فائزه هاشمی: سلاح ما امتناع ماست

زیتون-فائزه هاشمی، زندانی سیاسی، در نامه‌ای از زندان اوین به سخنان دبیرکل حزب کارگزاران درباره انتخابات و اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد.
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران، ۲۷ تیر ماه در مصاحبه‌ای با ایلنا  درواکنش به درخواست فائزه هاشمی برای عدم شرکت در انتخابات گفته بود:«قاعدتا خانم هاشمی باید صبر می‌کردند تا حزب به جمع‌بندی روشنی برسند. ایشان هم حزبی و هم فراحزبی هستند. خانم هاشمی ناعادلانه در زندان هستند و دسترسی ندارند. در بررسی‌های خودمان نظرات ایشان را بررسی خواهیم کرد.»

این سخنان حسین مرعشی و اعلام آمادگی او برای شرکت در انتخابات با واکنش مجدد فائزه هاشمی، عضو  حزب کارگزاران، روبرو شده و در نامه‌ای از زندان ضمن تأکید بر ضرورت عدم شرکت در انتخابات «پشت کردن اصلاح‌طلبان  به مطالبات عمومی و وعده‌های خود، قرار گرفتن نسبی در کنار حکومت، اعلام نظر شبهه‌دار و دو پهلو نسبت به اعتراضات عمومی» را  علت از دست رفتن موقعیت‌های رسمی و محو شدن اصلاح‌طلبان در نظام سیاسی کشور دانسته است.

فائزه هاشمی در این نامه از مرگ پدرش، هاشمی رفسنجانی، با «شهادت» یاد می‌کند.

متن کامل نامه فائزه هاشمی از زندان اوین که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته، در ادامه می‌آید.

جناب آقای مرعشی!

بخش‌هایی از مصاحبه جنابعالی درباره ضرورت شرکت در انتخابات در تاریخ ۲۸ تیر ماه را در روزنامه اعتماد خواندم. جملاتی تا حدودی متناقض و از سر استیصال. لازم دیدم در حد اطلاعات خود با توجه به حضورم در زندان اوین و با استفاده از عبارات خودتان به آن بپردازم.

۱- مقایسه شرایط انتخابات مجلس پنجم و امروزه قیاسی مع‌الفارق است. موضوعاتی مثل قدرت مطلق آقای خامنه‌ای، تسلط کامل سپاه در همه حوزه‌ها، سیاست خارجی تهاجمی، وضعیت اسفبار اقتصادی، بی‌قانونی، دروغ و ریا و عوام‌فریبی، بی‌توجهی به منافع ملی و مطالبات عمومی و حقوق مردم، نبودن نگاه ملی، سیطره نگاه امنیتی بر تمامی امور، فقدان عقل و تدبیر در اداره کشور، فساد و تباهی گسترده و سیستمی، سرکوب شدید هرگونه نقد و اعتراض و محکومیت‌های ناعادلانه قضایی، ناامیدی و نفرت عمومی از حکومت و …. که امروزه در اوج خود در طول سال‌های پس از انقلاب قرار دارد قابل مقایسه با دوران و زمانه انتخابات مجلس پنجم نیست.

۲- از دست رفتن موقعیت‌های رسمی و محو شدن اصلاح‌طلبان در نظام سیاسی کشور عمدتا به دلیل پشت کردن آنها به مطالبات عمومی و وعده‌های خود، قرار گرفتن نسبی در کنار حکومت، اعلام نظر شبهه‌دار و دو پهلو نسبت به اعتراضات عمومی از ۱۳۹۶ تا کنون بوده که سبب قطع امید مردم از اصلاح‌طلبان و عدم شرکت در انتخابات‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ گردید. محو شدن اصلاح‌طلبان از سیستم حکومتی زمانی اتفاق افتاد که برای حفظ جایگاه خود در حکومت به آرای مردم بی‌اعتنا شدند، از مردم عقب افتادند و تلاشی برای پر کردن این فاصله، غیر از زمان‌های انتخابات، نکردند. محو‌شدن اصلاح‌طلبان زمانی شروع شد که در زمان قدرت، خودی و غیر خودی و انحصار داشتند، غیر شایسته‌ها را بر مسند نشاندند و بارها و بارها فرصت‌ها را هدر دادند.

۳- مردمی که پیروزی اصلاح‌طلبان را در انتخابات‌های متعدد پس از ۱۳۹۲ رقم زدند، از بی‌عملی منتخبین خود در اجرای خواسته‌های به‌حقشان پس از شهادت آقای هاشمی از سیاسیون بریدند و مبارزه برای به دست گرفتن سرنوشت خود را آغاز نمودند. اگر جنابعالی به تازگی از سیاسیون قطع امید کرده‌اید و در جلسات جبهه اصلاحات شرکت نمی‌کنید، این مردم به درستی از ۱۳۹۶ از اصلاح‌طلبان عبور کردند و آرای خود را به صندوقی نریختند تا از آن سوءاستفاده و به ناحق اعتبار و آبروی نظام تلقی شود. علاوه بر این، مردمی که شما به آنها امید دارید با چه اطمینانی به سیاستمدارانی رأی دهند که شما با سابقه ۴۰ ساله سیاسی از آنها بریده‌اید؟

۴- اگر اپوزیسیون خارج از کشور در جنبش زن، زندگی، آزادی برجسته و محور شدند به دلیل کناره گرفتن عمده اصلاح‌طلبان از این اعتراضات بوده است. در این میدان جا زدیم، مردم را تنها رها کردیم، با دست خود اصلاحات را به بن‌بست رساندیم و عملا به همراه حاکمان جامعه را به فضای رادیکال هدایت کردیم.

۵- جناب آقای مرعشی، مردم مد نظر شما سالهاست که با تجمعات، تحصنات، اعتراضات، مقابله با حجاب اجباری و سیاست‌های تحمیلی، انتخاب سبک زندگی، فعالیت در فضای مجازی، شرکت نکردن در انتخابات‌ها و هرگونه فراخوان حکومتی، صدور بیانیه‌ها، حضور در جنبش سبز و در جنبش زن-زندگی-آزادی، حضور در کمپین‌های دختران انقلاب و نه به اعدام، حمایت از آسیب‌دیده‌ها، ورود دختران به استادیوم ها و ….. بر بدن سیاستمداران شلاق زده، برای آنها هزینه ایجاد کرده و خود هزینه داده اند تا زندگیشان را درست کنند. آنها نه تنها صحنه را ترک نکرده‌اند، بلکه روز به روز مقاوم‌تر و مبتکرتر حاکمان را به چالش کشیده‌اند. آیا عمده اصلاح طلبانی که با توجیهات مختلف در خانه نشسته از مبارزه انصراف داده‌اند یا مردمی که هر روز زخم‌هایی عمیق‌تر و کاری‌تر بر پیکرشان وارد می‌شود ولی همچنان ایستاده‌اند؟

۶- راه حل مردم انجام نافرمانی‌های مدنی، بی اعتنایی به حاکمان در انجام خواسته‌های خود، افزایش فشار بر حکومت و به تنگ آوردن آنهاست. در دورانی که هر روز قانونی می‌نویسند تا بی‌عدالتی و فساد را قانونی کنند، چه چشم‌اندازی برای رقابتی بودن انتخابات، سلامت انتخابات، آزادی عمل منتخبین در تحقق وعده ها و مهمتر از همه وجود اراده‌ای در منتخبین برای انجام شعارهاوجود دارد؟

۷- و بالاخره سلاح ما امتناع ماست و آزموده را آزمودن خطاست.

فائزه هاشمی-مرداد ۱۴۰۲-زندان اوین

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. سلام جواب نامه خانم هاشمی دربند به آقای مرعشی واقعا کوبنده و حرف حساب عده کثیری از مردم است براوو که زبان ما فقرا شده خواسته قلبی ملت را به آقای مرعشی گفته اند ملت سالهاست که از اصلاع طلبان عبور نمودند و علنا شعار دادند که واصلاحگرا و اصولگرا تمامه ماجرا دروغ میگن دشمن ما آمریکا ست دشمن ما همینجاست

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »