اعتصاب غذای خشک مهدی کروبی

درخواست محاکمه علنی و خروج ماموران امنیتی از محل حصر

زیتون ـ به گزارش سحام نیوز از صبح امروز، مهدی کروبی در اعتراض به روند و شیوه حصر «غیرقانونی و غیرشرعی» خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در مصاحبه با این سایت با تایید این خبر گفت: آقای کروبی امروز پس از نماز صبح وارد اعتصاب غذای خشک شدند.

فاطمه کروبی در پاسخ به سوالی پیرامون علل این اعتصاب غذا گفت: آقای کروبی خواسته خودشان را صریحا اعلام کردند: ابتدا خروج ماموران امنیتی از منزل؛ که تا کنون در هیچ حصری در پیش و پس از انقلاب سابقه نداشته که ماموران امنیتی در درون منزل با فرد محصور زندگی کنند و تمام ابعاد زندگی او را به طور کامل شنود کنند و دوربین وصل کنند و شرایط زندگی را به طور بسیار بسیار عجیبی برای آن فرد و خانواده اش سخت کنند. دوم، همانطور که پیشتر به آقای روحانی و مطهری در نامه‌ای جداگانه گفته بودند در صورت تداوم حصر برگزاری دادگاه علنی را فراهم کنند، این خواسته‌ای صریح و شفاف است که پس از گذشت ۶ سال نیم از زمان حصر، ایشان خواسته اند که زمان برگزاری دادگاه هر چه زودتر اعلام شود. البته دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که در آن آقای کروبی به همراه وکلایشان به ادعاهای حکومت پاسخ دهند و مردم را در جریان بسیاری از مسائل که مدنظرشان است قرار دهند. این خواسته بسیار مهمی است که ایشان بارها از ابتدای حصر مطرح کرده بودند.

فاطمه کروبی در ادامه با تاکید بر اینکه مهدی کروبی به عنوان رئیس اسبق قوه قانونگذاری؛ معتقد هستند که اعمال مجازت خودسر، غیرقانونی است و احدی هم حق ندارد فراتر از قانون، به اعمال مجازات علیه کسی اقدام کند، افزود:هرگونه مجازاتی اگر بناست اعمال شود باید از طریق دادگاه باشد.

همسر این رهبر در بند جنبش سبز ایران گفت: آقای کروبی ساختار دستگاه قظایی و میزان استقلال آن را می‌شناسد و انتظار محاکمه و دادرسی عادلانه در ساختار آن را ندارد؛ اما بر این باورند که ادامه این روند بدون طی شدن مراحل دادرسی امریست بسیار بسیار خطرناک که منتهی به رویه‌ای غیر قانونی خواهد شد. از این منظر ایشان تاکید کردند که نسبت به رای صادره احتمالی اعتراضی نخواهند کرد. اگر چه که نسبت به آراء صادره در محاکم قبل از انقلاب در دادگاه نظامی نظام سلطنتی اعتراض می کردند.

به گفته فاطمه کروبی پیش از اعزام بار دوم مهدی کروبی به بیمارستان، وی پیام خود را به مقامات از جمله به وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد و گفت: «اگر قرار بر تداوم حصر غیرقانونی، بدون محاکمه علنی است، دست به اعتصاب غذا خواهند زد.» فقدان پاسخگویی مقامات نظام و مقامات رسمی کشور نسبت به رویه حصر و روندی که در خلال این ماجرا اتفاق افتاده،‌ آقای کروبی را به این نتیجه رسانده که دست به اعتصاب غذا بزنند. ایشان بر این باور است که این روند و ادامه آن به معنای پایان دادن به عمر محصورین است،‌ بدون اینکه پس از سال ها اتهام زدن و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی، کوچکترین فرصتی برای دفاع به آنها داده باشند.

این نماینده سابق مجلس در پایان به تشریح دوباره شرایط حصر پرداخته و گفت: تصور کنید زندگی در منزلی که شنود، دوربین و تعداد زیادی مامور ۲۴ ساعته در آن حضور دارند. در اعمال این حصر، حکومت مدعی شریعت نه تنها شرع، بلکه اصول اولیه انسانی را هم رعایت نکرده است، و برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.

وی همچنین افزود: حضور ماموران امنیتی درون منزل در هیچ یک از حصرهای گذشته، بنا به گفته عزیزان افراد محصور؛ تاکنون اتفاق نیافتاده. انتظار صریح ما این است که ماموران امنیتی از منزل بیرون روند و با یک کیوسک امنیتی یا پست انتظامی رفت آمدها را کنترل کنند، نه اینکه درون منزل حضور داشته باشند.
مهدی کروبی پیش از این بارها شفاهی و کتبی خواستار برگزاری دادگاهی علنی خود مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی شده بود این رهبر محصور جنبش سبز، تاکیده کرد بود که نسبت به رای آن دادگاه، چه عادلانه و چه فرمایشی؛ اعتراضی نخواهد کرد.
در روز ۱۵ مرداد ماه سالجاری محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر از عمل جراحی قلب پدرش داده بود.

به گفته او در قلب این رهبر در حصر جنبش سبز، باتری (پیس میکر) کار گذاشته شده‌است، چرا که با عمل «ای.پی.اس» قبلی نتوانستند ضربان قلب او را تنظیم کنند.

کروبی هفته گذشته نیز به دلیل پایین بودن ضربان قلب در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و عمل «ای.پی.اس» قلب برای وی انجام شد. این رهبر در حصر جنبش سبز پس از آن به محلی که در آن در حصر خانگی به سر می برد، بازگردانده شد.
خانوادهٔ مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خبر داده بودند که روند درمان او «نیمه‌کاره» رها شده و وی روز جمعه ششم مرداد ماه مجدداً با عارضه قلبی مواجه شده است.
خانواده مهدی کروبی همچنین در بیانیه دیگری در روز شنبه هفتم مرداد از «تلاش نماینده وزارت اطلاعات در مختل کردن عامدانه روند درمانى» و «مانع‌شدن از پیگیری امور درمانی محصورین» انتقاد کردند.
در این بیانیه، دولت حسن روحانی و وزارت اطلاعات، در کنار آن‌چه «شخص حاکم» و «سیستم فشل قضایی» نامیده شد، «مسئول جان» محصورین توصیف شدند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »