طرح مجلس برای تخفیف در مجازات اعدام

زیتون- صد نماینده مجلس، طرحی برای تخفیف درمجازات اعدام تهیه کردند که امروز برای بررسی به هئیت رییسه مجلس تسلیم خواهد شد. death_penalthy3
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت این طرح برای کاهش مجازات اعدام در برخی پرونده‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر است.
هدف این طرح تخفیف در مجازات متهمانی است که «برای بار اول» یا «به مقدار کم مرتکب حمل مواد مخدر» شده‌اند. این طرح شامل افرادی که عضو باندهای مواد مخدر، مسلحانه و در مقادیر زیاد به قاچاق یا حمل مواد مخدر مبادرت می‌کنند نمی‌شود.
در قانون جدید مجازات اسلامی برای جرایم مختلفی مجازات اعدام پیش بینی شده؛ از جمله خرید، فروش، توزیع و صادر کردن بیش از پنج کیلوگرم تریاک، شیره، بنگ، چرس و بعضی مواد دیگر یا خرید و فروش، توزیع و صادر کردن بیش از سی گرم هروئین، مرفین، کوکائین و بعضی روان‌گران‌ها مجازات اعدام و مصادره اموال را در پی دارد. این قوانین برای خرید، نگهداری و مخفی کردن مقادیر معینی مواد مخدر در صورت تکرار هم مجازات اعدام را تعیین کرده است.
رییس قوه قضاییه ایران هشتم مهرماه اعلام کرد که «هیچ برنامه‌ای برای حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در ایران وجود ندارد.» خبرگزاری نسیم نوشت صادق لاریجانی با تکذیب «برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه سیاست جدید قوه قضائیه حذف اعدام» است، گفته بود: «ما چه زمانی چنین گرایشی داشتیم؟»
از سوی دیگر برخی چهره های سیاسی از جمله دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفته بود به رغم «نورانی بودن حکم قصاص» اجرای این حکم در مورد قاچاقچیان «بهانه» به دست منتقدین جمهوری اسلامی می‌دهد. مخافان تعداد بالای اعدام در کشور، قرار داشتن ایران در بالای لیست کشور های اجرا کنند حکم اعدام را باعث وهن نظام می دانند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. «ما چه زمانی چنین گرایشی داشتیم؟»
    نگران نباشید این وصله ها به شما نمی چسبد !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »