نامه احمدرضا حائری به رئیس قوه قضائیه؛ «برای شکنجه و اعدام مصنوعی سامان یاسین دلایل محکمی وجود دارد»

زیتون- احمدرضا حائری، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، در نامه‌ای سرگشاده به ریاست قوه قضاییه و دادستان انقلاب تهران، ضمن تکذیب خبر خبرگزاری میزان، بر صحت ادعای خود درباره پایمال‌شدن حقوق سامان یاسین و  ماجرای «اعدام مصنوعی» او تاکید کرد.

متن  کامل نامه‌ی سرگشاده این زندانی سیاسی که برای انتشار در اختیار زیتون قرارگرفته در ادامه می‌آید.

جناب آقای محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی
جناب آقای علی صالحی دادستان انقلاب تهران

پیرو انتشار نامه مورخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ اینجانب درخصوص پایمال شدن حقوق شهروندی سامان یاسین(صیدی) هنرمند زندانی، روز گذشته خبرگزاری میزان وابسته به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و به تبعیت از آن شماری ‌از رسانه‌های حکومتی همچون تسنیم، مهر و…در خبری کذب مدعی شدند؛ اینجانب به دادستانی تهران احضار شده و بازپرس پرونده! “ضمن انجام تحقیقات فنی” از من خواسته “اسناد و مدارک ادعاهای مطرح شده در نامه را ارائه نمایم” و چون اینجانب “هیچ مستندی برای ادعا‌های مطرح شده ارائه نکرده‌ام، به همین دلیل و به دلیل ادعا‌های دروغ و نشر اکاذیب پرونده قضایی جدیدی برایم در قوه قضائیه تشکیل شده است.”

و این خبر دروغ در زمانی مطرح شده است که یک روز پس از انتشار نامه اینجانب آقای نیری دادیار ناظر بر زندان ( تاکیدا نه بازپرس دادسرا) به صورت ویدئوکنفرانس اظهارات اینجانب درباره شواهد، قرائن و مستندات نقض حقوق سامان یاسین را ثبت نمود و بنا بر اظهارات آن مقام قضایی؛ تحقیقات در این‌ موضوع بنا به دستور مقامات ارشد قضایی آغاز شده است و تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد یافت.

اینجانب در خصوص اعمال شکنجه اعدام مصنوعی، برخلاف خبر کذب خبرگزاری میزان و رسانه‌های وابسته به حکومت، ادله محکمی را مطرح نموده‌ام که در صورت وجود دستگاه قضایی مستقل در جمهوری اسلامی و اراده‌ احقاق حق و عدالت امکان تحقیق و رسیدن به حقیقت این موضوع به سادگی و به شرح زیر وجود دارد.

یکم؛ اینکه دادیار محترم بنا بوده هفته آینده با حضور در زندان قزلحصار اظهارات سامان یاسین و اظهارات تکمیلی اینجانب را برای ادامه تحقیقات ثبت نمایند، و تصدیق می‌فرمائید بر اساس رویه قضایی تا زمانی که از شخص شکنجه شده تحقیقاتی رسمی صورت نگیرد و اظهارات وی ثبت و بررسی نگردد؛ پروسه طی شده توسط دادیاری ناظر بر زندان را نمی‌توان تحقیقات قضایی نامید، تا چه رسد به اینکه خبرگزاری رسمی دستگاه قوه قضائیه آشکارا و پیشاپیش در روندی غیر اخلاقی و مهندسی شده حکم به پایان رسیدگی به پرونده را نیز داده است!

دوم اینکه اینجانب با ذکر زمان حدودی و مکان دقیق وقوع جرم برای کشف حقیقت از دادیار ناظر زندان خواستم با توجه به ساعت غیر عادی خارج کردن سامان یاسین از بند ۲۴۰(حوالی سه صبح) و استفاده از وسیله نقلیه برای جابجایی ایشان به محلی نامعلوم که اعدام مصنوعی در آنجا صورت گرفته، نسبت به بررسی دوربین‌های بند ۲۴۰ و محوطه زندان اوین (در آن ساعت و تاریح ) اقدام کنند و در صورت مشاهده خارج نمودن سامان یاسین از بند، ماموران مذکور را احضار کرده و از آنها بپرسند:” در آن ساعت غیرمتعارف،سامان یاسین را به مدت چند ساعت به کجا منتقل کرده اند!؟” و اگر هر ادعای جز انجام این شکنجه غیرانسانی روی سامان داشتند(مثلا بازجویی و…) مستندات بازجویی و ادعا خود از جمله محل انتقال سامان و فیلم دوربین‌های مدار بسته در آن محل فرضی را از ایشان مطالبه کنند.

لازم به ذکر است اینجانب پس از جلسه مجازی ویدئویی روز سه‌شنبه با آقای نیری دادیار ناظر بر زندان، در گفتگو با سامان یاسین تاریخ دقیق انجام این عمل مجرمانه را نیز به دست آوردیم و آقای یاسین به یاد آورند آن شب وحشتناک روی دیوار سلول عمومی ۲۴۰ نوشته بودند “۴۹ روز از بازداشتم گذشت” و با توجه به‌ بازداشت ایشان در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱ تاریخ وقوع جرم ماموران واجا شب ۲۷ یا ۲۸ آبان ۱۴۰۱ بوده است.

سوم اینکه درباره انگیزه ماموران از اعمال چنین فشار غیرانسانی در آن شب اعدام مصنوعی، می توان دریافت با توجه به بازداشت سامان یاسین به اتهام استفاده از اسلحه جنگی و اشاره به همین موضوع توسط قاضی صلواتی در جلسه دادگاه نمایشی و عدم پذیرش این اتهام دروغ و ساختگی توسط سامان یاسین ماموران گمان کرده‌اند با این ترفند و با اعمال این نوع شکنجه روانی و غیر انسانی” اعدام مصنوعی” ممکن است وی را بتوانند وادار به پذیرفتن و استفاده از سلاح نمایند و اینطورآنها فاتحانه پرونده را تکمیل و برای صدور حکم محاربه و اعدام آماده کنند!

چهارم اینکه ده‌ها هم بندی سامان یاسین در آن شب، شاهد انتقال و پس از چند ساعت بازگرداندن مجدد سامان یاسین در شرایطی روانی نامناسب و فرو پاشیده در ساعاتی غیرمتعارف و غیر اداری بوده‌ اند و اتفاقن آنها از جمله نخستین کسانی بوده‌اند که سامان شرح اعدام مصنوعی‌اش را برای آنان شرح داده است. گرفتن اظهارات این افراد به عنوان مطلع لازمه یک تحقیق بی‌طرفانه است. شرایط روحی وخیم سامان در دو ماه اخیر که اینجانب از نزدیک شاهدش بوده‌ام، خود شاهد دیگری بر اعمال فشارهای غیرانسانی بر این هنرمند جوان است.

جناب آقای اژه‌ای
جناب آقای صالحی

شنیده ام که شما آقایان برای بررسی مساله “اعدام مصنوعی” سامان یاسین دستور اکید داده‌اید، حال اگر به دنبال کشف حقیقت و مقابله با ناقضان حقوق شهروندان این مملکت هستید، با توجه به سابقه تسلط ضابطان اطلاعاتی و امنیتی بر دادیاران و قضات پرونده های متهمان سیاسی و امنیتی پیشنهاد می‌ شود:  کمیته حقیقت یاب متشکل از وکلا و قضات و حقوق دانان مستقل جهت بررسی این موضوع تشکیل دهید و به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران  مستقل نیز اجازه حضور دهید تا بر عملکرد این کمیته نظارت کنند؛ وزارت اطلاعات را نیز ملزم‌ کنید با این کمیته برای دسترسی به فیلم دوربین‌ها و مدارک بازجویی سامان یاسین و بازجویی از مامورانش‌ همکاری کامل داشته باشد.

و در آخر اینکه مستحضر باشید؛ برای ثبت در تاریخ و در پیشگاه مردم شریف ایران عدم تحقیقات شفاف ، دقیق و کامل در مورد شکنجه “اعدام مصنوعی” سامان یاسین و تشکیل پرونده جدید قضایی فرمایشی علیه اینجانب احمدرضا حائری، معنایی جز درستی کامل مندرجات‌ اظهارات سامان یاسین و نامه بنده نخواهد داشت.

احمدرضا حائری 
۲ آذر ۱۴۰۲
زندان قزلحصار

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. درود یاران جان
    فصیح ترین ودلنشین ترین زبان دنیا را داریم که با چند وازه
    میتوان به اندازه چندین مثنوی مولانا را به مخاطب رساند.پس
    {{میتوان خوابیده ای را بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده
    است را با صدای بمب وتوپ وتانک وحتا ضربات جکی جان بیدار
    نشاید کردن .به ویژه اگربیداری ضد اوجب واجباتشان یا دستور آغایشان
    باشد.دورانی که تو میدانی او هم میداند همه همپالگی هایش وهمه
    مردم هم میدانندنمی توانی کسی را افشا یا بقول فرنگی ها سوت زن
    باشی .تنها راه دانستن همه مردم وهماهنگی ویک دلی اشان میباشد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »