پرونده پی‌اس۷۵۲ جمهوری اسلامی را به لاهه کشاند؛ «یافتن حقیقت و اجرای عدالت»

زیتون – انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به دادگاه لاهه، خواستار «یافتن حقیقت و اجرای عدالت» شد.

این انجمن همچنین بر برآورده شدن دیگر خواسته‌های خود از جمله «حمایت از پرونده‌ دیوان بین‌المللی کیفری، باز شدن پرونده‌ جنایی توسط پلیس فدرال، پیگیری پرونده‌ جنایی در اوکراین و قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی» تاکید کرد.

این بیانیه روز چهارشنبه، چهاردهم تیر، و به مناسبت وصول شکایت بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین در دیوان بین‌المللی دادگستری، در نشست خبری اعضای این انجمن در تورنتوی کانادا و قرائت شد.

این چهار کشور که شهروندانشان در جریان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با اصابت موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند، در دادخواست خود به دادگاه لاهه، جمهوری اسلامی را متهم به «مخفی کردن» و یا «از بین بردن» مدارک و مستندات این سرنگونی کرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند جمهوری اسلامی خانواده‌های قربانیان را که در پی دادخواهی هستند هدف «تهدید و آزار» قرار داده و جزییات این سرنگونی را به سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری گزارش نکرده است.

سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در ایران، در واکنش به شکایت کشورش از جمهوری اسلامی در توییتر نوشت:«ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS752 کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم.»

حامد اسماعیلیون، عضو انجمن خانواده‌ها، نیز در واکنش به ارائه این لایحه به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت این پرونده موضوع سقوط را از «خطای انسانی» خارج کرده و به مسئولیت کیفری جمهوری اسلامی تبدیل می‌کند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان در پایان بیانیه خود اعلام کرد «عاملین و آمرینِ این جنایت سازمان‌یافته را نه فراموشمی‌کنند و نه می‌بخشند».

پرواز پی‌اس۷۵۲ سحرگاه هجدهم دی‌ماه سال ۹۸ لحظاتی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار سرانجام اذعان کردند که هواپیمای اوکراینی «به‌طور تصادفی» و به دلیل «خطای انسانی» مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گرفته بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی می‌داده است و نظامیان

ادامه »

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید

ادامه »