حماسه بصیرت

ابراهیم نبوی

سالار عقیلی(۱) روز نهم دی امسال ترانه ای خواند به نام حماسه بصیرت که ما آن را شرح و تفسیر می‌کنیم و زیرنویس‌های لازم را عرض می‌کنیم.

ای بهار آشنایان(۲)، ای سرود همصدایان
نام تو آرامش دل، یاد تو آسایش جان
مشرق شور و شکفتن(۳)، سرزمین عشق و عرفان
جان هستی را تویی دل، جسم هستی را تویی جان
روح عرفان و حماسه، مشعل صبح بصیرت(۴)
خانه خورشیدی دل، مهد یاران ولایت(۵)
از خراسان تا کهن قشم، از خلیج فارس تا ری
از تو مانا صبح بهمن، از تو پایا صولت دل
با تو می‌مانیم با تو، با شکوه عشق و باور
شوق ما فردای روشن(۶)، شور ما فردای بهتر
مرز اشراق(۷) و شهودی، مطلع عین‌الیقینی
مَردُمِستان حماسه، خطه ایران زمینی(۸)
روح عرفان و حماسه، مشعل صبح بصیرت
خانه خورشیدی دل، مهد یاران ولایت
مثل دریا بی‌کرانی، سر به دامان تو عالم(۹)
هرچه برگیرند از تو، کِی ز دریا می‌شود کم
با تو می‌مانیم(۱۰) با تو، با شکوه عشق و باور
شوق ما فردای روشن، شور ما فردای بهتر
مرز اشراق و شهودی، مطلع عین‌الیقینی
مَردُمِستان حماسه، خطه ایران زمینی

زیرنویس‌ها:
۱) سالار عقیلی: خواننده، روز ۱۵ مرداد کنسرت او در سبزوار به دستور دادستانی و با وجود داشتن مجوز لغو شد و از سوی برخی از مردم لقب خواننده شجاع، مردمی و مظلوم گرفت. چهار ماه بعد روز ۹ دی ۱۳۹۵ ترانه‌ای به نام « حماسه بصیرت» خواند و لقب خواننده ضدمردمی، پاچه‌خوار و ساندیس‌خور گرفت. او قبلا در جریان برگزاری کنسرتی در لندن با شبکه تلویزیونی « من و تو» مصاحبه کرده بود و از سوی حکومت تقبیح و از سوی برخی از مردم تحسین شده بود. روز ۹ دی ۱۳۸۸ روزی بود که ده ها هزار نیروی بسیجی برای مخالفت با میلیون ها طرفدار جنبش سبز به خیابان آمدند و چون طرفدار حکومت بودند، آن ده ها هزار نفر ده ها میلیون نفر قلمداد شدند و آن روز از سوی برخی روز « حماسه و چماق» شناخته می‌شود. همزمان با خائن خوانده شدن سالار عقیلی، خواننده دیگر ایرانی آرش سبحانی نامه‌ای به ترامپ امضا کرد و چون خواستار گسترش تحریم‌هایی علیه ایران شده بود، از سوی برخی از ایرانیان خائن به مردم خوانده شد. بقیه خوانندگان ایرانی در صف هستند تا خائن خوانده شوند یا قهرمان ملی شوند. سالار عقیلی چند ماه قبل صدایش را به مبلغ پانصد میلیون تومان بیمه کرده بود، وی با خواندن قطعه « حماسه بصیرت» احتمالا کنسرت‌های بعدی‌اش را بیمه خواهد کرد. قطعات مهم سالار عقیلی « مایه ناز»، « به سپیدی صلح»، « معمای شاه» و « وطن»( وطنم وطنم وطنم وطنم وطنم…. ادامه تا چند صفحه» است.

۲) آشنایان: مجموعه افرادی هستند که ترانه‌ای را برای خواننده مردمی پیشنهاد می‌کنند که او آنها را بخواند و مشکلات آینده‌اش برطرف شود.( ر.ک. علیرضا افتخاری) به واسطه‌ها، کارچاق‌کن‌ها، ببروبیارها و کلا به افرادی که پیشنهاد بیشرمانه می‌دهند نیز آشنایان گفته می‌شود.

۳) شکفتن: باز شدن، شکوفا شدن، شکوفه زدن، جر خوردن، خود را به چند قطعه مساوی تقسیم کردن، ذوب شدن در ولایت به موقع، برای جلوگیری از جلوگیری شدن شکوفه دادن.

۴) صبح بصیرت: نوعی صبح که اتوبوس و مینی‌بوس عزیزان و بسیجیان را سوار می‌کند و بطور خودجوش به محلاتی که خودبخود تعیین شده می‌برد و در آن مردم بطور خودجوش همان شعارهایی را که بوق و بلندگو بطور خودجوش اعلام می‌کند، تکرار می‌کنند و سالم به پایگاه خود برمی‌گردند. نمونه صبح بصیرت: اکثر روزهایی که به خوابگاه‌های دانشجویی یا ستادهای انتخاباتی حمله می‌شود.

۵) یاران ولایت: مجموعه افرادی که از صمیم قلب عاشق رهبری می‌شوند و در نتیجه مشکلات اقتصادی و فرهنگی‌شان حل می‌شود. یاران ولایت معمولا مشکلات جدی پیدا می‌کنند و پس از اینکه به حقیقت پی می‌برند یک دفعه می‌بینند مشکل‌شان حل شده است. نمونه‌های جدی: « به رهبری گفتم آقا دعا کن من شهید بشم، آقا دعا کردند، من نمی‌دونم چرا میلیاردر شدم؟». یاران بسیار جدی ولایت: « بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی و سایر زندانیان اختلاس و غیره.»

۶) فردای روشن: یک روز پس از اینکه صندوق‌های رای‌گیری گم شد. به روز بعد از اجرای کنسرت حماسه بصیرت نیز گفته شده است. کلا به روزهایی که مشکل صد نفر حل می‌شود و در عوض برای ده میلیون نفر مشکل ایجاد می‌شود نیز گفته شده است. در برخی موارد به تصور برخی از امضاکنندگان نامه از حمله به کشور و خیال تغییرات بنیادین گفته می‌شود. ضرب‌المثل عامیانه: بزک نمیر بهار می‌آد، الخ!

۷) مرز اشراق: یک منطقه مرزی که همه چیز تا قبل از آن تاریک است، کنسرت لغو می‌شود، مشکل ایجاد می‌شود، و ده ها مسئله دیگر، و یک دفعه می‌بینی یک نوری پیدا شده و یک متن شعر با یک قرارداد رسیده که از آن پس اشراق به آدم دست می‌دهد.

۸) خطه ایران زمین: نون‌دونی، محلی است که در زمان لازم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بطور کلی خطه ایران زمین در زمان رای‌گیری، روز راهپیمایی و هر زمانی که نیاز به جمعیت وجود دارد ایجاد می‌شود و وقتی ۶۳ درصد به دست می‌آید اهمیت خودش را از دست می‌دهد. خطه ایران زمین در سیاست، فرهنگ، تولیدات موسیقایی و غیره نیز کاربرد دارد. این خطه ایران زمین می‌تواند روی ناو هم باشد و الزاما موسیقی سمفونیک هم برای آن نیاز نیست، در موسیقی رپ و آراند بی و غیره نیز ایران زمین می‌تواند به خطه تبدیل شود.

۹) سربه دامان تو عالم: یعنی همه جهانیان سر به دامان رهبری دارند: جهانیان مانند حزب‌الله لبنان، حماس سابق، مجمع الجزایر کومور سابق، سوریه، دمشق، شام و تقریبا همه جهان جز آمریکا و اروپا و استرالیا و آفریقا و آسیا. همه کشورهایی که طرفدار ما هستند.

۱۰) با تو می‌مانیم: یعنی در کنار تو هستیم، مشکل را حل کن، ما هم هستیم. در کنار کسی ماندن: عهد کردن با او تا پایان قرارداد. دستت درد نکنه داداش. خیلی سالاری!

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. آقای نبـوی
    این ترانــه یا تصنیف،هرچــه که نامش را بگذاری به زودی فراموش خواهــد شــد لیکن آقای سـالار عقیـلی کارهایی دارد مثــل وطن ، تبردرمــه، خوشــه چین و…که اثری جاویدان هستنــد،
    بهرحال ایشــان بسیــار جوان هستنــد ونمیتــوان ایشــان را با استــاد شجریان ویا شهرام ناظری مقایســـه کرد،
    اطمینان داشتـــه باش یک ترانه یا تصنیف بایــد خواهان داشتــه باشــد وبدل بنشینـــد که بصورت جاویدان بمانــد هماننـــد تصنیف هایی که از آنها نام برده شــده…
    دراینجا خود من اگرمطلب شما را نخوانده بودم شاید هرگز بدنبال این ترانه وتصنیف درسایت ها نمیگشتــم وبعیــد بود که از آن باخبــرمیشــدم،
    بنابراین موقعیت آقای سالار عقیلی را درک میکنیم واز ایشان مقاومت آقای بهـذاد نبــوی را انتظار نداریــم،.

  2. عجب…!
    یعنی این همان سالا عقیلی است که ترانه ای خوانده بود به این مضمون:
    خـــدایا کم نشیــن با خرقـــه پوشـــان….
    وبعــد میگه
    ما را درجهان افسانه کردند، پیــران جاهــل شیخان گمراه و ادامــه….
    عجب…!
    خواننــده تبـریـز در مـــه ،
    وطن که بقول استاد شهرام ناظری شانس مسلــم آقای سالار عقیلی بود…
    بزرگ ماندن کار بسیــار سختی است…وکارهرکس نمیتواند باشــد…

  3. نامه ای که آرش سبحانی امضا کرده خواستار تحریم علیه سپاه است نه ایران
    اصلاح طلبان چه اصراری دارند که سپاه همان ایران است!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »