افغان‌ها و پاکستانی‌های مقیم ایران نیز در میان «مدافعان حرم» حضوردارند. در قالب دو گردان «فاطمیون» و «زینبیون» سازمان‌دهی می‌شوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »