≠آرمیتا_گراوند؛ هیچ‌کس باور ندارد

زیتون– #آرمیتا_گراوند؛ پس از #مهسا_امینی این دومین هشتگی است نه تنها توان رسانه‌ای که اعتبار و شاید هم‌موجودیت جمهوری اسلامی را  به چالش می‌کشد.

چهار روز پس از به کما رفتن آرمیتا گراوند در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران گمانه‌زنی‌ها درباره علت وقوع این حادثه کماکان ادامه دارد.

بنا بر ویدیوی منتشر شده از دوربین‌های مداربسته در ایستگاه شهدای تهران این دانش‌آموز ۱۶ ساله تنها لحظاتی پس از سوار شدن به یکی از واگن‌های مترو توسط چند نفر به حالت بیهوش به بیرون منتقل می‌شود.

در حالی که برخی منابع خبری و فعالان حقوق بشر با استناد به گزارشات مردمی دلیل بیهوشی آرمیتا را درگیری فیزیکی یک پلیس حجاب با او بیان کردند رسانه‌های وابسته به حکومت اعلام کردند که وی به علت افت فشار تعادل خود را از دست داده و به زمین خورده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از فاطمه، دوست آرمیتا، نوشت:«اینکه می‌گویند به خاطر حجاب به ما تذکر دادند و یا یک نفر دیگر آرمیتا را هُل داده، اصلا صحت ندارد و دروغ است، همه این اتفاقات در کمترین زمان ممکن رخ داد».

این در حالی است که گاردین به نقل از شاهدان عینی روایت کاملا متفاوتی از این حادثه را نقل کرده است.

این روزنامه انگلیسی می‌گوید یک حجاب‌بان زن پس از ورود آرمیتا به قطار با او مشاجره کرده و سپس او را هل داده است.

شاهدی دیگر گفته «آرمیتا حتی زمانی‌که نقش بر زمین شد، به هوش بوده و همان زنی که او را هل داد، پشت در آمبولانسی که او را راهی بیمارستان کرد، ایستاده بود».

روزنامه همشهری اما اخبار منتشر شده درباره برخورد ماموران موسوم به «حجاب‌بان» متروی تهران با آرمیتا را بی‌اساس دانست:«ماموران انتظامی در مترو بدون درگیری لفظی و برخورد فیزیکی، فقط با یک جمله، تذکر رعایت حجاب می‌دهند.»

در طرف مقابل محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک متخصص پزشکی قانونی در شبکه ایکس نوشت:«کسی که از حالت ایستاده خودبه‌خود ( مثلا بر اثر پایین آمدن فشار خون) به زمین می‌افتد، عضلات بدنش شل می‌شوند و معمولا به عقب نمی‌افتد و حتی اگر به عقب بیفتد با آن شدت نمی‌افتد که بر اثر ضربه مغزی به کما برود. معمولا کسی که با چنین شدتی به عقب می‌افتد یا از جلو ضربه خورده و یا اینکه هلش داده‌اند.»

رسانه‌های داخلی همچنین مصاحبه‌ای تلویزیونی با خانواده گراوند را منتشر کردند که در آن پدر و مادر آرمیتا می‌گویند تمامی تصاویر دوربین‌های مداربسته را دیده‌اند و «لذا ادعاهای مطرح شده توسط آنها (رسانه‌های معاند) صحت ندارد».

این در حالی است که پدر آرمیتا در گفتگویی با روزنامه اینترنتی «فراز» اعلام کرده بود:«حقیقتا من اطلاع چندانی از وضعیت آرمیتا ندارم. در بیمارستان نیستم. سر کارم. چند روزی است که از آرمیتا خبری ندارم».

فراز‌دیلی مدتی بعد این خبر را از وب‌سایت خود حذف کرد و سردبیر این روزنامه، مازیار خسروی، در ایکس نوشت: «‏متاسفانه در خبری که امشب در فراز به نقل از پدر ‎آرمیتا گراوند منتشر شد، اشتباهی بزرگ رخ داد و منجر به اطلاع‌رسانی غلط شد. این خبر تکذیب و حذف گردید.»

یکی دیگر از ابهام‌های مطرح شده درباره صحت روایت حکومتی انتقال آرمیتا به بیمارستانی متعلق به ارتش بوده در حالی که دو بیمارستان معیری و شفا یحیاییان در نزدیکی ایستگاه مترو قرار داشتند.

جو امنیتی اطراف و داخل بیمارستان فجر و بازداشت خبرنگار شرق که برای تهیه گزارش به آنجا رفته بود نیز از دلایل بیان شده توسط مخالفان این روایت است.

خبرگزاری فارس در واکنش به این گزارش‌ها اعلام کرد بیمارستان فجر نزدیک‌ترین مرکز درمانی دارای بخش‌های جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب به مکان حادثه بوده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه همچنین حضور سربازان نیروهای هوایی ارتش با لباس فرم را به دلیل وابستگی این بیمارستان به ارتش طبیعی دانست.

یکی دیگر از ابهام‌های مطرح شده نسبت به روایت رسانه‌های وابسته به حکومت عدم انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته داخل واگن مترو بوده است.

آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی، پنج‌شنبه، سیزدهم مهر، در ایکس نوشت:«پرس و جو کردیم گفتند قطارهای سری ۱۰۰ دوربین ندارند.»

این ادعا نیز در شبکه‌های اجتماعی به چالش کشیده شد و  مستنداتی در رد آن منتشر شد.

برخی دیگر از گزارش‌ها حاکی از فشار نهاد امنیتی به خانواده و نزدیکان آرمیتا برای جلوگیری از خبررسانی درباره وضعیت این دانش آموز است.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از حضور رییس حراست وزارت آموزش و پرورش در مدرسه محل تحصیل آرمیتا گراوند و تهدید معلمان و همکلاسی‌های او خبر داد.

این شورا به نقل یک منبع آگاه نوشت:«دوستان همراه آرمیتا در روز حادثه به شدت تحت فشار هستند که نه تنها از هر گونه اطلاع رسانی پیرامون وضعیت آرمیتا در روز حادثه خودداری کنند که علاوه بر آن با قرار گرفتن در مقابل دوربین های خبرگزاری های رسمی بروز هرگونه حادثه ای برای آرمیتا گراوند را منکر شوند.»

در همین حال عصر پنج‌شنبه هه‌نگاو اعلام کرد شهین احمدی، مادر آرمیتا گراوند، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است. خبری که تکذیب رسانه‌های نزدیا به محافل امنیتی را به دنبال داشت.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »