احمد خاتمی: می‌خواهند سفره اسلام و ولایت‌فقیه را با رفراندوم جمع کنند

زیتون– احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور، درباره رجوع به اصل ۵۹ قانون اساسی درباره همه‌پرسی را «دشمن‌شادکن» خواند.

به گفته او جریانی می‌خواهد «سفره اسلام و ولایت‌فقیه» را با رفراندوم جمع کند.

احمد خاتمی با اشاره به اصل ۱۷۷ قانون اساسی در گفت‌وگوی با فارس افزود: «رؤیای ضدانقلاب در این زمینه هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و اسلام و اهل‌بیت در این کشور ماندنی است.»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین تاکید کرد: «بنده به شبکه دولتی ضداسلامی، ضد ایرانی و به ضدانقلاب فراری که دلخوش به برخی اظهارنظرها شده‌اند می‌گویم که آن‌ها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید.»

حسن روحانی، رییس جمهوری، در سخنرانی روز ۲۲ بهمن خود خواستار آن شد تا در موضوعات مورد اختلاف بین نهادهای جمهوری اسلامی باید به همه‌پرسی مراجعه شود.

به گفته روحانی مواردی مانند «رد صلاحیت نامزدها در انتخابات و حریم خصوصی مردم» از جمله موضوعات مورد اختلاف بین نهادهای جمهوری اسلامی است و باید برای رفع این اختلاف به همه‌پرسی مراجعه کرد.

رییس جمهوری این در خواست را به استناد اصل ۵۹ قانون اساسی مطرح کرد.

روز گذشته عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬‌ رییس جمهوری را بابت این سخنان تهدید کرد. او در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود: «باید بدانیم که قانون اساسی ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلفی دارد که ما هم نگرانیم چرا این ظرفیت‌ها به‌درستی به‌کار گرفته نمی‌شوند، مثلاً چرا نباید #سؤال و #استیضاح در رویکرد مجلس محترم وجود داشته باشد. فارغ از نتیجه، شاید سؤال از مقامات اجرایی این فرصت را برای آنها به‌وجود آورد تا برخی دلائل کمبودها و احیاناً ناکارآمدی‌ها را، بدون توجه به مسائل سیاسی توضیح دهند و مردم نیز از مشکلات موجود مطلع شوند.»

احمد خاتمی٬ عضو مجلس خبرگان رهبر و امام جمعه موقت تهران٬ در واکنش به این پیشنهاد حسن روحانی در مراسم ۲۲ بهمن آن را «دشمن‌شادکن» دانست، و گفت: «ازاین‌رو به سهم خودم اظهارنظر سخنران مراسم تهران را در این موقعیت مناسب ندیدم و مطرح کردن اصل ۵۹ قانون اساسی را مصداق قدردانی از مردم نمی‌دانم.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه از این‌که درخواست همه‌پرسی در شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله بی‌بی‌سی فارسی مطرح شده انتقاد کرد و گفت که آنها «نوشتند که رئیس‌جمهور ایران همه‌پرسی را راه خروج از بن‌بست سیاسی می‌داند.»

احمد خاتمی در این مورد خطاب به این رسانه‌ها و مخالفان جمهوری اسلامی گفت که «هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید.»

احمد خاتمی اصل ۵۹ قانون اساسی و همه‌پرسی را برای مواقعی دانست که به گفته او «راهکار قانونی» وجود نداشته باشد و از از رییس جمهور خواست «سخنان خود را اصلاح» و به کفته او «دشمنان را مأیوس کند.»

درخواست رفراندوم از سوی رییس جمهوری نه فقط واکنش احمد خاتمی و عباسعلی کدخدایی که موجب انتقاد شدید اصولگرایان از حسن روحانی شد و شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز از رییس جمهور خواستند به جای رجوع به همه‌پرسی از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کند.

حسن روحانی نیز در عقب نشینی آشکار شب گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت مدعی شد که اگر امروز مردم محل پرسش قرار بگیرند٬ بیش از ۹۸ در صد از آنان «هنوز جمهوی اسلامی را می‌خواند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »