چهار روز جنگ؛ دو هزار کشته و ۱۸۰ هزار آواره

زیتون – جنگ اسرائیل و حماس در چهارمین روز خود با حملات بی‌وقفه طرفین به مواضع یکدیگر ادامه یافت و آمار قربانیان به نزدیک دو هزار نفر رسید.

شبه‌نظامیان حماس عصر روز سه‌شنبه، هجدهم مهر، حملات راکتی جدیدی را علیه شهرهای مرکزی اسرائیل انجام دادند و نیروی هوایی اسرائیل نیز به بمباران نواحی مختلف غزه ادامه دادند.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل نیروی زمینی ارتش اسرائیل نیز به‌زودی به میدان نبرد اضافه خواهد شد.

یووآ گالانت افزود:«حماس تغییر می‌خواست و اکنون شاهد این تغییر خواهد بود. آنچه که در غزه بوده، دیگر وجود نخواهد داشت».

براساس آخرین گزارش‌ها بیش از هزار نفر اسرائیلی و دست‌کم ۸۳۰ نفر از اهالی غزه تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. در مجموع حدود نه هزار تن نیز در دو طرف جنگ مجروح شده‌اند.

به اعلام سازمان ملل بیش از ۱۸۰ هزار نفر از ساکنان نوار غزه نیز بی‌خانمان شده‌اند.

در همین حال «واشنگتن‌پست» در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت حمله حماس که تمامی «نشانه‌های حمایت ایران» را بر خود دارد، در حدود یک سال پیش با کمک جمهوری اسلامی طراحی شده بود.

این ‌روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت تهران به غیر از آموزش نظامی،‌ پشتیبانی لجستیک و تسلیحاتی حماس را بر عهده داشته است.

رییس جمهور فرانسه نیز گفت بعید نیست حماس برای اجرای حمله خود «کمک» دریافت کرده باشد. امانوئل مکرون البته تاکید کرد که نشانی از «دخالت مستقیم» جمهوری اسلامی در دست نیست.

در مقابل علی خامنه‌ای در واکنش به مطرح شدن نام ایران به عنوان حامی این تهاجم گفت که حامیان اسرائیل و بعضی از مقامات این کشور «یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کردند… از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرفی می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که این حمله «کار خود فلسطینی‌ها است» و «ما پیشانی و بازوی طراحان» این حمله را «می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم.»

محمد خاتمی نیز این حمله را متعلق به «مردم فلسطین» دانست و انتساب این «دستاورد» به بعضی قدرت‌ها و کشورها را «اشتباه» قلمداد کرد.

علی برکه، یکی از اعضای ارشد حماس، گزارش‌ها در خصوص کمک نظامی و امنیتی ایران به این گروه فلسطینی را تکذیب کرده و کادر فرماندهی حماس را مسئول طراحی این عملیات دانست.

او اما مدعی شد که در صورت هدف قرار گرفتن غزه، ایران و حزب‌الله به این نبرد خواهند پیوست.

در این میان وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک ضمن درخواست برای مصون ‌ماندن غیرنظامیان در جنگ میان اسرائیل و حماس، نسبت به پایان زودهنگام خشونت‌ها ابراز امیدواری کردند.

در تحولی دیگر در حالی که نگرانی‌ها درباره سرنوشت اسرای اسرائیلی بالا گرفته، قطر اعلام کرد که برای میانجی‌گیری در زمینه مبادله اسرا هنوز «خیلی زود» است.

این در حالی است که حماس روز دوشنبه تهدید کرده بود در صورت ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه بدون هشدار قبلی، گروگان‌ها را «اعدام» خواهد کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. راحت شدید؟ این قدر تبلیغ و تحلیل بر علیه اسرائیل کردید که نهایتاً جنگ را به خود ایران رساندید. وجدانتان راحت است؟ آخر چه کسی شما بر مسند داوری رفتار مردمان کشورهای دیگر نشانده است؟! سرنوشت مردم بدبخت آلمان در زمان هیتلر و بعد از او عبرت نشد که سرتان در کار خودتان باشد؟!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »