گوش به فرمان رهبر، از آتش به اختیار تا تریبون به اذن

زیتون– دقایقی پیش از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان امام پشت تریبون نماز عید فطر بایستد و «فرمان آتش به اختیار» را تبیین کند، یک مداح شعری در نقد دولت یازدهم و خصوصا رییس آن خواند.

ای نشسته در صف اول نکنی خود را گم/ منتظر اقدام تو هستند هنوز این مردم
سیلی از کوخ نشین، کاخ نشین خواهد خورد/ و زمین خوار سرانجام زمین خواهد خورد
باز تحریم جدیدی به سنا رفت که رفت/ جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت
هرچه می شد برد از کیسه ما برد که برد/برد_برد این بود آری، همه را برد که برد
وقت آنست که سر جای خودت بنشینی/ با دم شیر مکن بازی که بد می بینی
نوش جان همه اتان سیلی ۶ موشک ما/ شترقش برسد به ریاض و حیفا

میثم مطیعی که از او با عنوان «دکتر میثم مطیعی، مداح اهل بیت» یاد می‌شود از سال ۹۲ تا کنون به عنوان مداح در برخی از مراسم بیت رهبر جمهوری اسلامی برنامه اجرا می‌کند.
مطیعی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق و از هوادارن سعید جلیلی است که سال ۹۴ از رساله دکتری خود تحت عنوان «مبانی و راهکارهای قرآنی و روایی در رویارویی با اهانت به معصومان(ع)» دفاع کرد. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم نیز از اعضای ستاد ابراهیم رئیسی، نامزد شکست خورده جناح اصولگرا بود.
شعری که او پیش از خطبه‌های نماز عید فطر خواند توسط چهار شاعر سروده شده و به نوشته وب سایت مشرق نیوز افزون بر ۷۰۰ بیت دارد. هرچند در مراسم عید فطر امسال به صورت کامل اجرا نشد اما وب سایت‌های نزدیک به جریان اصولگرایی تمامی این مثنوی را منتشر کردند.
استفاده «جناحی» از تریبون نماز عید فطر و توهین به منتخب مردم اعتراض برانگیز بود. تا جایی که محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس در یکی از معدود واکنش‌های رسمی‌اش توییت کرد: سپردن تریبون های رسمی و ارزشی نظام که باید وحدت آفرین باشند به افراد #وحدت_شکن اوج بدسلیقگی است
کاربران فارسی زبان فضای مجازی نیز با عنوان «تریبون به اذن» نسبت به توهین به منتخب شان واکنش نشان دادند.
محمدباقر پیشنمازی، رییس ستاد اقامه نماز جمعه تهران در واکنش به انتقاداتی که نسبت به استفاده جناحی از تریبون عمومی مطرح شد٬ گفت که این ستاد از مضمون این شعر اطلاع نداشته است.
او توضیح داد: «ما همانطور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم و بنابراین پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم.»
به گفته محمدباقر پیشنمازی مسئولیت برگزاری این مراسم با ستاد اقامه نماز جمعه تهران بوده است و این نهاد از میثم مطیعی که سال گذشته هم به عنوان مداح در این مراسم حضور داشت و اجرایش با استقبال حاضران مواجه شده بود، دعوت به حضور کرده بود.

او در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا طرح مواردی چون آنچه که در اشعار مداح مراسم عید فطر وجود داشت، انسجام و وحدت ملی را خدشه‌دار نمی‌کند، پاسخ داد: «تریبون‌های نماز جمعه و نماز عید فطر محلی برای ارائه نظرات کسانی است که به این مراسم‌ها دعوت می‌شوند که البته این دعوت از تمامی طیف‌های داخل نظام صورت می‌گیرد و همه نیروهای داخل نظام از این تریبون‌ها استفاده می‌کنند و کسی هم متن سخنان آنان را پیش از ارائه، مورد بررسی قرار نمی‌دهد. حال ممکن است برخی‌ها از آنچه که شخصی از این تریبون‌ها مطرح می‌کند، ناراحت شوند و برخی هم ناراحت نشوند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. فکر می کنید که آنجا هم مثل زیتون است؟ آزادی مطلق است؟ خیر، نظرات را بررسی میکنند اگر ضد روحانی بود ، می توانند بروند پشت تریبون جمعه!

    البته میگویند، نظرات افراد آزاد است و همه محترم اند، اما ظاهرا، بعضی محترم ترند!
    اما:
    واقعا کجا حتی در اپوزیسیون خارج کشور و حتی در یک نشریه کم خواننده، دیده اید که میدان به مخالف بدهند؟ و مقالات مخالفان را تیتر یک کنند؟
    آقایانی که به قول خودشان جان می دهند، قبلا در جنگ هشت ساله، حالا هم در عراق و سوریه و لبنان، آیا تریبون را به این آسانی رها می کنند؟؟! بعید می دانم.
    آنها که جانی نمی دهند و فقط افتخار دست به قلم بردن دارند، و یا پشت تریبون می روند، به راحتی به کسی تریبون نمی دهند.
    وقتی روشنفکران و اپوزیسیون چنین اند، از تاریک فکران و اقتدارگرایان حکومتی چه انتظار؟
    چند تا بازرگان داریم؟ به پای عمل که می رسد، شاید کمتر از انگشتان دست!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »