ایران مرزهای خود را به روی اقلیم کردستان بست

زیتون– همزمان با افزایش تنهدیدها و تنش‌ها در مرز کرکوک، وب‌سایت خبری رووداو خبر داد که ایران هر سه مرز اصلی خود را با اقلیم کردستان را بسته است و مراودات بازرگانی انجام نمی‌شود و عبور و مرور هم فقط برای کسانی مجاز است که بخواهد به وطن خود بازگردند.
بهرام قاسمی، وزارت امور خارجه ایران، از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده و گفته است که ایران تنها مرزهای هوایی خود را به درخواست بغداد بروی کردستان بسته‌ است.
شورای عالی امنیت ملی ایران، ‌دوم مهرماه از بستن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داده بود. کیوان خسروی،‌ سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدا اقلیم کردستان متوقف شد. به گفته خسروی با توجه به «موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه ایران» و «اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم»، مرز هوایی ایران با اقلیم کردستان کردستان عراق بسته شد.
ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان در ایران گفت که به او اطلاع دادند بر اساس هماهنگی میان ایران و عراق و ترکیه این کار انجام شده است و تنها کسانی هم حق عبور از مرز را دارند که بخواهند به وطن خود برگردند.
همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در سه استان اقلیم کردستان به علاوه برخی مناطق مورد منازعه میان اقلیم و دولت عراق و همچنین در برخی از مراکز رای‌گیری خارج از عراق برگزار شد.
برگزاری این همه‌پرسی مخالفت عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، گفته است که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتایج آن شده بود.
ایران و ترکیه نیز که مخالف جدایی اقلیم کردستان از عراق هستند گفته‌اند که این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند. دو کشور در روزهای گذشته دست به مانورهای نظامی در نوار مرزی خود با اقلیم کردستان زده بودند، به علاوه اینکه ایران مرزهای هوایی خود را به روی این منطقه بسته است.
عراق هم که خواستار در اختیار گرفتن کنترل فرودگاه‌های اقلیم شده بود پس از اینکه با پاسخ منفی مقام‌های این ناحیه روبرو شد از ممنوعیت مشابهی برای انجام پروازها به فرودگاه اربیل خبر داده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »