روسیه با اجازه رهبر جمهوری اسلامی از نوژه استفاده می کرد

زیتون- مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس گفت «همکاری‌‌های نظامی ایران و روسیه» بر سر بحران سوریه، قطعا با اجازه رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است و «بدون اجازه رهبری امکان ندارد چنین اقدامی انجام شود.»
ماه پیش خبر استقرار تعدادی بمب‌افکن روسی در پایگاه نیروی هوایی نوژه همدان منتشر شد. هواپیماهای نظامی روسی از این پایگاه برای انجام عملیات نظامی در روسیه استفاده می‌‌کردند. انتشار این خبر مخالفت‌هایی را در داخل کشور برانگیخت. به عقیده منتقدان این کار مخالف اصل ۱۴۶ قانون اساسی و در تضاد با حاکمیت ملی ایران بود. منتقدان همچنین بر این عقیده بودند که این هواپیماها برخلاف ادعای ایران و روسیه، مشغول بمباران مواضع مخالفان دولت اسد هستند نه مواضع دولت اسلامی (داعش). pic-23148-1442814721
مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس، به خبرگزاری خانه ملت گفت که هیات رییسه مجلس ایران در باره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان جلسه‌ای برگزار نکرده است، چرا که «مسایل سیاسی و امنیتی از این دست به شورای‌عالی امنیت ملی و رهبر مربوط می‌شود» و نه مجلس. وزیر دفاع دولت یازدهم پیشتر در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس گفته بود «این موضوع به مجلس مربوط نیست.» هرچند به گفته پزشکیان امکانات نظامی ایران در اختیار هیچ کشوری قرار نگرفته است.
انتشار خبر استفاده نیرو هوای روسیه از پایگاه نوژه همدان از سوی این کشور، با تعبیر وزیر دفاع «بی معرفتی بود.» اگرچه که چند روز بعد از انتشار آن، استفاده روسیه از این پایگاه «عجالتا پایان» یافت. حضور نظامی روسیه در ایران، مدافعانی نیز داشت. کسانی که این حضور را «همپیمانی با متحد استراتژیک» برای مبارزه با «تروریست ها می دانستند.» آیت الله خامنه ای نیز با انتشار عکسی در حساب کاربری اینستاگرامش به مقایسه حلب قبل و بعد از جنگ داخلی و شهر همدان پرداخت و نوشته بود «اگر نجنگیم….»
با این حال نایب‌رییس مجلس گفت: «روسیه در همکاری‌های خود با ایران به دنبال منافع خودش است و نمی‌شود گفت که دل روسیه با ماست. آنها منافع خود را می‌خواهند و ما نیز به دنبال منافع خود هستیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. همراستایی منافع ایران با روسیه بهتر از همراستایی با امریکای جهانخوار است ، چون روسیه آن قسمت از جهان را که خورده بود قی کرده است !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »