خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی از مدیریت بحران شهری

پلاسکو، نمادی از تهران مدرن فروریخت

زیتون– اخبار مربوط به آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو و فرو ریختن آن، در رسانه‌ها و فضای مجازی انعکاس گسترده‌ای داشته است.
آتش‌سوزی در این ساختمان از حدود ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد. آتش پس از مهار یک بار دیگر اوج گرفت و باعث فروریختن این ساختمان شد. گفته می‌شود بر اثر آتش‌سوزی ۴۰۰ واحد تجاری در این ساختمان از بین رفتند.


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در گفت‌وگو با صدا و سیما اعلام کرد که بین ۲۰ تا ۲۵ آتش‌نشان زیر آوار مانده‌اند. گزارش شده است که شهردار تهران در هنگام وقوع حادثه به قم سفر کرده بود و قصد ارائه گزارش درباره مساله «آسیب‌های اجتماعی» به مراجع تقلید را داشت.

نحوه مدیریت بحران در آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو از جمله مسایلی است که از ابتدای آتش‌سوزی توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است. تاخیر شهردار تهران برای حضور در محل حادثه و انتشار اخبار مختلف از عدم ارائه امکانات و بودجه لازم به سازمان آتش‌نشانی، باعث شده است که برخی کاربران با هشتگ #قالیباف_استعفا، خواستار کنار رفتن شهردار تهران شوند.

واقع شدن ساختمان پلاسکو در منطقه «پرواز ممنوع» تهران از جمله مسایل دیگر مورد توجه بود. به رغم نیاز به امداد رسانی فوری و اطفای حریق هوایی، پس از فرو ریختن ساختمان گزارش شد که قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با پرواز هلی‌کوپترهای امدادی موافقت کرده است.
مصدوم یا کشته شدن آتش نشانان نیز از جمله اخباری بود که توجه کاربران را به خود جلب کرد. تعداد دقیق آسیب دیدگان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مشخص نشده، اما تعداد زیادی از آتش نشانان و مغازه داران زیر آوار مانده اند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران به ایسنا گفت که پس از مهار آتش اولیه «برخی از مالکین برای جمع‌آوری پول نقد و اسناد، به رغم ممانعت آتش نشانی، به داخل ساختمان باز گشته‌اند همین موضوع باعث شده که زمان فروریختن ساختمان، عده زیادی زیر آوار بمانند.»

از سوی دیگر به رغم صدور اطلاعیه های گوناگون مبنی بر احتمال انتشار گاز و وقوع انفجار، مردم حاضر به ترک محل نشدند. در نتیجه ترافیک منطقه به حدی افزایش یافت که انتقال مجروحین به مراکز درمانی و دسترسی تیم های امدادی به منطقه، سختتر شده است.

هشتگ #کمک در اعتراض به افرادی که مشغول عکس و فیلم برداری از ساختمان پلاسکو برای انتشار آن در فضای مجازی هست، ساخته شد، تا شاید ناظران فضا را برای امداد خالی کنند.

از ساختمان پلاسکو به عنوان «نماد تهران مدرن» یاد می‌شد. ساختمانی ۱۷ طبقه در چهارراه استانبول تهران و اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران که سال ۱۳۳۹ بنا شد. مالک این ساختمان حبیب‌الله القانیان، رییس انجمن کلیمیان تهران، بود که پس از انقلاب اعدام شد و ساختمان پلاسکو نیز به نفع بنیاد مستضعفان و جانبازان مصادره شد.

هنوز دلیل وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو مشخص نیست. گفته می‌شود یکی از کسبه این ساختمان به حاضران در محل گفته است «تعدادی از کسبه که برای قرائت زیارت هفتگی عاشورا صبح امروز در طبقه نهم بودند اعلام کردند حریق در ابتدا با انفجار یک گاز پیک‌نیک آغاز شد».

در نهایت جلسه مدیریت بحران ساعت ۲ بعد از ظهر با حضور شهردار و رییس شورای شهرتهران و محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس و فرماندار تهران تشکیل شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. چــه به پـذیریــم و یا اینکه نپــذیـریــم، که معمولا” محال است که این موضوع را بپــذیرنــد… در جمهــوری اسلامی ما بعــد از آن انقلاب شکوهمنــدمان تقریبا” بیش از ۹۰ درصــد مدیــریت کشــورمان براســاس تجربــه وتخصص اداره نشــده ونمیشــود…! یادم می آیــد در آوایـل انقــلاب ودرست درهمان روزهای اول انقلاب که میشــد از هرکسی وهمــه کس سـوآل کرد، درست درزمانیکه برای دوره اول مجلس شـورای اسلامی کاندیداها برای جمع آوری “رای” تبلیـغ میکردنــد از روحانی ای بنام (آقای صالحی که واقعا” نمیدانم در قیــد حیات هستند یاخیــر) اینطرف وآنطرف برای خودش تبلیــغ میکرد بانهایت احتـرام ازایشان سـوآل کردم به این مضمون: حاج آقا البتــه خوب است شما وامثال شما که مومن و پاکدست هستیــد درمجلس ازحقوق ما افراد مستضعف دفاع کنیــد، لیکن مگرکسـانیکه به عنوان نماینــده میرونـد مجلس نبایـد قانوندان وسیاستمدار باشنــد…؟ ایشـان برآشفت وبا تنــدی بمن گفت: این فضولی بتو نیآمده…! وهمین ســوآل را درهمان زمان ازیک مدیر دولتی با مدرک تحصیلی برق فشــار قـوی در یک شرکت کاملا” خصوصی دریایی مصادره شـده پرسیــدم به این مضمون:جناب مهنــدس آیا واقعا” کشــور بی نیاز هست ازهمچون مهنــدسی مثـل شما…؟ چون برایم جای تعجب بود که مهنــدس برق فشــار قوی بیایــد وبشــود مدیرعامل یک شرکت دریایی که هیچ همخوانی با رشتــه تحصیلی اش نداشت…!
    قبــل از ادامه این قصــه بایــد صادقانه بگویــم که ســوآل من جدی و از روی دلســوزی بود چون بهرحال فکرمیکردم به عنوان یک انقلابی با شرکت هر روز در راه پیمایی ها باغبانی بودم که حداقل به سهــم خودم یک قطره آب در پای درخت تنومنــد انقلاب ریختــه بودم… بهـرحال آن جناب مهنــدس عظیمی (ازایشـان نیـز بی خبــرم) هــم دقیقا” هماننـــد آن جناب روحانی بمن فرمودنــد این فضولی بشما نیــآمده…! عملکرد مجالــس بعــد ازانقلاب ما میتــوانــد مورد قضاوت همگان قرار بگیــرد که حتما” هم گرفتــه، لیکن بد نیست بدانیـــد سـرنوشت آن شرکت دریایی (گلف…) که درآن زمان بالغ بر دو هـزار وپـانـصــد…بلــه درست ۲۵۰۰نفر پرسنــل داشت بامدیریت آن آقای مهنــدس برق ومدیریت امثـال ایشــان امروز شــاید درنهایت پنجاه نفر آری شــایـد فقط ۵۰ نفر درآن مشغول باشنـــد…! اینجاست که به درستی بایــد گفت: اکثریت مدیران ما در پست هایی کارمیکننــد که نه تخصـص آن شغل را دارند ونه تجربــه آن را…! البتـــه شاید همــه این مدیران هم مومن باشنــد وقصــد خدمت را داشتــه باشنــد لیکن درمجموع ضـرر عملکردشــان میتوانــد فاجعــه باشــد که بسیــار هــم پیـش آمــده…! عملکرد این نوع مدیریت را میشــود در سخنان آقای شهردار که گفتـــه عزیزان آتش نشانان ما همان ارزش شهــدای مدافعان حرم را دارنــد…!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی از مدیریت بحران شهری

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »