دعوت به حمله نظامی به ایران را محکوم می‌کنیم

زیتون – جمعی از کنش‌گران سیاسی، مدنی، نویسندگان و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای دعوتِ مستقیم و غیرمستقیم به حمله نظامی به ایران را «در هر پوشش و با هر دستاویزی» محکوم کردند.

امضاکنندگان بیانیه جمهوری اسلامی را یکی از مخالفان اصلی صلح در منطقه و سیاست‌های آن را برخلافِ منافعِ ملی، آزادی، دموکراسی، صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دانستند.

آن‌ها با این وجود هر نوع تلاش برای کشاندن جنگ حماس و اسرائیل به ایران را محکوم کرده و درباره پیامدهای «ویران‌گر و خطرناکِ مواضعِ برخی افراد، گرایش‌ها و گروه‌های ایرانی و غیرایرانی» هشدار دادند.

به گفته این افراد «گذر از استبدادِ جمهوری اسلامی به دموکراسی بر بسترِ مبارزه‌ی ایرانیان به ثمر می‌نشیند نه با حمله نظامی به ایران».

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته در ادامه می‌آید.


بیانیه جمعی از دانشگاهیان، نویسندگان، هنرمندان و کنشگران سیاسی و فعالان حقوق بشر و زنان

دعوت به حمله نظامی به ایران را محکوم می‌کنیم

جمهوری اسلامی ایران نه تنها آزادی مردمِ ایران را سلب کرده که با سیاست‌های  تنش آفرین و جنگ های نیابتی خود صلح و امنیت و هم‌‌‌زیستی مسالمت‌آمیز را در منطقه ما به خطر انداخته‌‌ و از جمله در نتیجه این سیاست‌ها است که سایه جنگ و نابودی بر کشور ما سایه افکنده‌است. 

گذشته از مخالفت عملی دولت اسرائیل، جمهوری اسلامی با مصوبه سازمانِ مللِ متحد در باره‌ی «دو کشور، دو دولت»، چون راه حلِ مناسبی برای بحرانِ ریشه‌دار منطقه، مخالفت کرده و با حمایتِ نظامی و سیاسی و مالی از گروه‌های افراطی و بنیادگرا چون حماس، حزب‌الله و جهادِ اسلامی، یکی از مخالفان اصلی صلح در منطقه است. 

این سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برخلافِ منافعِ ملی ما و برخلافِ آزادی، دموکراسی، صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است. 

مردمِ ایران، که هنوز زخمِ هشت سال جنگ با عراق را بر پیکر دارند، با سیاست‌های  تنش‌زای جمهوری اسلامی و نقشِ مخربِ این حکومت در جنگ‌های نیابتی منطقه مخالف و خواستارِ آزادی و دموکراسی و صلح بوده و خواست‌های به‌حق خود را در جنبش‌های آزادی‌خواهانه خود چنان رسا و گویا بیان کرده‌اند که جهانیان نیز صدای آزادی‌خواهانه آنان را شنیده‌اند. 

اهدای جایزه صلح نوبلِ امسال به مبارزه‌ی پیگیر خانمِ نرگس محمدی برای حقوقِ بشر و جنبشِ انقلابی ”زن، زندگی آزادی” و ”صدها هزار نفر که در سالِ گذشته علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و ظالمِ رژیم دینی علیه زنان تظاهرات کردند” و  اهدای جایزه‌ی زاخارفِ اتحادیه اروپا به مهسا ژینا امینی و جنبشِ «زن، زندگی و آزادی»، نشانه‌های است از این واقعیت که جهان مبارزه‌ی مردم ایران را برای آزادی  و دموکراسی و صلح به رسمیت شناخته‌است.

اما با این وجود برخی گروه‌ها و گرایش‌های افراطی و جنگ‌طلب و برخی فرصت‌طلبان سیاسی، منافعِ شخصی و گروهی خود را در حمله نظامی به ایران دیده وبه دستاویزِهائی چون حمایتِ جمهوری اسلامی از گروه‌های افراطی و”کوبیدنِ سَرِمار» ، خواستارِ حمله نظامی به ایران هستند. آن‌هم در موقعیتی که همه نیروهای صلح‌طلب و نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی، از جمله دبیرِ کلِ سازمانِ مللِ متحد، می‌کوشند تا به جنگ پایان داده و از کشتارِ بیش‌تر غیرنظامیان در هر دو سوی منازعه جلوگیری کنند.  

ما امضاکنندگان این اطلاعیه، با گرایش‌های متفاوتِ فکری و سیاسی، در باره‌ی پیامدهای ویران‌گر و خطرناکِ مواضعِ برخی افراد، گرایش‌ها و گروه‌های ایرانی و غیرایرانی، که با دعوتِ مستقیم و غیرمستقیم به حمله نظامی به ایران برای گسترشِ جنگِ کنونی به مهینِ ما می‌کوشند، هشدار داده و مواضعِ جنگ‌طلبانه‌ی نهادهائی چون «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» ( UANI) و افراد، لابی‌ها و گرایش‌های دیگری را که مستقیم و غیرمستقیم  از حمله نظامی به ایران هواداری می‌کنند، محکوم می‌کنیم.

حمله نظامی به ایران، به هر دستاویز یا در هر پوششی و ازجمله بر بسترِ بحران و درگیرهای کنونی در منطقه، کشور ما را نابود و مبارزه به‌حقِ مردم ایران را برای دموکراسی و صلح به شدت تضعیف و تخریب می‌کند.

دعوتِ مستقیم و غیرمستقیم به حمله نظامی به ایران نشانه‌ای است از دشمنی با صلح و دموکراسی و بی‌اعتنائی به درد و رنجِ مردم و ویرانی کشور و به دور از وطن‌دوستی. 

گذر از استبدادِ جمهوری اسلامی به دموکراسی بر بسترِ مبارزه‌ی ایرانیان به ثمر می‌نشیند نه با حمله نظامی به ایران. حمله نظامی به ایران نه تنها می تواند به بقای حکمرانی جمهوری اسلامی کمک ‌کند که تهدیدی آشکار علیه صلح و دموکراسی بوده و بهمنی سهمگین از رنج و ویرانی را بر کشور ما آوار خواهد کرد.

ما با استبداد و سرکوبِ مردم در داخل کشور و سیاست‌های ماجراجویانه و تنش‌زا  جمهوری اسلامی و جنگ‌های نیابتی آن مخالفیم. اما دعوتِ مستقیم و غیرمستقیم به حمله نظامی به ایران را، در هر پوشش و با هر دستاویزی،  محکوم می‌کنیم.

از همه ایرانیان می‌خواهیم تا اجازه ندهند که فرصت‌طلبان، پیکارِ مردم ایران را برای دموکراسی و آزادی و صلح با جنگ‌طلبی و دعوت به حمله نظامی به کشورمان گره بزنند. 

اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا:

حمید آصفی،‌‌ تورج اتابکی، حسن اعتمادی، علی افشاری، محمدجواد اکبرین، رضا اکرمی، الهه امانی، شعله ایرانی
علی رضا بهتویی، بهروز بیات
کوروش پارسا، احمد پورمندی، سعید پیوندی
نیره توحیدی
مهدی جامی، فردوس جمشیدی رودباری، ایرج جنتی عطایی
فاطمه حقیقت جو، نقی حمیدیان
امیر خدیر، هادی خرسندی، فرهاد خسرو خاور، بهروز خلیق
مهرداد درویش پور
تقی رحمانی، سعید رهنما
کوروش زعیم
ایرج سبحانی، فرج سرکوهی، مریم سطوت، اکبر سیف
منصوره شجاعی، حسن شریعتمداری، آزاده شکوهی
علی صمد، مهرداد صمد زاده
رضا علامه زاده، رضا علیجانی
مهدی فتاپور، حسن فرشتیان، پرستو فروهر، منصور فرهنگ
کامبیز قائم مقام، محسن قائم مقام
مهرانگیز کار، کاظم کردوانی، بهزاد کریمی، طناز کلاهچیان، آزاده کیان
مهدیه گلرو، دامون گلریز
مزدک لیماکشی
هایده مغیثی، علی اکبر مهدی، همایون مهمنش، سیروس میرزایی
حسن نایب هاشم، مجید نفیسی، مهدی نوربخش، محمد رضا نیکفر
عطا هودشتیان
حسن یوسفی اشکوری

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. واقعیت ان است که مذهبی از هر نوعش کشنده است چه ملی مذهبی باشد چه روشنفکر مذهبی چه اصولگرای مذهبی و چه اصلاحات چی مذهبی. همه اینها در حقیقت خصوصیتی فرعی بر یک واقعیت اصلی هستند. و ان مذهب است. همان که از ان فقط مرگ بیرون می اید. مسیحی ها در اروپا وقتی زمام امور را داشتند فقط مرگ از ان بیرون امد انسانها را به خاطر یافته های جدیدشان اتش می زدند غافل از انکه انسان نو آور خلق شده چه، کسی خلق کرده باشد چه بیگ بنگی و تکامل بوجودش اورده باشد.ذات انشان تنوع گرا و نوآور و زندگی خواه است و مذهب درست برعکس ان است. اسراِئیل هم تندرو های مذهبی اش به جز مرگ چیزی بلد نیستند مسلمانش همان است چه ۱۴۰۰ سال پیش چه الان. هدفش مشخص است عده ای جهل می خواهند تا منزلتی یابند و مال و منالی به هم بزنند. این گروهها خفاشان مرگ هستند از انها فقط نابودی بیرون می اید. نابودی مردم عراق سوریه یمن لبنان و حالا غزه. دیر نیست این مرگ خواهی انها پای ایرانیها را هم بگیرد چه انواع مذهبی شان مخالفت کنند چه موافقت.

  2. جبهه ۲۵ شهریور،

    دوم آبان ۰۰۰۲ ژینا
    ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳،

    نامبردگان به اصطلاح اصلاح طلب و یا از هر گروهی دیکر، دوباره از رسانه خود بر طبل خام-نه‌ای می خوانند و با ایجاد ترس و رعب تلاش سیاسیون به کناری گذاشته را با زبان افراد جدید می گذارند.

    حزب مردم ایران در پوشش جبهه ۲۵ شهریور به درستی دریافته است هر گاه کمترین سستی در پایه های این رژیم یافت می شود این فعالان جمهوری اسلامی دست به کار تبلیغات ضد جنگ می زنند تا عمر جلادان رژیم شیعی افراطی ایران را حتی اندک افزایش دهند.

    فروافتادن ایران در جنگ نیابتی که فاصله چندانی، با وجود تکنولوژی تسلیحاتی مدرن ، با مرزهای دشمن ندارند، امری استثنا ناپذیر است. اینکه گربکان سیاه به خودداری امر فرمایند در امر جاری تاثیری نخواهد داشت.

    از این امضا کنندگان بپرسید، آماری جدید از حمایت مردم ایران از فلسطین دارید؟ کجا ناپدید شده است لشکر جاری جمعه آخر رمضان؟ این تنها با تزریق مالی مستقیم و غیر مستقیم نیز مخالفت مردم را بر نیانگیخته است بلکه چشم پوشی از نیازهای حتی ضروری بعلاوه خشونت های بی مورد و به بهانه اسلام افراطی، حتی جهتی معکوس در پذیرفتن اسلام در جامعه ایرانی پدید آورده است.

    امضا کنندگان، آنچه شما جنگ می نامید تنها کور نقطه امید و جرقه یک انقلاب درونی خواهد بود. اگر مردم زورشان به سرکوب نرسد آیا متمایل و منتظر فشار خارجی نخواهند شد؟

    سر از برف بیرون آورید که همان لعنت زمان مصدق بر شما خواهد رفت، مروری بر کتاب‌های جامعه شناسی و علوم سیاسی خود با تاکید بر تاریخ بنمایید. جامعه چلانده شده برای از دست دادن چیزی ندارد. هنگامی هماره گزینه بدترین و بدتر پیش رو دارد دیگر آنها از خرابی چند شهر و ساختمان نهراسانید که حتما زمان و موفقیت حمله و ضربه آخر را به این مردم خواهد داد.

    حزب مردم ایران به دموکراسی و صندوق شرافتمندانه در تمام زوایای جامعه معتقد است. اگر اکثریت جامعه انتظار کاهش قدرت حکومت سرکوب را بی صبرانه می کشد، تقلیل انتخاب ها را تن می دهد.

    حزب مردم ایران

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »