عفو بین‌الملل خبر داد؛ کاهش آمار اعدام در ایران

زیتون- سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود از کاهش ۴۲ درصدی تعداد اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن خبر داد.
با این وجود ایران در کنار پاکستان، چین، عربستان سعودی و عراق پنج کشور اول دنیا هستند که حکم اعدام در آن‌ها اجرا می‌شود.
عفو بین‌الملل با استناد به کاهش آمار اعدام در ایران و پاکستان، اعلام کرد که اعدام در جهان طی سال گذشته میلادی ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
سال پیش حداقل ۵۶۷ نفر در ایران اعدام شدند. با در نظر گرفتن موارد رسمی در سال ۲۰۱۵ که ۹۷۷ مورد بود، شمار اعدام‌ها ۴۲ درصد کاهش داشته‌است.
در گزارش عفو بین‌الملل ذکر شده که دولت چین شمار اعدام‌های انجام‌شده در آن کشور را جزو اطلاعات محرمانه نگاه می‌دارد و به این خاطر نهادهای بین‌المللی دسترسی به این آمار ندارند. به این خاطر مقایسه آمارهای جهانی در گزارش عفو بین‌الملل بدون احتساب چین انجام شده و از این مقایسه چنین برمی‌آید که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۵ درصد از کل اعدام‌های ثبت‌شده جهان (بدون احتساب چین) در ایران انجام شده است.
براساس این گزارش آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ در میان پنج کشور اول از نظر آمار اعدام قرار نگرفته است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »