قانون جدید «منع ورود مسلمانان به آمریکا» اجرایی می‌شود

زیتون– تا ساعاتی دیگر فرمان «منع ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا»، این بار با حکم دادگاه عالی، اجرا خواهد شد.
پنجم تیرماه دیوان عالی ایالات متحده بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور را اجرایی کرده بود.
آسوشیتدپرس خبر داد دولت دونالد ترامپ مقررات تازه‌ای برای صدور روادید برای شهروندان ایران و پنج‌ کشور دیگر به سفارت‌خانه‌های خود ارسال کرده، که بر پایه آن درخواست‌کنندگان باید «یک عضو نزدیک» خانواده یا روابط تجاری در ایالات متحده داشته باشند. دیوان عالی پیشتر قانون منع ورد را مشروط به وابستگی در خواست دهنده به آمریکا کرده بود.
با تعریفی که امروز از معنای «وابستگی» ارائه شده است، پدربزرگ و مادربزرگ، نوه‌ها یا اعضای خانواده از جمله دایی، خاله، عمو، عمه یا فرزندان آن‌ها شامل پیوندهای لازم برای کسب روادید نمی‌شود. در شرح روابط خانوادگی درخواست‌کنندگان روادید آمده است که تنها نوع پیوند خانوادگی قابل قبول شامل، پدر و مادر، همسر، فرزند، دختر یا پسر بالغ، همسر فرزندان، خواهر یا برادر ساکن ایالات متحده می‌شود. همین پیوندها، به جز در موارد خاص، شامل آن‌دسته از پناهجویان کشورهای مختلف که همچنان در انتظار بررسی درخواست‌ پناهندگی خود از دولت آمریکا هستند نیز می‌شود. همچنین وزارت خارجه آمریکا در شرح پیوندهای اقتصادی و تجاری با ایالات متحده، می‌گوید آن‌ها باید «رسمی، تائید‌شده در یک دوره عادی کسب‌وکار و نه فقط برای دور زدن» فرمان مهاجرتی ترامپ باشند.
خبرنگاران، دانشجویان، کارکنان یا استادانی که از دعوت رسمی یا قرارداد کاری بهره‌مند هستند، شامل ممنوعیت نمی‌شوند. این استثناء‌ها کسانی که تنها به‌دنبال روابط تجاری یا آموزشی با سازمان‌ها و نهادهای آمریکایی، به‌منظور گرفتن روادید هستند، را در بر نمی‌گیرد. پیش‌اجاره هتل یا خودرو، حتی اگر پیش‌پرداختی برای آن صورت گرفته باشد، برای گرفتن روادید کافی نیست.
فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۱۶ اسفند سال گذشته صادر شده بود.
رییس‌جمهوری ایالات متحده و هواداران این فرمان می‌گویند که فرمان به امنیت آن کشور کمک می‌کند و جلوی وقوع «حملات تروریستی» در خاک آمریکا را می‌گیرد. مخالفان اما آن را در تضاد با قانون اساسی آمریکا دانسته و می‌گویند در عمل به‌منظور «ایجاد ممنوعیت ورود مسلمانان» به خاک این کشور است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »